Odlomak

Uvod

Poslovanje preduzeća sačinjeno je od većeg broja srodnih poslova koji su grupisani u odgovarajuće funkcije, odnosno poslovna područja.
To su, pre svega, aktivnosti proizvodnje, robne razmene (marketinga i nabavke) i finansiranja, koje čine okosnicu procesa poslovanja preduzeća. Zato se ove grupe srodnih aktivnosti preduzeća nazivaju poslovne funkcije. Međutim, u cilju što veće efektivnosti poslovanja i efikasnosti korišćenja raspoloživih resursa, u preduzeću se formiraju i posebne grupe srodnih poslova, koje obuhvataju oblasti istraživanja i razvoja, kadrova, informacionog sistema, pravnog zastupanja, normativne aktivnosti, obezbeđenja ljudi i sredstava i slično.
I ove grupe srodnih poslova konstituišu se kao posebne funkcije, odnosno poslovna područja kojima se upotpunjuje poslovanje preduzeća.
Operativne odluke organizacionih jedinica koje su neposredno usmerene na tržište imaju drukčiji karakter i sadržinu u odnosu na odluke koje donosi operativni menadžment proizvodnih pogona. Drukčiji su problemi proizvodne funkcije u odnosu na marketing i finansijsku funkciju.
To proističe iz različite uloge organizacionih jedinica i poslovnih funkcija, koja im je dodeljena u okviru podele rada na nivou preduzeća.Zato se i upravljačke aktivnosti ovih segmenata organizacione strukture preduzeća moraju koordinirati i kontrolisati od strane top menadžmenta, kako bi se obezbedilo jedinstvo ukupnog poslovanja kao složenog procesa privređivanja.

1.Funkcije menadžmenta

U skladu sa razvojem tehnologije, kroz istoriju se razvijala i temeljna privredna nauka pa sa njom i sve izvedene privredne discipline, među kojima i nauku o menadžmentu. Tokom razvoja nauke o menadžmentu menjali su se pristupi izučavanja menadžmenta, menjala su se shvatanja o ulozi i značenju menadžmenta u poslovanju preduzeća pa su se tako menjala i stajališta o definisanju funkcija, odnosno poslova i zadataka koje menadžment izvršava.
Pet funkcija mogu se nazvati osnovnim funkcijama menadžmenta. Sam menadžment uključuje i odlučivanje,  koordiniranje, komuniciranje i slične procese, no njih ne bi trebalo izdvajati kao zasebne funkcije, već su to procesi koji se provlače kroz svaku od pet pomenutih funkcija.
Funkcije  menadžmenta u osnovi uključuju:

1.planiranje:
-odlučivanje o misiji, ciljevima, strategiji i taktici poslovanja
– predviđanje sopstvenih i spoljnih prednosti, slabosti, prilika i pretnji kao uslova poslovanja
-razrada i izrada delatnih planova organizacije

2.organizovanje:
– ostvarenje strukturom organizacije definisanjem pojedinih radnih mesta, grupa, odeljenja i celine organizacije
– određivanje obaveza i prava, odgovornosti i autoriteta na pojedinim nivoima hijerarhijske strukture
–  kreiranje dokumenata u vezi sa nabrojanim (statut, opisi radnog mesta, uputstva i ostali slični akti)
–  stvaranje potrebnih uslova za sprovođenje u delo svih planova

3.vođenje:
–  komuniciranje sa podređenima i nadređenima kao i sa osobama izvan organizacije-intervencije radi rešavanja tekućih problema u organizaciji
–  rešavanje mogućih sukoba u odnosima radnika
–  podsticanje zajedništva, kohezije i kulture organizacije među radnicima

4.upravljanje ljudskim potencijalima:
–  praćenje stanja i planiranje potreba za zaposlenima
–  pronalaženje, upošljavanje, uvođenje u rad i ostala briga o novim radnicima
–  redovno i sistematski vođenje podataka o zaposlenima
–  briga o obučavanju, premeštajima, napredovanju i sl

5.kontrolisanje:
–  postavljanje merila za proveru ostvarenja planova
– određivanje kriterijuma za ocenu ostvarenja
–  merenje ostvarenih rezultata i upoređivanje s planiranim
–  analiza ostvarenja i donošenje mera radi ispravke utvrđenih nedostataka

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Skripte

Komentari