Odlomak

UVOD

Carinski sistem je segment pravnog sistema jedne zemlje. Kao integralni deo privrednog sistema uopšte, on definiše pravila po kojima se moraju vladati domaća pravna i fizička lica koja uspostavljaju ekonomske odnose sa inostranstvom u oblasti carinske zaštite domaće proizvodnje. Kako su konkretni poslovi izvoza i uvoza roba i usluga dvostrani odnosi između domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica, te se propisi iz oblasti carinskog sistema odnose na postupak i obavezno pravno ponašanje stranih pravnih i fizičkih lica. Carinski sistem se zasniva na carinskom suverenitetu kao neprikosnovenom pravu jedne samostalne, suverene države. Njeno pravo je autonomno da reguliše sistem carinske zaštite domaćeg ekonomskog prostora. Svoj suverenitet država ostvaruje donošenjem određenih zakona i propisa iz oblasti carinskog sistema kao formalno pravne akte koji se moraju sprovoditi po ceni preduzimanja i represivnih mera od strane države. Možemo reći da je carinski sistem nezaobilazan izraz u mnogobrojnim projektima dugoročnog ekonomskog razvoja, zatim studijama, analizama i drugim stručnim publikacijama koje tretiraju područje spoljnotrgovinskog poslovanja određene zemlje.

Potpuna i adekvatna definicija carinskog sistema podrazumeva kompleksno poznavanje svih relevantnih činilaca koji se tiču zaštitne politike u svetskom ekonomskom okruženju, instituta carinskog sistema, elemenata carinske politike, instrumenata carinske i van carinske zaštite, kvantitativnih ograničenja i drugih elemenata koji čine carinski sistem. Neki autori shvatajući carinski sistem kao način na koji su regulisani carina, carinska obaveza, carinska roba, carinski nadzor, carinsko područje, carinska tarifa i drugi carinski instrumenti. Prema tome, carinski sistem se definiše kao jedinstvo instituta iz oblasti carinske politike, carinskog nadzora i carinjenja robe, koji se primenjuju na jednom carinskom području, bez obzira da li su ovi sadržani u propisima donetim autonomnim putem ili su predviđeni međunarodnim konvencijama i sporazumima koje je odnosna zemlja ratifikovala. Iako je ova definicija carinskog sistema bliža adekvatnoj formulaciji, upravo iz tog razloga predstavlja izraz vremena, uslova i stepena ekonomskog razvoja naše zemlje, kao i nivoa organizovanosti i karakteristika razvoja svetskog tržišta, kao ekonomskog okruženja.

Polazeći od toga da carinski sistem treba da izrazi dva aspekta pravnog sadržaja, materijalni i formalni, carinski sistem se može definisati kao izraz suvereniteta jedne zemlje, odnosno carinska vlast na njenom carinskom području, ali istovremeno i zbir konkretnih carinsko pravnih normi (zakona i drugih propisa) kojima se utvrđuju instituti i instrumenti u oblasti carinske zaštite domaćeg tržišta. Ciljevi koji treba da se ostvare pravnim aktima u oblasti carinskog sistema zavise od nivoa razvijenosti privrede, zatim strategije dugoročnog razvoja kao i od ekonomskog okruženja u kome se razvija privredni sistem. Kreiranje i oblikovanje carinskog sistema zasniva se na detaljnoj analizi ekonomskog položaja privrednih grana u oblasti industrije, privrednih grupacija, kao i strategiji dugoročnog razvoja domaće proizvodnje. Dinamika spoljnotrgovinske razmene, kao značajan faktor strategije razvoja zemlje, treba da doprinese bližoj diversifikaciji proizvodne strukture sa jasno koncipiranim merama zaštite, kako pasivne, tako i aktivne. Za utvrđivanje realne zaštitne politike neophodno je, pored ostalog, utvrditi cenovnu konkurentnost domaće proizvodnje na svetskom tržištu kao izrazu nivoa nacionalne produktivnosti rada u odnosu na svetsku.

Carinski zakon je skup normativnih pravila i instrumenata koji, fleksibilno i kompatibilno sa privrednim sistemom, reguliše važne kategorije carinskog sistema. Rešenja data kroz ovaj zakon u našem carinskom sistemu obezbeđuju atribut modernog, savremenog, racionalnog i efikasnog sistema. Novi Carinski zakon rađen je po standardima Evropske unije i sadrži savremena rešenja koja se primenjuju u zemljama Evropske unije i Svetske trgovinske organizacije, kao i u većini drugih država širom sveta.

U toku izrade ovog rada koristili smo se istorijskom i grafičkom metodom, koje su nam pomogle da upotpunimo ovaj rad u jednu celinu i shvatimo značaj carine u Republici Srpskoj. Sama struktura rada sastoji se od uvoda, naslova, podnaslova, zaključka i literature. Važnost uvoda i zaključka treba istaći, jer se u tim delovima vidi razmišljanje autorke rada.

Prvi deo rada govori nam uopšteno o carinama, objasnimili smo pojam, svrsu, vrste, faze i poststupku carinjenja kao i izvoz robe u Republici Srpskoj, takođe smo obasnili i Carinski zakon, koji e od velike važnosti.

Drugi deo rada je rada vezan je za spoljnotrgovinsku politiku Republike Srpske u kome smo govorili o instrumentima, uticaju, zakonima, posebnim oblicima spoljnetrgovine, ali i cefta sporazumu, kao i strategijama podsticanja izvoza iz Republike Srpske.

U trećem delu rada smo obradili međunarodne organizacije, koje utiču na kreiranje spoljnotrgovinske politike, gde smo objasnili ulogu i evoluciju MMF-a, kao i osnivanje i ulogu Svetske Banke, ali i GATT i WTO.

Na kraju ovog rada u poglavlju direktne strane investicije, objasnili smo pojam i kanale transfera tehnologije, kao i ulogu direktnih stranih investicija, poreed toga obrazložili smo još i determinate koje utiču na povlačenje ovakve vrste investicija i pomenuli iskustva i strategoje razvoja, kao i akcioni plan koji je izuzetno značaja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Skripte

Komentari