Odlomak

UVOD

Razvoj informacione i telekomunikacione tehnologije stvorio je uslove za globalizaciju poslovanja. Glavni cilj je postao da se, bez obzira na geografske distance, što brže i efikasnije povežu klijenti i tokovi informacija.
U uslovima vrlo jake konkurencije organizacije su pod stalnim pritiskom da zadrže korisnike svojih usluga, smanje troškove, upravljaju rizikom i koriste tehnologiju kao izvor konkurentske prednosti. Model globalne organizacije i jake konkurencije zahteva novu koncepciju preduzeća u njihovom poslovanju, o čemu svedoče sve veća ulaganja u specijalizovanu i prema klijentu orjentisanu tehnologiju. Internet je jedna od tih tehnologija. ”Publika” koju pokriva Internet je ceo svet. Internet je dinamički medij i omogućuje stalno ažuriranje informacija. Konačno, Internet pruža velike mogućnosti za interaktivnu komunikaciju sa korisnicima.
Komunikacija putem Interneta je masovna, brza i jeftina. Mnogobrojni servisi na Internetu omogućavaju da poruka veoma brzo stigne na drugi kraj sveta. Upravo te osobine Interneta kao medija pružaju realne i gotovo neslućene mogućnosti za poslovne aktivnosti. Internet je danas najpopularniji i najperspektivniji medij za komunikaciju i prenos informacija. Napredak tehnologije, pri čemu se misli na povećanje snage računara i brzine prenosa podataka, omogućuje postavljanje novih granica u korišćenju Interneta.

ELEKTRONSKO POSLOVANJE

Definicija elektronskog poslovanja

Tradicionalno poslovanje zasnovano je na korišćenju struktuiranih papirnih dokumenata u predhodno definisanoj i opšte prihvaćenoj komunikaciji između učesnika u procesu poslovanja.

Poslovanje u kome se poslovne transakcije prevashodno ostvaruju elektronskim putem poznato je pod imenom elektronsko poslovanje (e-business).

Sa različitih stanovišta, elektronsko poslovanje se može definisati na različite načine.
Sa stanovišta komunikacija, predstavlja dostavljanje informacija, proizvoda/usluga, ili plaćanje putem telefona, kompjuterske mreže, ili nekog drugog sredstva.
Sa stanovišta poslovanja, predstavlja primenu novih, digitalnih tehnologija na već automatizovanim poslovnim transakcijama.
Sa stanovišta usluga, predstavlja alat koji korisnicima usluga, daje podatke o firmama i nudi servise boljeg uvida u ponudu, brže i jeftinije.
Sa stanovišta on-line perspektive, daje mogućnost kupovine i prodaje proizvoda i informacija putem interneta i drugih on-line servisa.
Generalno, elektronsko poslovanje je kupovina i prodaja informacija, proizvoda i usluga putem računarske mreže i podrška za bilo koju vrstu poslovnih transakcija.
Elektronsko poslovanje možemo tumačiti i kao korišćenje računara u sprovođenju poslovnih procesa koji nastaju stvaranjem novih mogućnosti kao:
• Nov, interaktivan način za pristup tržištu i partnerima, istovremeno na lokalnom i globalnom nivou.
• Mogućnost obavljanja određenih poslovnih procesa van preduzeća.
• Dostupnost izobilju informacija, sa mogućim elementima pretraživanja i automatskom analizom.
• Novi modeli poslovnog udruživanja, finansijskih transakcija i obavljanja poslovnih procesa.

Ovi primeri ukazuju na nove mogućnosti ali i znatno povećanje kompleksnosti poslovanja. Novina je i gubljenje lokalnih i stečenih prednosti jer je globalna konkurencija operativno aktivna. Stoga je povezivanje, a zatim i primena e-poslovanja neminovnost. Ono danas ne predstavlja prednost, već je njegovo nekorišćenje ozbiljan minus za opstanak na tržištu.
Najpopularniji kanal elektronskog poslovanja jeste Internet. Elektronsko poslovanje, e-business, je skup poslovnih aktivnosti koje se odvijaju posredstvom informaciono-komunikacionih tehnologija, posebno interneta, i koje podrazumevaju:
• Optimizaciju poslovnih procesa,
• Unapređenje odnosa sa ciljnim javnostima (klijentima, zaposlenima, dobavljačima, distributerima …),
• Unapređenje ostalih poslovnih servisa podrške (banke, advokatske agencije, računovodstvene agencije, zakonodavstvo i vladine agencije).

Forme elektronskog poslovanja

Najveći značaj, shodno ostvarenom obimu poslovanja, imaju forme B2B (business-to-business) i B2C (business-to-consumer). Ove forme predstavljaju dva osnovna modela elektronskog poslovanja.

Business to business – B2B
Forma B2B predstavlja ”jedinstveni princip povezivanja”. Ovde se, konkretno misli na povezivanje poslovnih aktivnosti između dve ili više kompanija, koje se odvija posredstvom interneta kao medija. Mogu se izdvojiti sledeće dimenzije formi B2B:
• Preduzeće kao prodavac proizvoda/usluga;
• Preduzeće kao kupac proizvoda/usluga;
• Internet tehnologije kao posrednički medij;
• Cyber prostor kao tržišno okruženje;
Tako određena forma predstavlja granu poslovanja interneta i granu poslovanja preduzeća . B2B se može prikazati i grafički. Sledeća slika prikazuje uprošćen prikaz ovog oblika e-poslovanja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Informacione tehnologije

Više u Skripte

Komentari