Odlomak

Uvod

U literaturi postoje brojne teorije o tome šta su bitne karakteristike uspešnog preduzetnika i koji uslovi su neophodni da se ostvari uspešna preduzetnička karijera. Uspeh je širok pojam i on je uvek rezultat većeg broja činilaca, kao što su upornost, sreća, energičnost, predanost poslu i hrabrost. U literaturi se navode brojni kriterijumi za odredjivanje poslovne uspešnosti kao i činioci koji utiču na uspešno preduzetništvo. U tim literaturama se često citira i popularna „teorija četiri C“, a čiji pristup se zasniva na analizi sledećih elemenata:

1.    Karakteristike (psihološke osobine čoveka)
2.    Sposobnosti (odredjene ljudske veštine)
3.    Uslovi (stanje u društvenom okruženju)
4.    Kontekst (mikro okruženja)

 

 

 
Karakteristike preduzetnika

Ličnost preduzetnika odredjena je njegovim motivima, znanjem i sposobnostima, kao i stilom i veštinama.
Motivi imaju primarni značaj jer pobudjuju na rad i pregnuća, a mogu biti: novac, ugled, moć, zadovoljstvo. Motivi nisu statička kategorija i po pravilu se razvijaju prema razvoju posla. Za većinu ljudi, bavljenje biznisom je u početku motivisano novcem, a kad se to postigne teži se ostvarivanju boljeg ugleda a zatim se teži ostvarivanju moći da bi se na kraju osetilo zadovoljstvo postignutim.
Znanja i sposobnosti moraju biti u skladu sa motivima kako bi se poduhvat uspešno realizovao. Ranije su se preduzetnici oslanjali isključivo na talenat i intuiciju ali s obzirom na to da je to vreme prošlo, sadašnji preduzetnici moraju biti opremljeni adekvatnim znanjima i sposobnostima.
Stil i veštine odražavaju model preduzetničkog pristupa ljudima, pravima i obavezama i predstavljaju značajan faktor uspeha. Stil i veštine omogućavaju preduzetniku da uz pomoć drugih ostvaruje svoje ciljeve. U moru teorija postoji još jedna koja se izdvaja od drugih, zove se komparativna teorija preduzetništva. Osnova ove teorije jeste da i osoba i okruženje mogu da budu pasivni i aktivni i njihovim ukrštanjem dobijamo četiri moguća osnovna teorijska modela.

1.    pasivna osoba, pasivno okruženje- teorija o posedovanju „onog pravog“: „ono što je važno jeste ličnost“.
2.    pasivna osoba, aktivno okruženje- teorija nužnosti: „vreme čini čoveka“.
3.    aktivna osoba, pasivno okruženje- teorija o velikoj ličnosti: „ličnost čini vreme“
4.    aktivna osoba, aktivno okruženje- teorija o združenom delovanju: „orkestracija ljudi je ono što je bitno“.

Osim ovih teorija, treba reći da su brojna istraživanja preduzetničke prakse u svetu potvrdila da sledeći faktori imaju veliki uticaj na pojavu i razvoj ličnosti preduzetnika. Reč je o sledećim činiocima:

1.    porodično okruženje- studije su fokusirale pažnju na broj dece u porodici, redosled deteta, kao i zanimanje roditelja. Utvrdjeno je da su preduzetnici uglavnom prvorodjena deca ili jedinci ili da ti preduzetnici potiču iz porodice gde se neko već bavio samostalnim biznisom.
2.    obrazovanje- preduzetnici su bolje obrazovani od drugih, ali su manje obrazovani od menadžera.
3.    godine starosti- oni su uglavnom od 22 do 55.
4.    radno iskustvo- preduzimanje novog poslovnog poduhvata omogućava preduzetnicima uočavanje novih mogućnosti i prednosti koje na ranijim poslovima nisu bile dostupne.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari