Odlomak

Uvod

U radu su obrađene teme menadžmenta lanca snabdevanja i elektronskog tržišta. Menadžment lanca snabdevanja je veoma značajan kako bi se obezbedila profitabilnost cele kompanije, on obuhvata mnogo više od same logistike. Elektronsko tržište je značajno zbog bržeg obavljanja trgovine, nego što bi se one obavile na fizičkom tržištu kakvo smo do sada poznavali.

Prvi deo rada posvećen je tematici menadžmenta lanca snabdevanja. Pored opšteg pojma lanca snabdevanja, šta ono obuhvata, spominje se i praktična primena ovog koncepta, takođe objašnjavaju se i ciljevi primene i vrednosti koje se dobijaju primenom menadžementa lanca snabdevanja.

Drugi deo rada je posvećen elektronskom tržištu. Objašnjava se pojam elektronskog tržišta, potom često poređenje elektronskog tržišta i međuorganizacionog informacionog sistema. Na kraju samog rada se navode razlozi zbog čega nije u potpunosti zaživela primena elektornskog tržišta.

Menadžment lanca snabdevanja

Menadžnet lanca snebdevanja je nova poslovna filozofija koja predstavlja izvor brojnih prednosti za one kompanije koje ga primenjuju i koje su umrežene u ovakav jedinstven poslovni lanac. Cristopher navodi da preduzeća koja posluju u savremenim okolnostima u kojima vladaju zakoni konkurentnosti i tržišne privrede, ne smeju dozvoliti da se vode pretpostavkom po kojoj će dobar proizvod naći put do svog kupca i zadržati tržišnu poziciju.

Izvor konkurentnosti na tržištu i komercijalnog uspeha proizilazi iz dve osnovne mogućnosti. Prva je da preduzeće nastupa na tržištu sa proizvodom koji je jeftiniji od ostalih i koji zadovoljava osnovne kriterijume i standarde kvaliteta, na taj način da će krajnji korisnici ovakav proizvod prepoznati kao moguću alternativu. Druga mogućnost jeste izlazak na tržište sa proizvodom koji svojim kvalitetom i imidžom predstavlja superiornu vrednost za finalne potrošače. U temeljima obe ove tržišne strategije nalazi se potreba diferenciranja proizvoda u odnosu na konkurenciju, što predstavlja i osnovni faktor konkurentnosti proizvoda.

Menadžment lanca snabdevanja svojom mrežnom strukturom i saradnjom osnovnih činilaca u okviru lanca, predstavlja način uspostavljanja efikasnosti i povećanja produktivnosti, a samim tim i mogućnost znatnog smanjenja troškova. u najvećem broju industija logistički troškovi u ukupnim troškovima proizvodnje zauzimaju znatan udeo, stoga se smanjenjem logističkih troškova mogu postići najveće uštede u troškovima poslovanja. Ovo se postiže sinhronizovanom nabavkom, optimizacijom zaliha, smanjenjem transpotnih troškova, odnosno optimizacijom robnih i informacionih tokova što je jedino izvodljivo u okviru lanca snabdevanja u kome su svi učesnici međusobno povezani i jedinstveno deluju na tržištu sa ciljem satisfakcije krajnjih potrošača. Sa povećanjem stepena integracije između svih učesnika u okviru lanca snabdevanja, preduzeća koja učestvuju u ovom lancu postaju konkurenija. „Kupci dobijaju vrednost koju žele, a privredni subjekti učesnici u lancu snabdevanja dobijaju potvrdu te vrednosti kroz naplatu i povratne informacije, odnosno profitabilno poslovanje.“

Osim smanjenja troškova poslovanja, menadžment lanca snabdevanja omogućuje onim preduzećima koje su u njega uključene da poboljšaju svoj servis potrošača, dobiju na kvalitetu proizvoda ili usluge što se odražava kroz povećanje pouzdanosti i poverenja kod krajnjih potrošača. Ovim se takođe postiže diferencijacija u odnosu na konkurenciju, a najbitniji preduslov za poboljšanje servisa potrošača jeste nesmetan protok informacija između svih aktera u distributivnom kanalu lanca snabdevanja. Neophodno je da protok informacija bude dvosmeran i mrežno strukturiran, što podrazumeva povratne informacije u smeru od krajnih potrošača ka svim ostalim akterima lanca snabdevanja.

Menadžment lanca snabdevanja se stavlja u kontekst jedinstvenog poslovnog procesa i robnog i informacionog toka koji ga prati duž celog distributivnog kanala, a svaka pojedinačna kompanija, učesnik u kanalu snabdevanja je samo jedna karika u lancu snabdevanja u kome više ne postoje međukompanijske granice. Svaki logistički proces u jednom preduzeću je deo jednog šireg i većeg procesa koji se odvija unutar celog lanca snabdevanja, i svaka upravljačka logistička odluka treba da je u skladu sa principima konkretnog menadžmenta u lancu snabdevanja kome pripada. Što je globalizacija kao fenomen više prisutna u nekoj privredi i njenim integrišućim procesima, to su koristi od primene objedinjenog lanca snabdevanja očiglednije.

Koncept menadžmenta lancem snabdevanja treba da bude tako postavljen da integriše sve poslovne funkcije, i to ne samo u jednom preduzeću već duž celog distributivnog lanca. Vizija lanca snabdevanja jednog ključnog, centralno pozicioniranog preduzeća u distrubutivnom kanalu treba da bude generator postavke svih robnih i informatičkih tokova, od primarne proizvodnje, preko obrade materijala, kreiranje finalnog proizvoda, njegove distribucije i konzumacije od strane krajnjih korisnika.

Suštinska promena koja se dobija primenom efikasnog lanaca snabdevanja u jednom distributivnom kanalu ne tangira više samo logističke procese, odnosno uspešan lanac snabdevanja se ne meri samo stepenom integracije logističkih aktivnosti unutar lanca snabdevanja već se meri stepenom integracije ključnih poslovnih aktivnosti i procesa na nivou celog distributivnog kanala, odnosno toka snabdevanja.

Poznati logističari Stocs i Lamber ne daju preciznu definiciju termina menadžment lanca snabdevanja i konstatuju da sam proces upravljanja lancem snabdevanja može biti veoma različit u zavisnosti od toga koja su dobra u pitanju, koji nivo informacija ih prati i naravno i pre svega u zavisnosti od toga ko je „važan igrač“ u nekom sistemu snabdevanja. Ovi autori se veoma eksplicitno opredeljuju šta to treba da čini svaki proces upravljanja lancem snabdevanja. Struktura lanca snabdevanja predstavlja veze između članica sistema snabdevanja, poslovni procesi unutar sistema snabdevanja su aktivnosti koje treba da proizvedu vrednost za kupca koji je na kraju lanca, dok su menadžerske komponente metodološke tehnike koje integrišu procese i mrežu u okviru lanca snabdevanja, što je prikazano slikom na narednoj strani:

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Skripte

Komentari