Odlomak

Uvod:
Da bi smo u potpunosti razumjeli timove u organizacijama potrebno je pomenuti sam pojam organizacije koji značisvjesno udruživanje ljudi kojima je cilj odgovarajućim sredstvima ispuniti određene zadatke sa najmanjim mogućim naporom na bilo kojem području života. (opšta definicija organizacije,Novak, Sikavica, 1999.).
Menadžer ima više funkcija, tj. njegov posao je da: planira, vodi, organizuje, motiviše, kontroliše i upravlja ljudskim resursima. Ovdje ćemo pomenuti još jednu ulogu menadžera, a to je da je njegov posao da angažuje ljude u i izvan organizacije da bi izvršili potrebni zadatak. To znači da je menadžer zadužen i veoma odgovoran za stvaranje timova u organizaciji.
O timskom radu napisano je više knjiga, članaka, a sprovedena su i određena istraživanja. U literaturi o menadžmentu prikazan je kao najveća poslovna prilika i najveći izazov biznisa ali uprkos svojoj važnosti, timski rad je veoma slabo shvaćen. Dokle god se nepojavi unutrašnja potreba za formiranjem timova i timskim radom, njihova pojava će ostati produkt slučajnosti i nešto što je nametnuto sa strane. Zbog ovoga, savlađivanje problema putem timova biće kritičan korak pri izgradnji uspješnih organizacija.

Zahvaljujući bogatoj literaturu na ovu temu i primjenjujući pročitano i naučeno od svjetskih stručnjaka koji su se bavili ovom temom u ovom radu ću pokušati da objasnim zadatu mi temu: “timovi u organizaciji“. Kako timski rad u organizaciji utiče na povećanje efikasnosti i kvaliteta rada. Kako mjenja njenu strukturu i način poslovanja i kako jedna organizacija postaje uspješna zahvaljujući timovima, kako se formiraju timovi, kao i probleme i nedostatke.

1. Štasutimovi i zaštoihstvarati

Tokom vođenja jedne organizacije često se javljaju razni projekti koji trebaju da unaprede poslovanje te organizacije. Teški i kompleksni problemi koji obuhvataju i zadiru duboko u organizaciju. Takođe, vremenska ograničenost, hijerarhija odnosno stvaranje autoriteta mogu nepovoljno da utiču na organizaciju. Sam način poslovanja, savremenizacija i dinamika poslovanja u današnjem vremenu je jako brza, pa tako i najuspješniji pojedinci nisu u stanju da isprate njen tok i brzinu, već samo i jedino timovi. Takođe kada u organizaciji imamo potrebu za promjenama, za povećanjem uspješnosti poslovanja, za povećanjem zadovoljstva zaposlenih, kvaliteta rada, kao i uspješnost i prednost u odnosu na konkurenciju. Sve ovo navedeno i još mnogo toga je preduslov i veoma bitan faktor da se jedna organizacija odluči na stvaranje timova.
Kada u jednoj organizaciji formiraju male drušvene grupe koje izvršavaju određene zadatke te grupe nazivamo timovima. Timovi imaju tačno određen zadatak i njihov cilj je da ga što uspješnije riješe. Timove formira menadžer. U timovima uloga vođe je svedena na minimum pa samim tim su članovi timova ravnopravni i zavise jedan od drugoga. Da bi postigli svoj cilj oni moraju disati i raditi kao jedan i kao što je već poznato da pojedini menadžeri na tim gleda kao na veslače u osmercu, gdje je uspjeh zagarantovan samo u njihovoj potpunoj usklađenosti.
Postoje razne definicije tima. Tako, (Janošević, 2006.) ističe da je tim grupa ljudi koji rade međuzavisno, koji su angažovani za ostvarivanje zajedničkog cilja i kao tim postižu visok rezultat. Jovanović i Živković (2007) definišu tim kao grupu čiji članovi posjeduju komplementarne veštine, angažovani su za zajedničku svrhu i ciljeve performansi za čije ostvarivanje razvijaju zajednički pristup i zajednički su odgovorni. Tim se može definisati kao formalna grupa čiji članovi imaju komplementarne vještine, koji su privrženi zajedničkim radnim ciljevima i zadacima za koje se smatraju odgovornim.
Veliki tim može se podijeliti na podtimove. Svaki član tima odgovoran je za uspjeh cijelog tima i izvršenje specifičnog zadatka. Tim može biti sastavljen od dva čovjeka ili od 20 do 30 ljudi, a ujedinjuje ih zajednički cilj, bilo da je u pitanju proizvodnja, prodaja, marketing razvoj, investicije ili neki drugih segment rada iz djelatnosti i aktivnosti grupe kojoj pripadaju. (Dr. Radosavljević Ž.-Dr. Tomić R., Menadžment u modernom biznisu, 2007.)

Šezdestih godina prošlog vijeka su se pojavili prvi oblici timova i do danas su se desile mnoge promjene u njihovom razvoju. Timovi u organizaciji su nastali, kao posljedica evolucije klasične organizacije preduzeća, njene organizacione i upravljačke strukture. U okviru timova kao organizacionih oblika obavljanja poslova obezbeđuje se pozitivna sinergija, efekat zajedničkog rada i na taj način porast organizacionih performansi preduzeća, kao što su produktivnost i efikasnost.
1.1. Formiranje timova

Postoji više fazarazvoja timova a to su formiranje, jačanje intenziteta, normiranje, izvođenje i raspuštanje. Posebna pažnja posvećena je fazi formiranju timova. Formiranje timova ne može da bude na brzinu, formiranje uspješnih timova se odvija u nekoliko faza i to:
a) Definisanje radnih uloga
b) Izbor članova čije osobine odgovaraju ulagama
c) Trening i nagrađivanje i
d) Izgradnja povjerenja
1.1.1. Definisanje radnih uloga

Za definisanje radnih uloga potrebne su različite vještine i one su preduslov za stvaranje kvalitetnog tima. Smatra se da u jednom efikasnom timu postoji devet uloga (Robbins, 1998): inovator, promotor, analitičar, organizator, producent, kontrolor, podržavaoc, savjetnik i integrator.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Jedan komentar na “Timovi unutar organizacije”

Dzoint Dzoint says:

Odlican rad, sve pohvale!

Komentari