Obaveze i nadležnosti rukovodioca u javnom sektoru na primeru Direkcije za naknadu štete
Objavio Makimikihaos 25. mart 2024.
Diplomski/master radovi, Skripte, Ekonomija
Objavio dajamane 24. avgust 2014. Prijavi dokument
Fiskalni aspekti pridružvanja Bosne i Hercegovine Evropskoj uniji
UVOD
Članstvo u Evropskoj uniji je nešto čemu teži većina zemalja koje još nisu uključene u proces integracije. Priključivanju se teži uglavnom zbog koristi koje članstvo sa sobom donosi. Države okupljene u EU povezuje posvećenost zajedničkim načelima:slobodi,miru, demokratiji, vladavini prava, poštovanju ljudskih prava i osnovnih sloboda i poštovanju nacionalnih identiteta država članica.
Jedno od nezaobilaznih područja na koje Bosna i Hercegovina, između ostalog, treba obratiti pažnju u cilju približavanja Evropskoj uniji jeste i fiskalni sektor i njegovo prilagođavanje u procesu integrisanja u Evropsku uniju. Imajući u vidu implikacije koje na fiskalni sektor donosi članstvo u Evropskoj uniji, važno je istaći da pristupanje Evropskoj uniji povećava fiskalni pritisak na nacionalnu ekonomiju, bez obzira na princip kojim nove članice ne bi trebale imati neto doprinos u budžetu EU. Članstvo u Evropskoj uniji novim članicama nameće obavezu vođenja fiskalne politike u skladu sa određenim pravilima, koja se zasnivaju na harmonizaciji i koordinaciji putem Maastrichtskih kriterija konvergencije i Pakta o stabilnosti i rastu. Takođe, na nivou Evropske unije ne postoji jedinstvena fiskalna politika, ali postoji proces harmonizacije poreskih politika između zemalja članica Evropske unije.
U prvom poglavlju ovog rada u najkraćem je opisan nivo na kome se Bosna i Hercegovina nalazi na putu integracije u EU, te koji ciljevi su realizovani po tom pitanju. Takođe je u najkraćem opisan novi instrument pretpristupne pomoći – IPA namjenjen zemljama kandidatima i potencijalnim kandidatima za ulazak u EU. U okviru toga su navedeni njegovi osnovni prioriteti kao i iznos sredstava namjenjenih BiH.
Drugo poglavlje se odnosi na fiskalnu politiku Evropske unije, njene osnovne karakteristike i položaj te značaj poreske harmonizacije. Posebno je dat akcenat na fiskalna pravila Evropske unije kojima je regulisan njen fiskalni položaj, a to su Mastrihtski kriterijumi konvergencije i Pakt o stabilnosti i rastu, a naveden je i njihov uticaj na buduće zemlje članice među kojima je i Bosna i Hercegovina.
U trećem poglavlju je opisana fiskalna politika Bosne i Hercegovine, njena državna struktura kao i poreski sistem BiH kroz poreske sisteme njenih entiteta i distrikta.
Četvrto poglavlje se odnosi na fiskalne efekte pridruživanja BiH Evropskoj uniji na državni proračun. Ukazuje se na neke nove kategorije prihoda koje će biti posljedica transfera iz proračuna EU-a. S druge strane, svaka država članica Evropske unije ima pravo na korištenje sredstava iz proračuna Unije, ali i obvezu da uplaćuje u proračun, te su u okviru toga u najkraćem opisane i promjene u strukturi rashoda džavnog proračuna.
U petom poglavlju je detaljno elaborirano poređenje odnosno usklađenost poreskog sistema BiH sa standardima EU. Naime, pridruživanjem Evropskoj uniji doći će do značajnih promjena u prihodima državnog proračuna, gdje najveće učešće imaju porezi. Zbog toga je potrebno procijeniti stepen usklađenosti poreznog sistema BiH sa standardima EU, i na osnovu toga utvrditi gdje se mogu očekivati prihodi, odnosno, rashodi u državnom proračunu. U okviru toga detaljno su analizirani indirektni porezi koje čine PDV, carine i akcize ( akcize na duvan, akcize na kafu, akcize na alkohol i alkoholna pića, akcize na naftne derivate). Takođe su analizirani i direktni porezi, odnosno porez na dobit i porez na dohodak.
Objavio Makimikihaos 25. mart 2024.
Objavio nemanja20 25. mart 2024.
Objavio pupovic95 13. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.