Odlomak

FOTOMATERIJALI

UVOD
Proces umnožavanja bilo kakvog originala (višetonski crno beli, linijski crno beli, višetonski višebojni i linijski višebojni) u svim osnovnim tehnikama štampanja počinje snimanjem – fotografisanjem originala. Prema tome jedna od prvih i veoma značajnih faza rada u svakom grafičkom preduzeću je snimanje negativa i dijapozitiva koji kasnije, u izvornom ili obrađenom obliku, služe kao predlošci za izradu tiskovne forme raznim fotomehaničkim postupcima (kopiranjem na metal ili neki drugi materijal). Prostor opremljen odgovarajućom opremom za snimanje i obradu fotografskih materijala naziva se reprodukciona fotografija za razliku od niza ostalih specijalizovanih oblasti primenjene fotografije kao što su: naučna, umetnička, profesionalna, dokumentarna, reportažna itd. U ovom veku fotografija je postala moćno oružje ljudskog rada i istraživanja i primenjuje se gotovo u svim oblastima ljudskog delovanja:

 u društvenom životu (amaterska, profesionalna, umetnička, kinematografska i žurnalistička)
 u prirodnim i tehničkim naukama (astronomija, rendgenografija, nuklearna istraživanja, spektroskopija, svemirska istraživanja)
 u medicini (radiografija, filmska dozimetrija, snimanje preparata i pacijenata)
 u štamparstvu (svetloštampa, višebojna štampa u svim tehnikama, fotograviranje…)
 u industriji (industrijska radiografija, metalografija, snimanje radnih operacija, kinematografija…)
 u bibliotekarstvu i informatici (kopiranje dokumenata i slično)

Istorijski, čovek je već odavno (Aristotel, Leonardo) primetio da je moguće pomoću svetla, na odgovarajuću podlogu i pod odgovarajućim uslovima projektovati lik nekog predmeta. Svojstveno ljudskoj prirodi, nastojao je taj lik učiniti nezavisnim od predmeta koji predstavlja. U tom pogledu je otkriće Luisa Daguerra, 1839. g., koji je za svoj postupak upotrebljivao posrebrane bakarne ploče koje je u naročitom sanduku, u potpunoj tami izlagao pari zagrejanog joda i na taj način se na površini ploče formirao tanak sloj srebrnog jodida. Ovu, na svetlost osetljivu ploču, je na sunčevoj svetlosti osvetljavao u kameri opskuri. Tako se obrazovala takozvana latentna slika, koju je u mračnoj komori razvijao, izlažući osvetljenu ploču delovanju živinih para, koje su se hvatale na osvetljenim delovima srebrnog jodida. Foks Talbot primenjuje negativski postupak, upotrebom papira kojeg je natapao srebrenom soli. Od posebnog značaja za razvoj reprodukcione fotografije je otkriće mokrokolodiumskog postupka s primenom srebrnog jodida na staklenim pločama (1851.) i brom srebrne kolodium emulzije (1864.). Uvođenje želatina kao vezivnog sredstva odnosno nosača dispergovanih srebrnih halogenida, omogućilo je i brzo javljanje suvih fotografskih ploča (Maddox 1871).
1889. godine uvodi se filmska podloga izrađena od nitroceluloze (celuloid), koja je lagana, providna, savitljiva i otporna na sve fotografske hemikalije. Međutim, sva ta dobra svojstva nisu bila dovoljna, celuloid je morao biti zamenjen drugim materijalima usled svoje velike zapaljivosti i dimenzionalne nestabilnosti. Pedesetih godina uvedene su takozvane stabilne siguronosne podloge kao što su acetatna celuloza i dimenzionalno stabilni materijali kao što je polietilen-teraftalat.
Razvitkom fotografije (fotografskih materijala, optičkog pribora i fotografskih aparata) pospešuje se i razvoj klasičnih štamparskih postupaka:

 knjigoštampa je obogaćena cinkografijom,
 ravna štampa fotolitografijom,
 bakroštampa heliogravurom i rasterskom bakroštampom,
 svetloštampa (1868.g.)

Fotografija i fotografski procesi, zahvaljujući suvremenim fotografskim aparatima sa visokokvalitetnom optikom i velikim asortimanom fotografskih materijala, dovedeni su gotovo do savršenstva što se odražava i na kvalitet reprodukcije svih vrsta originala.
GRAĐA FOTOGRAFSKOG MATERIJALA

Kada se fotografski materijal osvetli nekom vrstom elektromagnetnih talasa, u njegovom sastavu dolazi do takvih fizičko – hemijskih promena koje daljom obradom (razvijanje i fiksiranje) trajno registruju lik osvetljenog predmeta, lika, objekta (originala).
Pod pojmom fotografskog materijala podrazumeva se onaj materijal na kom se pomoću svetla vrši snimanje ili kopiranje. Sastoji se od:
 podloge (staklo, plastični materijal ili papir)
 svetloosetljivi sloj (fotografski sloj)

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Grafičko inženjerstvo

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari