Odlomak

Menadžment kvaliteta- Od potrebe do satisfakcije potrošača

Poslednjih godina često možemo da uočimo kako organizacije rade na porastu kvaliteta. Kako je poslovanje počelo da se globalizuje i konkurencija naglo počela da raste, kompanije počinju da obraćaju veću pažnju na kvalitet proizvoda i usluga.
Statistički procesi i metode kontrole kvaliteta su dobri i neophodni ali ne i dovoljni da kompanijama pruže konkurentu prednost. Kompanije su shvatile da kvalitet ne dolazi samo kroz ispunjavanje usluga, već i kroz specifikaciju proizvoda i da se kvalitet proizvoda prikazuje kroz kvalitet organizacije. Upravo zbog razloga konkurentnosti ali i želje da se održi kvalitet proizvoda ili usluga, TQM – total quality managament, postaje popularna inicijativa među organizacijama pogotovo što može biti posebno definisana za određenu organizaciju. Za uspostavljanje kvalitetnije proizvodnje i pružanje usluga, često nisu potrebna nikakva ulaganja. Potrebna je spremnost menadžera da se uhvate u koštac sa ovim velikim i složenim problemom. Međutim, neophodno je da menadžment tretira kvalitet kao zadatak broj jedan u kompaniji, jer se kroz njega ostvaruju i osnovni ciljevi organizacije. Svet je svakog momenta drugačiji i za organizacije koje razmišljaju na duži rok, neophodna je spremnost za strateško repozicioniranje.
Ono što se nametnulo pored ekonomije poslovanja (sniženje svih troškova a posebno troškova rada), je kvalitet kao konstatna novog biznisa pa samim tim i konkurentnost. Usmeravanje pažnje javnosti na kvalitet kao proces je izazvan poraslim kvalitetom ukupnog života, odnosno viših zahteva ali i mogućnosti da se stvore uslovi za ispunjavanje tih zahteva. Kvalitet preuzima prevlast nad ostalim zahtevima tržišta pa i svi prateći procesi polako postaju podređeni ispunjavanju tih zahteva. Evolucija menadžerskih koncepata je vrlo brza (inspekcija, kontrola kvaliteta, statistička kontrola procesa, osiguranje kvaliteta, totalna kontrola kvaliteta, totalno upravljanje kvalitetom). Umesto veličine, važnija je brzina a umesto efikasnog modela organizacije, važniji je način na koji organizacija funkcioniše, a sve zbog okruženja koje neprestano menja vrednosti pa samim tim i značaj osnovnih obeležja organizacija.

1.1 Potrebe potrošača

Ljudske potrebe predstavljaju unutrašnju tenziju ili nezadovoljstvo koje osoba želi da ublaži ili otkloni. Potreba je nedostatak nečeg što se smatra neophodnim i korisnim. Potrebe proizilaze iz telesnog razdraženja čoveka. Koreni potreba su u fizičkoj i emocionalnoj tenziji i nezadovoljstvu. Ispoljavaju se kroz verbalne komentare, kretanje, gestove i druge vrste aktivnosti i manifestacije. Dobar broj potreba, ne proizvodi spoljne manifestacije kao što su npr. podsvesne, neartikulisane i neke druge potrebe.Svaki čovek ima potrebe. One su praktično neograničene i uvek prisutne. Zadovoljenje potreba u proizvodima i uslugama predstavlja uslov reprodukcije čoveka i društva. Posle podmirenja osnovnih materijalnih potreba, težište se pomera ka onome što se naziva kvalitet života. Tada je u fokusu ukupna satisfakcija čoveka kao društvenog bića, a ne samo kao potrošača.Istraživanje ponašanja potrošača zanima se potrošačkim potrebama. Potrošačke potrebe ispoljavaju se u zahtevima i tražnji potrošača za proizvodima i uslugama na tržištu, čijom kupovinom bi ublažili ili otklonili tenziju i ostvarili željeni nivo blagostanja. U osnovi motivacije potrošača nalaze se potrebe. Potrebe ili bolje rečeno, nezadovoljene potrebe motivišu potrošače na akciju. Skoro da nema ljudske aktivnosti koja ne proizilazi iz nezadovoljene potrebe.Tada na snagu stupa organizacija da potrošaču ponudi kvalitetan proizvod ili uslugu.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari