Odlomak

6. HORIZONTALNA SIGNALIZACIJA1

6.1 Definicija horizontalne signalizacije

Horizontalna signalizacija2 (HS) se može definisati kao skup posebno oblikovanih geometrijskih elemenata (linija, figura i polja) i natpisa, čijim se kombinovanjem (prilikom projektovanja) i ugradnjom (na kolovozu) formiraju oznake. HS postoji i na drugim (saobraćajnim) površinama: trotoarima, komunikacijama unutar garaža i parkinga, aerodromskim pistama i platformama itd. Prilika je da se ukaže na razliku između pojma element i pojma oznaka u HS. Oznaka3 je ono što je izvedeno na kolovozu ili nekoj drugoj površini, upotrebom nekog materijala i odgovarajućeg postupka ugradnje. Projektantski posmatrano, oznake se sastoje od elemenata koji se najčešće propisuju državnim standardima. U tom smislu, element, kao što je linija, figura ili strelica, predstavlja najmanju “strukturu” koja je definisana i propisana državnim standardom. Horizontalna signalizacija odnosno oznake4 HS se mogu upotrebiti praktično na svim (saobraćajnim) površinama na kojima postoji potreba da se prostor na neki način definiše, podeli ili kanališe. 1 Knjiga Horizontalna signalizacija autora Zdravković P., Stanić B., Vukanović S., i Milosavljević S., u izdanju Saobraćajnog fakulteta u Beogradu 2003.god. je poslužila kao osnov u pripremi ovog teksta. Naredni tekst je nastao kao rezultat sažimanja originalnog teksta i dopune pojedinih tačaka sa novim saznanjima. Određene korekcije u pojedinim iskazima su izvršene da bi se broj strana sveo na predviđenu meru a da se time suština ne izmeni. 2 prema odredbama “Zakona o osnovama bezbednosti saobraćaja na putevima”, izdavač Sl. List, Beograd, 1991., deo IV, Saobraćajni znakovi”: 1. Opšte odredbe, član 129 u “saobraćajne znakove” se osim ostalog ubrajaju i “oznake na kolovozu”; u komentaru ovog člana navedeno je da su “saobraćajni znakovi i oznake na kolovozu jezik puta (pod znacima navoda); u delu 4. istog zakona, koji se odnosi na “Oznake na kolovozu”, u članu 141 navedeno je da “oznake na kolovozu služe za regulisanje saobraćaja na putevima i za obaveštavanje i vođenje učesnika u saobraćaju”; u okviru tzv. “Pravilnika o saobraćajnim znakovima na putevima”, u delu 5, “Oznake na kolovozu” (članovi 32 i 44) prikazani su osnovni pojmovi, podele i neke karakteristike oznaka na kolovozu (boja, klizavost oznaka, ograničenje debljine oznaka osim kod upotrebe “metalnih glava”, itd.); uočljive su terminološke i druge razlike; posebno je upadljiva razlika koja se tiče samog pojma “horizontalne signalizacija”; u teoriji “Regulisanje saobraćaja” HS se, pored ostalog, svrstava u tzv. “osnovna tehnička sredstva” (pomoću kojih se posredno obavlja i upravljanje saobraćajem); 3 u okviru državnih standarda HS izvršena je podela po tipu oznaka, iako bi bilo pravilnije da se to obavi po elementima; 4 Prvi elementi horizontalne signalizacije primenjeni su u SAD još 1900. godine na jednom putu u državi Mičigen. Već 1930. godine javlja se ideja o primeni svetloodbojnih elemenata (tzv. “perla”) koji se dodaju u osnovnu masu bojila, čime se dobija kvalitetnija i vidljivija horizontalna signalizacija u 6. Horizontalna signalizacija 2 Takve površine osim pomenutih, postoje i u fabričkim halama, skladištima, na raznim manipulativnim površinama, u lukama, na sportskim terenima itd. nalaze u centralnom polju pažnje vozača (Slika 6.1).

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Skripte

Komentari