Odlomak

Uvod

U teoriji ne postoji jedna opšteprihvaćena definicija kojom može da se objasni suština planiranja, dok autori u iskazivanju svojih stavova o planiranju polaze od različitih aspekata i gledanja.
Savremeni teoretičari su prilično podeljeni u definicijama (neke su apstraktne, a neke pragmatične), shvatanju i vrednovanju planiranja. Zajedničko u svim definicijama je shvatanje da je planiranje: formalni proces, da se planiranjem utvrđuju ciljevi i da se planiranjem vrši izbor strategije za ostvarenje tih ciljeva,
Stoga se planiranjem obezbeđuje da preduzeće zna:
– zašto egzistira i šta je njegovo područje delovanja,
– šta su njegove dobre i loše strane,
– koji izazovi su prisutni u okruženju,
– da uspostavi i identifikuje određene standarde performansi,da ima pravila ponašanja koje će slediti zaposleni u cilju izvršavanja zadataka preduzeća.
Planiranje je razuman proces koje podrazumeva čovekov racionalan odnos prema postizanju unapred postavljenih ciljeva. To je mentalna, intelektualna aktivnost logičkog i konstruktivnog razmišljanja, određivanja ciljeva za određeni vremenski period i način za postizanje tih ciljeva.
Planiranje je deo menadžerske aktivnosti koja prethodi svim ostalim funkcijama menadžmenta. Menadžment je nosilac odlučivanja u organizaciji, planiranje je menadžment proces odlučivanja: šta raditi, ko će raditi i kako će se raditi. Menadžment utvrđuje misiju, ciljeve i akcije za njihovo ostvarivanje.
Planiranje je proces odlučivanja koji počinje sa ciljem, definisanom strategijom, politikom, i detaljnim planom za njihovu realizaciju, nastavlja se procesom uspostavljana organizacije za ostvarivanje odluka i, na kraju, ocenom uspešnosti.
Planiranjem menadžment započinje svoje aktivnosti: kreira viziju, definiše misiju i postavlja ciljeve, bira efikasnu strategiju i donosi planove za akcije.
Vizija predstavlja željenu moguću idealnu sliku organizacije u budućnosti. Ona mora biti: inspirativna, moguća, fokusirana, fleksibilna, pogodna za komunikaciju.
Misija definiše područje poslovanja i delovanja u narednim godinama. Glavno određenje misije vezuje se za viđenje bazičnog razloga postojanja organizacije, tj. svrhe njegovog osnivanja, uloge i poslovanja.
Ciljevi predstavljaju konkretizaciju misije i vizije organizacije u postojećim i planiranim uslovima eksternog okruženja i interne sredine.
Ciljevi se najčešće definišu na sledeći način:
– Cilj je željeno stanje koje organizacija treba da dostigne;
– Cilj je željeno stanje i posledica aktivnosti koje treba da se obave;
– Cilj je predstava o rezultatima koje organizacij želi da postigne.

Plan je krajnji proizvod procesa poslovnog planiranja. U njemu se konkretizuju postavljeni ciljevi preko kvalitativno i kvantitativno postavljenih zadataka koji treba da se izvrše u određenom vremenskom intervalu.

Proces planiranja
Proces planiranja je prva funkcija menadžmenta, što znači da menadžment kao proces započinje sa tom funkcijom.
Veliki značaj u teoriji i praksi se pridaje ovoj funkciji, jer je planiranje osnov za sve ostale aktivnosti zbog toga što se:
– planiranjem definiše pravac delovanja,
– smanjuje se neizvesnost i rizik,
– minimiziraju se neracioanalnosti i sporedne aktivnosti,
– ustanovljavaju se standardi kontrole,
– olakšava se koordinacija,
– olakšava se reagovanje na promene i izazove konkurencije,doprinosi se boljem zadovoljavanju potrošača.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari