Liderstvo
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Diplomski/master radovi, Skripte, Menadžment
Objavio kamenica1992 09. april 2014. Prijavi dokument
1. POJAM POSLOVNOG (BIZNIS) PLANA
Šira upotreba pojma poslovni plan (eng. business plan) u našoj privrednoj praksi skorijeg je datuma, što ne znači da se poslovni planovi, samo pod drugim nazivom, nisu izrađivali i u prethodnom periodu. Postoje brojna shvatanja poslovnog plana, od sasvim uopštenih, pa do preciznijih shvatanja kojima se bliže opredeljuju bitna svojstva i elementi poslovnog plana. Gledano u najširem smislu, svaki dokument o planiranim poslovnim aktivnostima predstavlja poslovni plan. Dakle, jedini uslov da bi se za određeni poslovni dokument moglo reći da je poslovni plan jeste da su u njemu sadržane buduće poslovne aktivnosti preduzeća. Pri tome, logično je da svaki poslovni plan prate i određeni finansijski efekti, budući da svaka poslovna aktivnost u manjoj ili većoj meri utiče na finansijske rezultate preduzeća. U tom kontekstu, planirani bilans uspeha ili novčani tok za godinu u kojoj nije predviđeno novo investiciono ulaganje ili promena poslovne filozofije predstavlja poslovni plan, iako su u njemu iznete informacije koje odražvaju nastavak jednog uhodanog toka poslovanja. Po istoj logici stvari, poslovnim planom bi mogli smatrati i plan smanjenja broja radnika ili plan prodaje dela imovine preduzeća.
Međutim, uobičajeno shvatanje poslovnog plana svodi se na to da se poslovni planovi poistovećuju sa novim investicionim ulaganjima. U vezi sa tim, potreba da se ova vrsta poslovnih planova izdvoji od manje kompleksnih poslovnih planova koji ne podrazumevaju investiciona ulaganja, uslovila je i posebne nazive za poslovne dokumente koji opisuju buduća investiciona ulaganja. Konsekventno tome, najdetaljniji poslovni planovi investicionih ulaganja poznati su pod sledećim nazivima: investiciona studija, fizibiliti studija, studija izvodljivosti, studija mogućnosti, investicioni elaborat, poslovni plan i sl. U kontekstu navedenog, treba istaći da je u odnosima sa poslovnim partnerima i finansijerima izuzetno važna jasnoća izražavanja. Zbog toga, ukazaćemo na neke sličnosti i razlike prethodno navedenih termina koji se upotrebljavaju u praksi.
Poduhvat i investicioni projekat – imaju karakteristike skupa veoma različitih aktivnosti koje su fokusirane u pravcu ostvarenja nekog cilja. Poduhvat može imati čistu poslovnu crtu, na primer: bolje iskorišćavanje postojećih kapaciteta ili racionalizacija troškova bez bitnih tržišnih, tehnološko-tehničkih i organizacionih promena. Znači bez bitno povećanih novih ulaganja. Međutim, investicioni projekat redovno znači i nova ulaganja, bilo da su početna ili dodatna.
Poslovni plan i investiciona studija – podrazumevaju dokumenta u kojima se detaljno obrazlažu struktura i tok aktivnosti koje će se izvesti. Zato se koriste kao temelj za donošenje poslovnih i investicionih odluka. Međutim, ma koliko je važno raščistiti značenje pojmova, još je važnije razumeti i njihov sadržaj. U vezi sa tim, savremena praksa je pokazala da su delovi sadržaja u ovde pomenutim dokumentima međusobno isprepletani. Zato je u praksi često teško razlučiti poslovni plan od investicione studije. Razlog tome je u činjenici što oba dokumenta zahtevaju prikupljanje i obradu identičnog skupa podataka, kao i primenu identičnog metodološkog okvira. Pri tome, poslovni plan često sadrži i deo koji se odnosi na investiranje. Zbog toga, sasvim je nepotrebno za taj deo plana izrađivati i zasebnu investicionu studiju. Konsekventno navedenom, proizlazi da u praktičnom radu treba mnogo više pridavati značaj sadržaju, a manje obliku.
Stoga, moglo bi se zaključiti da je u savremenoj privrednoj praksi puno važnije znati pripremiti i izraditi takve dokumente koji su temelj praktične preduzetničke akcije, a mnogo je manje bitno kakva ćemo imena dati tim dokumentima. Posmatrano sa tog aspekta, važna je saglasnost i dogovor o pojmovima čime se smanjuju zabune, skraćuje vreme komuniciranja sa partnerima i finansijerima, i ubrzava se realizacija preduzetničke ideje. Dakle, sadržaj dokumenta je važniji od njegovog naziva. Budući da je za mala i srednja preduzeća poslovni plan veoma često i plan investiranja, ovde se preduzetnički poduhvat strukturno, analitički i praktično razrađuje de facto kao investicioni projekat. Zato naziv poslovni plan treba prihvatiti uslovno, pre svega, zbog popularnosti termina business plan. Pri tome, treba imati u vidu činjenicu da poslovne planove ne izrađuju samo mala i srednja preduzeća, već i veliki privredni subjekti, korporacije i poslovni konglomerati.
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Objavio dejana1995 15. april 2024.
Objavio dejana1995 10. april 2024.
Objavio madmax74 16. april 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.