Odlomak

1.    UVOD

Do nedavno se pojam marketinga svodio na to da je jedini zadatak te discipline da poveća tražnju za pojedinim proizvodima i uslugama, a sa tim i prodaju istih. Sa razvojem savremenih tržišta, preduzeća nisu mogla samo razmišljati o prodaji svojih proizvoda i usluga, jer se sa samim razvojem tržišta razvila i svest potrošača, čije su želje i potrebe postale složenije i softiciranije, te se samim tim nisu mogle tako lako zadovoljiti.Potrošač je postao najsnažnija interesna skupina koja utiče na gotovo sve javne i privatne ekonomske odluke. Danas, ako se želimo baviti marketingom, više se moramo osvrnuti na psihološke termine nego statitičkim formularima i grafikonima. To znači da je danas više nego ikad, ključ uspeha bilo kojoj poslovnoj aktivnosti detaljno poznavanje i razumevanje ljudskih i emocionalnih potreba i želja. Da bi jedna kompanija uspela u plasiranju svog proizvoda, to jest da bi proizvod uspešno opstao na tržištu i pronašao svoj put ka kupcu, veoma je bitno da kompanija unapred dobije saznanja šta to motiviše potrošača i šta ga privlači da kupi taj proizvod. Iz tog razloga ćemo kroz ovaj rad pokušati da vam prikažemo neke od metoda kojima se bude želje potrošača, prilikom kupovine proizvoda i usluga iz asortimana preduzeća koje razmatramo kroz ovu studiju slučaja. Da bismo zadovoljili potrebe ljudi, potreban nam je određen proizvod. Proizvod može biti određena ideja, usluga ili opipljivo dobro. U našem slučaju ćemo se osvrnuti na proizvod kao opipljivo dobro i usluge iz asortimana preduzeća koje imamo kao studiju slučaja. Proizvod je rezultat čovekove proizvodne aktivnosti koja ima za cilj stvaranje novih predmeta ili usluga pogodnih za podmirivanje ekonomskih, ličnih i društvenih potreba. Proizvod je osnovni razlog zbog kojeg  preduzeće postoji i organizuje svoju aktivnost. Proizvod je sigurno najvažnija komponenta koja se nudi na tržištu, svi ostali instrumenti iz marketing miksa izvedeni su iz proizvoda i njegovog tržišta. Danas, za razliku od prošlih vremena kada se nije pridavala velika pažnja, proizvod se prilagođavao potrebama i zehtevima kupaca. U toj meri se stiglo do momenta da sam kupac može da utiče na karakteristika proizvoda koje kupuje. Neki od osnovnih zahteva kupaca su:

  •     proizvod treba da ima neke prednosti u odnosu na proizvod konkurencije koji ima istu ili sličnu namenu,
  •     mora da ima neke karakteristike koje ga direktno izdvajaju od drugih sličnih proizvoda, i da su te karakteristike lako uočljive,
  •     izgled proizvoda mora da bude u izvesnoj meri atraktivan, kako bi lakše bio uočen i brže zapamćen.

Brojne promene u okruženju dovode do promene u preduzećima. Promene veličine i strukture preduzeća, koje su prouzrokovale promene u načinu upravljanja, rezultiraju razvojem savremenih formi marketinških strategija.

 

 

 

 

2. DEFINICIJA I ZNAČENJE MARKETINGA

Marketing je način povezivanja preduzeća sa njegovom sredinom, što znači da je marketing razmena između onih koji čine ponudu (proizvod i usluge) i onih koji čine tražnju (kupci). Razmena između društvene grupe podrazumeva transfer nečeg što je opipljivo i neopipljivo, stvarno ili simbolično između dve društvene grupe. Marketing aktivnosti obavljaju pojedinci i organizacije, a upravljanje tim aktivnostima je neophodno da bi se postigla sadisfakcija potrošača. Marketing ima više značenja:

  •     Društveni proces
  •     Upravljački proces
  •     Ekonomski proces
  •     Poslovna funkcija
  •     Poslovna koncepcija
  •     Naučna disciplina

Kao društveni proces doprinosi nivou životnog standarda, odnosno kvalitetu života. Kao upravljački proces omogućava usmeravanje vitalne poslovne funkcije savremenog preduzeća na zadovoljavanje potreba kao način opstanka, rasta i razvoja preduzeća. Kao ekonomski proces omogućava i doprinosi pravilnoj umerenosti proizvodnje na zadovoljavanje uočenih problema, tj. marketing dovodi u kontakt proizvođače i potrošače i na taj način razmenu čini efikasnijom. Tek u procesu razmene proizvođač saznaje da li je njegova proizvodnja prilagođena zahtevima potrošača. U marketingu postoji makro i mikro pristup i određene razlike između ta dva pristupa.

  •  Makro-marketing tretira nacionalnu ekonomiju kao bazičnu jedinicu, što znači da se posmatra i uticaj ekonomske politike države na ponašanje preduzeća na tržištu. U privredi treba rešiti šta i kako da se proizvodi i distribuira od koga, kada i kome.
  •  Mikro-marketing je pristup marketingu sa stanovišta preduzeća i njegovog funkcionisanja u privredi.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari