Odlomak

 

1.UVOD
Marketing okolina sastoji se od političkih, pravnih, zakonodavnih, društvenih, privrednih, konkurentskih i tehnoloških snaga. Snage marketing okoline direktno utiču na sposobnost marketara da omogući ili ubrza razmenu. Prvi uticaj je na potrošače, odnosno njihov stil života ,standard i potebe za određenim proizvodima. Drugi uticaj je snaga ciljnih grupa koje utiču na način kombinovanja instrumenta marekting miksa, budući da se miksovanje instrumenata vrši u zavisnosti od potreba i zahteva potrošača.
Treći uticaj snaga marketing okoline ogleda se u izboru strategije za sprovođenje određene marketinške aktivnosti. Da bi se promene u okolini pratile i kontrolisale, kompanije moraju da ih istražuju i analiziraju. Istraživanje okruženja je proces prikupljanja informacija o dinamici i intenzitetu promena. Istraživanje i analiza promena u okruženju vrši se sa namerom prikupljanja adekvatnih informacija za dugoročne odluke. Istraživanje uključuje opažanje i praćenje sekundarnih izvora, kao što su publikacije poslovnih udruženja, trgovačkih komora i vladinih organizacija, ali i prikupljanje primarnih informacija direktno sa tržišta.
Analiza okruženja je proces ocene i interpretacije informacija dobijenih istraživanjem okruženja. Analizom se vrši vrednovanje informacija, s obzirom na tačnost i validnost pojedinih saznanja. Putem analize, marketing menadžeri opisuju aktuelne promene i prognoziraju dalji tok događaja u budućnosti. Svrha analize promena je identifikacija i procena povoljnih šansi/opasnosti vezanih za određena kolebanja na tržištu. U odnosu na događaje u okolini, marketing menadžeri mogu da primene dva pristupa: da prihvate promene kao one koje se ne mogu kontrolisati ili da pokušaju da ih oblikuju u svoju korist preduzimanjem određenih aktivnosti.
Strateški marketing je moderan pristup upravljanju pod kojim se podrazumeva kontinuirani proces prilagođavanja kompanije promenljivoj okolini u kome okolina vrši permanentan uticaj na kompaniju, ali ikompanija takođe vrši određeni uticaj na okolinu u kojoj egzistira i kojoj se prilagođava.
Zadatak je strateškog planiranja marketinga je da prilagodi kompniji dovoljno povoljnih poslova kako bi se održala čak i u uslovima poslovnih grešaka.
.

2.STRATEGIJA KVALITETA MARKETINGA

Strateški marketing je proces pomoću koga rukovodioci marketinga formulišu i primenjuju strategije, a radi dostizanja postavljenih ciljeva u datim uslovima okruženja i samog preduzeća. To je moderan pristup upravljanju marketingom, pod kojim se podrazumeva kontinuirani proces prilagođavanja preduzeća promenljivoj okolini, u kome okolina vrši permanentan uticaj na preduzeće, ali i preduzeće vrši određeni uticaj na okolinu u kojoj egzistira i kojoj se prilagođava.
Strateški marketing podrazumeva aktivan proces određivanja i vođenja marketinških aktivnosti prema marketing ciljevima ili upravljanje marketingom radi prilagođavanja marketinških aktivnosti promenama nastalim u okruženju.
Strateški marketing bi trebalo da bude planiran i sveobuhvatan koncept okrenut okruženju, koji se oslanja na kreativan i inovativan pristup urazvijanju i planiranju aktivnosti marketinga, marketing infrastrukture, proizvoda, usluga, i marketing kontrole. Svako preduzeće mora kontinuirano da prilagođava svoje poslovanje okruženju radi opstanka i daljeg razvoja. Na okruženje bi trebalo gledati kao na potencijalnu šansu za unapređenje poslovanja, ali i eventualnu pretnju zbog uticaja nekontrolisanih faktora na sadašnje i buduće poslovanje. Okruženje čine poslovni subjekti i institucije (stejkholderi) i drugi činioci koji utiču na ponašanje preduzeća. Strateški marketing obuhvata:
1. Analizu makro faktora okruženja i tržišta, snaga i slabosti preduzeća;
2. Strateško planiranje marketinga
3. Definisanje i izbor relevantni marketing strategija;
4. Sprovođenje strategije;
5. Kontrolu i reviziju marketinga.
Strateško marketing planiranje je proces koji uključuje: definisanje marketing vizije i misije, utvrđivanje ciljeva, formulisanje strategija na nivou kompanije i poslovnih jedinica, izbor dugoročnih marketing i tržišnih strategija, razvoj i primenu marketing programa koji su usmereni ka zadovoljenju potreba ciljnih tržišta,definisanje standarda revizije marketing strategije i kontrole marketing programa.
Razvijanje strateške marketinške orijentacije dugoročan je proces i predstavlja svojevrstan oblik investicija. Ova investicija podrazumeva promenu organizacione kulture i organizacione klime, i to na način da zajedničke vrednosti, izražene kroz zadovoljenje potreba potrošača i brigao kvalitetu u svim aktivnostima, budu moto i težnja svih zaposlenih. Razvijanje strateške marketinške orijentacije podrazumeva usredsređenost aktivnosti organizacije na: potrošača/korisnika usluga, konkurenciju, promenu okruženja i kulturu organizacije. Proces implementacije strateške marketing orijentacije odvija se u nekoliko faza: obezbeđivanje podrške visokog nivoa menadžmenta, formulisanje konkretne misije koja se odnosi na razvijanje strateške marketing orijentacije. istovremeno, trebalo bi da postoji i odgovarajući plan kao i potrebni resursi da se plana; stručnog tima, koga čine menadžeri preduzeća i konsultanti. Stručni tim trebalo bi da: identifikuje sadašnju orijentaciju kompanije, izradi i predloži program poboljšanja kulture i klime organizacije, predloži eventualne strukturne promene u okviru kompanije ucilju podrške marketinškim aktivnostima, predloži program sprovođenja promena u okviru sistema nagrađivanja (novčane nagrade i unapređenja). Dinamiku planiranih promena potrebno je kontinuirano pratiti.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Komentari