Odlomak

1.  POJAM POSLOVNOG (BIZNIS) PLANA

Šira upotreba pojma poslovni plan (eng. business plan) u našoj privrednoj praksi skorijeg je datuma, što ne znači da se poslovni planovi, samo pod drugim nazivom, nisu izrađivali i u prethodnom periodu. Postoje brojna shvatanja poslovnog plana, od sasvim uopštenih, pa do preciznijih shvatanja kojima se bliže opredeljuju bitna svojstva i elementi poslovnog plana. Gledano u najširem smislu, svaki dokument o planiranim poslovnim aktivnostima predstavlja poslovni plan. Dakle, jedini uslov da bi se za određeni poslovni dokument moglo reći da je poslovni plan jeste da su u njemu sadržane buduće poslovne aktivnosti preduzeća. Pri tome, logično je da svaki poslovni plan prate i određeni finansijski efekti, budući da svaka poslovna aktivnost u manjoj ili većoj meri utiče na finansijske rezultate preduzeća. U tom kontekstu, planirani bilans uspeha ili novčani tok za godinu u kojoj nije predviđeno novo investiciono ulaganje ili promena poslovne filozofije predstavlja poslovni plan, iako su u njemu iznete informacije koje odražvaju nastavak jednog uhodanog toka poslovanja. Po istoj logici stvari, poslovnim planom bi mogli smatrati i plan smanjenja broja radnika ili plan prodaje dela imovine preduzeća.
Međutim, uobičajeno shvatanje poslovnog plana svodi se na to da se poslovni planovi poistovećuju sa novim investicionim ulaganjima. U vezi sa tim, potreba da se ova vrsta poslovnih planova izdvoji od manje kompleksnih poslovnih planova koji ne podrazumevaju investiciona ulaganja, uslovila je i posebne nazive za poslovne dokumente koji opisuju buduća investiciona ulaganja. Konsekventno tome, najdetaljniji poslovni planovi investicionih ulaganja poznati su pod sledećim nazivima: investiciona studija, fizibiliti studija, studija izvodljivosti, studija mogućnosti, investicioni elaborat, poslovni plan i sl. U kontekstu navedenog, treba istaći da je u odnosima sa poslovnim partnerima i finansijerima izuzetno važna jasnoća izražavanja. Zbog toga, ukazaćemo na neke sličnosti i razlike prethodno navedenih termina koji se upotrebljavaju u praksi.
Poduhvat i investicioni projekat – imaju karakteristike skupa veoma različitih aktivnosti koje su fokusirane u pravcu ostvarenja nekog cilja. Poduhvat može imati čistu poslovnu crtu, na primer: bolje iskorišćavanje postojećih kapaciteta ili racionalizacija troškova bez bitnih tržišnih, tehnološko-tehničkih i organizacionih promena. Znači bez bitno povećanih novih ulaganja. Međutim, investicioni projekat redovno znači i nova ulaganja, bilo da su početna ili dodatna.
Poslovni plan i investiciona studija – podrazumevaju dokumenta u kojima se detaljno obrazlažu struktura i tok aktivnosti koje će se izvesti. Zato se koriste kao temelj za donošenje poslovnih i investicionih odluka. Međutim, ma koliko je važno raščistiti značenje pojmova, još je važnije razumeti i njihov sadržaj. U vezi sa tim, savremena praksa je pokazala da su delovi sadržaja u ovde pomenutim dokumentima međusobno isprepletani. Zato je u praksi često teško razlučiti poslovni plan od investicione studije. Razlog tome je u činjenici što oba dokumenta zahtevaju prikupljanje i obradu identičnog skupa podataka, kao i primenu identičnog metodološkog okvira. Pri tome, poslovni plan često sadrži i deo koji se odnosi na investiranje. Zbog toga, sasvim je nepotrebno za taj deo plana izrađivati i zasebnu investicionu studiju. Konsekventno navedenom, proizlazi da u praktičnom radu treba mnogo više pridavati značaj sadržaju, a manje obliku.
Stoga, moglo bi se zaključiti da je u savremenoj privrednoj praksi puno važnije znati pripremiti i izraditi takve dokumente koji su temelj praktične preduzetničke akcije, a mnogo je manje bitno kakva ćemo imena dati tim dokumentima. Posmatrano sa tog aspekta, važna je saglasnost i dogovor o pojmovima čime se smanjuju zabune, skraćuje vreme komuniciranja sa partnerima i finansijerima, i ubrzava se realizacija preduzetničke ideje. Dakle, sadržaj dokumenta je važniji od njegovog naziva. Budući da je za mala i srednja preduzeća poslovni plan veoma često i plan investiranja, ovde se preduzetnički poduhvat strukturno, analitički i praktično razrađuje de facto kao investicioni projekat. Zato naziv poslovni plan treba prihvatiti uslovno, pre svega, zbog popularnosti termina business plan. Pri tome, treba imati u vidu činjenicu da poslovne planove ne izrađuju samo mala i srednja preduzeća, već i veliki privredni subjekti, korporacije i poslovni konglomerati.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Skripte

Komentari