studenti
Mesto za uspešne studente

Međunarodni marketing

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

  1. Teorijski okviri medjunarodnog marketinga

Međunarodni marketing kao najmalađa naučna disciplina nastao je od marketinga  i međunarodnog poslovanja. Teorije međunarodne trgovine čine bazu razvoja međunarodnog marketinaga i daju odgovor na pitanje zašto zemlje međusobno trguju? Međnarodna trgovina je deo međunarodnog poslovanja. Međunarodno poslovanje obuhvata sve poslovne aktivnosti i poduhvate, ostvarene sa dve ili više ili unutar dve ili više zemalja.

Zemlje međusobno trguju jer se razlikuju po fizičko geografskim, političkim, ekonomskim, pravnim, tehnološkim i kulturnim obelezjima. Usled razlika u efikasnosti obavljanja pojedinih aktivnosti, zemlje trguju onim proizvodima i uslugama koje proizvode efikasnije od druge zemlje, a u razmeni dobijaju robe i uluge koje druga zemlja proizvodi efikasnije. Sa stanovišta potrošača roba i usluge iz drugih zemalja postaju značajne za zivotni standard u savremenom svetu. Temelje razvoju teorije međunarodne trgovine postavili su merkantilisti.

Smitova teorija apsolutnih prednosti bazira se na specijalizaciji koja zemlji daje aposlutnu prednost u odnosu na druge zemlje. Zemlje treba da prodaju u inostranstvu one proizvode za koje imaju prednost u proizvodnji, a u zamenu da dobije proizvode za koje nema apsolutnu prednost. Apsolutna prednost se ispoljava u najnizim troskovima radne snage. Ovo je bazicna teorija medjunarodne trgovine.

Rikardova teorija komparativnih prednosti bazira se na prednosti ispoljenoj u izobilju faktora proizvodnje. Takvi faktori proizvodnje treba da budu upotrebljeni u proizvodnji roba za izvoz, jer proizvodnja iziskuje najnize relativne troskove koji grade najnize relativne cene. Po ovoj teoriji zemlja sa nizim troskovima proizvodnje se specijalizuje u grani u kojoj je relativno najjeftinija, a zemlja sa visim troskovima specijalizuje se u grani u kojoj je najmanje skupa.

Hekser – Olinova teorija proporcionalnosti faktora proizvodnje – zemlja treba da proizvodi i izvozi proizvode u cijoj  proizvodnji koristi najjeftiniji faktor proizvodnje koga ima u izobilju u odnosu na druge faktore.

Međunarodni marketing, 5.0 out of 5 based on 1 rating Nastavi sa čitanjem..
Ključne reči Ključne reči: , ,

Ostavite komentar

Morate biti ulogovani da biste komentarisali.