Odlomak

Specifičnosti proizvoda u marketingu – Na primeru A.D. Aleva Novi Kneževac

REZIME
Svako preduzeće koristi razne instrumente prilikom formulisanja buduće strategije poslovanja. Oni pojedinačno, a češće kombinovano omogućuju realizaciju zacrtane – projektovane strategije. Skup instrumenata pomoću kojih se vrši ostvarivanje ciljeva u oblasti marketinga naziva se marketing miks.
U ovom radu je definisano i objašnjeno šta predstavljaju za preduzeće proizvod i njegova specifičnost u marketingu, ukazano je na njegov značaj, opisana je njegova uloga uopšteno i na primeru u preduzeću a.d. „Aleva“ iz Novog Kneževca. Iako u instrumente marketing miksa spadaju proizvod, cena, distribucija i promocija, poseban akcenat je stavljen na proizvod. Detaljno je obrađen lider proizvod pomenutog preduzeća, a to je crvena začinska paprika tzv. „aleva paprika“.
Smisao ovog teksta jeste da kaže nešto više o samom proizvodu, njegovim osnovnim obeležjima i specifičnostima u marketingu, i koliki značaj za preduzeće ima inovacija postojećih proizvoda. Marketing preduzeća u svakom momentu treba da bude upućen šta konkretno utiče na motivaciju kupovine: da li je to dizajn, marka, pakovanje, kvalitet, prodajne usluge kupcu ili je to nešto drugo. Preduzeće “Aleva“ u svom kompletnom poslovanju usvojilo je marketing koncept i definisano je koliko taj način poslovanja ima značaj za preduzeće i njegove ekonomske ciljeve, jer se preko proizvoda ostvaruju ekonomski ciljevi preduzeća, koji dobijaju svoj finansijski izraz  u dohotku i profitu.

Ključne reči: proizvod, marketing, strategija, tržište, kvalitet

UVOD
Marketing miks-koncept je odgovarajuća kombinacija instrumenata pomoću kojih preduzeće utiče na ostvarenje planiranih, odnosno postavljenih ciljeva. Za operativno sprovođenje marketing miksa u preduzeću zadužen je sektor marketinga. On vrši aktivnosti sprovođenja njegovih instrumenata samostalno ili u koordinaciji sa drugim sektorima ili službama u preduzeću zato što je za optimalno kombinovanje elemenata marketing miksa neophodno raspolagati raznim podacima, kao na primer troškovima, efektima korišćenja instrumenata i sl.
Najvažniji elementi marketing miksa su: proizvod, cena, distribucija i promocija (u literaturi poznati i kao 4P – Product, Price, Place, Promotion). Svaki od ovih elemenata miksuje se zasebno i temeljno. Uspešan preduzetnik mora da ima kvalitetan marketing miks i da ga dosledno ispunjava.
Proizvod je osnovni činilac sa kojim preduzetnik nastupa na tržištu. S obzirom da je proizvod ključ ostvarenja ekonomskih cljeva preduzeća, bilo ono proizvodno ili trgovinsko, razumljivo je što se najveća pažnja u oblasti teorije i prakse upravo poklanja proizvodu. Jer, proizvod je sredstvo, ali i način na koji preduzeće usklađuje svoje mogućnosti sa potrebama i zahtevima potrošača. Šta sve može biti proizvod? Može biti fizičko dobro,ali i usluga,može biti čak i ličnost kojoj poklanjamo pažnju gledajući predstave, sportske utakmice…kao i mesto na koje idemo na odmor, pa čak i organizacija sponzorisana i dotirana u svojim raznim akcijama. Osnovni pristupi posmatranja proizvoda su: proizvodno-tehnički i tržišni. Kod proizvodno-tehničkog pristupanja proizvodu, on se posmatra kao rezultat procesa proizvodnje dok se kod tržišnog pristupa, proizvod shvata kao sredstvo za zadovoljenje potreba.
Cena predstavlja iznos koji kupac plaća za dobijeni proizvod ili uslugu.
Distribucija je splet aktivnosti koje preduzetnik preduzima da bi proizvode učinio dostupnim i korisnim ciljnim kupcima.
Promocija je predstavljanje asortimana i svog preduzeća od strane preduzetnika, svojim kupcima i dobavljačima.

No votes yet.
Please wait…

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Komentari