Stečaj
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Professor 01. jun 2015. Prijavi dokument
LJUDSKA I GRAĐANSKA PRAVA*
Pojam i evolucija ljudskih i građanskih prava
LJudskim i građanskim pravima utvrđuje se pravni položaj pojedinca prema
organima vlasti. LJudska prava i slobode su granica koju državna vlast ne sme da
prekorači, ako je organizovana na demokratskim načelima. Demokratija se ne svodi na
ljudska prava, ali demokratije nema bez ljudskih prava. Obim i poštovanje ljudskih
prava najbolji su pokazatelj karaktera odnosa između državne vlasti i građana.
LJudska prava realna su prepreka samovolji moćnika, ona su kao i ustav brana od
apsolutne i neodgovorne vlasti, pa se zbog toga, kao i organizacija države, propisuju
ustavom.
Prvobitno i osnovno značenje ljudskih prava je da su ona instrument
ograničavanja državne vlasti. LJudska prava su prava otpora državi, to su slobode
otpora (libertés-résistances). Liberalna je ona država koja ostavlja pojedincu jednu
“zonu za slobodnu privatnu aktivnost”, jedan “rezervisani domen” (M. Duverger) u
kojem država ne može intervenisati. I, suprotno, država je totalitarna ako traži da
interveniše u svim oblastima, ako ne priznaje razliku između javnog i privatnog
života, ako ne dopušta svoje ograničavanje. LJudska prava su jedan od najvažnijih
pokazatelja principa i sindroma ustavnosti, o kojem govori Karl Fridrih. Zajedno sa
drugim barijerama koje se postavljaju državnoj vlasti, zaštita lične sfere pojedinca
od uplitanja državnih i drugih vlasti čini jezgro ograničenja svemoći države koje
karakteriše ustavnost kao politički proces. Zbog toga su ljudske slobode činilac
koji određuje političku snagu i vrednost jednog ustava.
Tradicionalna koncepcija ljudskih prava vidi u njima sredstvo otpora državi.
Ona polazi od ideje o stalnom trenju i sukobu zahteva pojedinaca i društva. Država i
vlast su nužno zlo, zbog čega ih treba što više ograničiti. Vlast nosi u sebi stalnu
opasnost, pošto su oni koji je vrše skloni da je zloupotrebe. To je suština doktrine
liberalizma iz koje je proizišla čuvena Deklaracija prava čoveka i građanina od
1789.
Liberalizam je bio dominirajuća politička misao u XIX veku.
Pojednostavljajući stvari, izvore liberalizma moguće je svesti na tri glavna: verski,
politički i ekonomski.
* Milan Jovanović, skripta, 2008.
1
Verski izvor i razlog doktrine liberalizma vezan je za odvajanje crkve od
države, što je snažan osnov ograničavanja vlasti. Teokratska država, u kojoj se
prepliću politika i vera, ne može po definiciji biti ograničena. Laička država
ima prema sebi organizovanu religiju u kojoj leži njeno osnovno ograničenje. Uz to je
racionalizam 19. veka na izvestan način “laicizirao” hrišćanski humanizam.
Vrhovna vrednost postaje čovek pojedinac. Racionalizam smatra da su prirodno pravo
i moral transcendentalna realnost koja je izvan i iznad države. Država se, štaviše,
mora potčiniti prirodnom pravu i moralu, kojima je ograničena. Drugim rečima,
država mora poštovati ljudsku prirodu, “prirodna i nezastariva prava čoveka”.
Politički izvor i razlog doktrine liberalizma je u opresivnim političkim
režimima. Liberalizam je nastao u apsolutnoj monarhiji, u kojoj je potlačenost
pojedinca bilo suštinsko obeležje države. To je naročito teško podnosila
trgovačka, industrijska i intelektualna buržoazija. Ona nije bila ugrožena od
aristokratije kao takve, nego od vladajućeg političkog sloja u državi. Monarhijski
apsolutizam nije buržaoziji ostavljao dovoljnu intelektualnu slobodu i nije joj davao
nikakva jemstva lične bezbednosti. Državna regulativa sputavala je ekonomski uzlet
buržoazije. Stoga je za buržoaziju biti slobodan značilo ograničiti delatnosti
države.
Ekonomski izvor i razlog liberalizma vezuje se za ekonomsku doktrinu koja se
označava kao mančesterski liberalizam. Ta ekonomska škola oslanjala se na jedan
osnovni postulat: prevaga u oblasti privrede privatne inicijative u odnosu na
državnu. Za nju je intervencija države u privredu bilo zlo – zbog toga se ona imala
svesti na nužnu meru. Da bi se ojačale i zaštitile osnovne privredne ustanove na
kojima je počivao novi privredni poredak, one su predstavljane krajnje racionalno,
gotovo pobožno. Simptomatično je da je jedino ljudsko pravo iz Deklaracije prava
čoveka i građanina od 1789. koje je proglašeno “nepovredivo i sveto” bilo pravo
svojine (član 17. Deklaracije).
Prema klasičnoj doktrini liberalizma, ljudska prava povlače za sobom dve
posledice: ona, s jedne strane, predstavljaju zonu privatne delatnosti rezervisanu za
pojedinca, a s druge, u domenu državne delatnosti, ona su sredstvo otpora državnoj
vlasti radi sprečavanja zloupotrebe i prekoračivanja vlasti. Prvo svojstvo ljudskih
prava znači da se putem njih uspostavlja privatni domen u koji ne može ući država.
Ovde je reč, pre svega, o ličnim i građanskim pravima (zaštita od hapšenja i
pritvora, nepovredivost stana, sloboda kretanja, sloboda pisma i drugih sredstava
2
opštenja), ali i političkim (sloboda misli, sloboda veroispovesti, umetnička
sloboda) i ekonomskim (pravo svojine, sloboda preduzetništva, sloboda
konkurencije). To su prava granice ili slobode granice (“libertés-limites”). Drugo
svojstvo ljudskih prava znači da i u domenu državne delatnosti ljudska prava znače da
te delatnosti nisu neograničene i da građani imaju instrumente da se odupru
preteranoj i nasilničkoj delatnosti države. Ovde spada najveći broj političkih
sloboda usvojenih u 19. veku, kao što su: sloboda štampe, sloboda udruživanja,
sloboda okupljanja, sloboda izražavanja. To su prava suprotstavljanja ili slobode
suprotstavljanja (“libertés-opposition”).
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Kalina 18. april 2024.
Objavio NinaPremovic123 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.