Strategijski menadžment
Objavio pupovic95 13. mart 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
Objavio Danijelaa 23. april 2014. Prijavi dokument
Uvod
U literaturi postoje brojne teorije o tome šta su bitne karakteristike uspešnog preduzetnika i koji uslovi su neophodni da se ostvari uspešna preduzetnička karijera. Uspeh je širok pojam i on je uvek rezultat većeg broja činilaca, kao što su upornost, sreća, energičnost, predanost poslu i hrabrost. U literaturi se navode brojni kriterijumi za odredjivanje poslovne uspešnosti kao i činioci koji utiču na uspešno preduzetništvo. U tim literaturama se često citira i popularna „teorija četiri C“, a čiji pristup se zasniva na analizi sledećih elemenata:
1. Karakteristike (psihološke osobine čoveka)
2. Sposobnosti (odredjene ljudske veštine)
3. Uslovi (stanje u društvenom okruženju)
4. Kontekst (mikro okruženja)
Karakteristike preduzetnika
Ličnost preduzetnika odredjena je njegovim motivima, znanjem i sposobnostima, kao i stilom i veštinama.
Motivi imaju primarni značaj jer pobudjuju na rad i pregnuća, a mogu biti: novac, ugled, moć, zadovoljstvo. Motivi nisu statička kategorija i po pravilu se razvijaju prema razvoju posla. Za većinu ljudi, bavljenje biznisom je u početku motivisano novcem, a kad se to postigne teži se ostvarivanju boljeg ugleda a zatim se teži ostvarivanju moći da bi se na kraju osetilo zadovoljstvo postignutim.
Znanja i sposobnosti moraju biti u skladu sa motivima kako bi se poduhvat uspešno realizovao. Ranije su se preduzetnici oslanjali isključivo na talenat i intuiciju ali s obzirom na to da je to vreme prošlo, sadašnji preduzetnici moraju biti opremljeni adekvatnim znanjima i sposobnostima.
Stil i veštine odražavaju model preduzetničkog pristupa ljudima, pravima i obavezama i predstavljaju značajan faktor uspeha. Stil i veštine omogućavaju preduzetniku da uz pomoć drugih ostvaruje svoje ciljeve. U moru teorija postoji još jedna koja se izdvaja od drugih, zove se komparativna teorija preduzetništva. Osnova ove teorije jeste da i osoba i okruženje mogu da budu pasivni i aktivni i njihovim ukrštanjem dobijamo četiri moguća osnovna teorijska modela.
1. pasivna osoba, pasivno okruženje- teorija o posedovanju „onog pravog“: „ono što je važno jeste ličnost“.
2. pasivna osoba, aktivno okruženje- teorija nužnosti: „vreme čini čoveka“.
3. aktivna osoba, pasivno okruženje- teorija o velikoj ličnosti: „ličnost čini vreme“
4. aktivna osoba, aktivno okruženje- teorija o združenom delovanju: „orkestracija ljudi je ono što je bitno“.
Osim ovih teorija, treba reći da su brojna istraživanja preduzetničke prakse u svetu potvrdila da sledeći faktori imaju veliki uticaj na pojavu i razvoj ličnosti preduzetnika. Reč je o sledećim činiocima:
1. porodično okruženje- studije su fokusirale pažnju na broj dece u porodici, redosled deteta, kao i zanimanje roditelja. Utvrdjeno je da su preduzetnici uglavnom prvorodjena deca ili jedinci ili da ti preduzetnici potiču iz porodice gde se neko već bavio samostalnim biznisom.
2. obrazovanje- preduzetnici su bolje obrazovani od drugih, ali su manje obrazovani od menadžera.
3. godine starosti- oni su uglavnom od 22 do 55.
4. radno iskustvo- preduzimanje novog poslovnog poduhvata omogućava preduzetnicima uočavanje novih mogućnosti i prednosti koje na ranijim poslovima nisu bile dostupne.
Objavio pupovic95 13. mart 2024.
Objavio Kozicko555 13. mart 2024.
Objavio jovana91 13. mart 2024.
Objavio AleksaJocicc 13. mart 2024.
Objavio mija.03 13. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio AleksaJocicc 13. mart 2024.
Objavio mija.03 13. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.