Odlomak

Uvod

Svedoci smo dinamičnog poslovnog ambijenta u celom svetu i neprestane borbe za opstanak na tržištu. Upravo, strateško opredeljenje preduzeća dominantno utiče na kvalitet poslovanja preduzeća u odnosu na njegove konkurente. Menadžeri kompanija treba da budu upoznati sa svim dešavanjima, kako u svom okruženju tako i u samom preduzeću.
Izgradnja konkurentnosti zahteva analizu dve vrste faktora koji utiču na strateški položaj preduzeća.To su eksterni i interni faktori.

Prilike pružaju mogućnost da preduzeće korištenjem vlastitih snaga potencijalni profit na tržištu transformiše u realni. Opasnosti su pretnje koje preduzeće stateškim opredeljenjem treba izbeći ili ublažiti.
Pored spoljnog okruženja, da bi se identifikovale konkurentske prednosti neophodno je imati u vidu vlastito preduzeće, da bi se utvrdili interni faktori koji određuju okvir za iskorištavanje prilika i izbegavanje pretnji iz okruženja. Analiza internih faktora obuhvata analizu resursa kojima raspolaže preduzeće i analizu četiri osnovna temelja koji određuju konkurentsku prednost, a to su: efikasnost, kvalitet, inovativnost i sposobnost potpunog razumevanja zahteva kupaca.

U ovom radu najviše pažnje biće posvećeno uopšte o menadžerima i tome šta menadžeri na nivou funkcija mogu učiniti da se dostigne visoka efikasnost, visok kvalitet dobro organizovana inovativnost i totalna orjentisanost ka kupcima.

Funkcionalni nivo strategije je usmeren na unapređenje osnovnih funkcija u preduzeću, a to su: proizvodnja, marketing, upravljanje materijalnim tokovima, istraživačko razvojna funkcija i upravljanje ljudskim resursima.

Važno je istaći da se uspešna strategija postiže, pre svega, kroz izgradnju osnovnih funkcija preduzeća. To znači da se strategija gradi na realnim osnovama, na onome što preduzeće jeste i što bi moglo biti.
Menadžeri često moraju da daju odgovore na sledeća pitanja:
•    Zašto je određeni kupac spreman da za određene proizvode ili usluge plati više nego za druge?
•    Šta je to zbog čega kupac plaća?
•    Koje su „vrednosne komponente” nekog proizvoda ili usluge?
•    Šta je to što je za kupca najvažnije pri kupovini našeg proizvoda ili usluge?

1. POJAM I VRSTE MENADŽERA

1.1.    Pojam menadžera

Tradicionalna definicija menadžera jeste da su menadžeri ljudi koji su odgovorni za rad drugih ljudi koji imaju formalnu moć u odnosu na ljude čiji rad koordiniraju.
Pored toga pod menadžerima se podrazumevaju i ljudi koji na neki drugi način doprinose ostvarenju misije. U tom kontekstu status menadžera dobijaju i stručni eksperti kao što su samostalni istraživači tehnologija, savetnici top menadžera i sl.
Menadžeri su nosioci procesa menadžmenta. I pored toga što status menadžera imaju i ljudi koji daju veliki doprinos a ne samo oni koji imaju formalnu moć, još uvek se pojam menadžera veže za formalnu moć, odnosno za činjenicu da menadžeri u obavljanju svojih zadataka koordiniraju rad određenog broja ljudi.
Menadžeri su osobe koje poseduju sposobnosti, veštine i znanja da bi obavljali poslove uz pomoć i posredstvom drugih ljudi.
Menadžer (engl. manager) je u današnje vreme sve popularniji izraz i često se koristi u medijima, naročito u specijalizovanim časopisima. Reč menadžer u literaturi ima više značenja, a četiri se pojavljuju kao glavna: poslovođa, upravnik, preduzetnik i direktor.
Nekada je bilo vrlo jednostavno definisati menadžera. Menadžeri su bili članovi organizacija koji su drugima govorili šta da rade i kako da rade. Bilo je lako razlikovati menadžere od zaposlenih koji nisu bili menadžeri , tj. od onih članova organizacije koji su direktno uključeni u rad i nisu imali svoje podređene.
Menadžer je neko ko radi sa ljudima i uz njihovu pomoć koordinira njihov rad da bi postigao organizacione ciljeve.
Kao menadžeri, ljudi izvršavaju menadžerske funkcije planiranja, organizovanja, kadrovskog popunjavanja, vođenja i kontrolisanja. Cilj svih menadžera je isti: ostvariti profit. Menadžer je osoba čiji primarni zadaci proizlaze iz procesa menadžmenta, planira i donosi odluke, organizuje rad i poslovanje, zapošljava i vodi ljude te kontroliše resurse. On je takođe osoba koja ostvaruje ciljeve angažovanjem drugih da izvršavaju zadatke.
Reč menadžer je izraz koji se upotrebljava za označavanje nosilaca menadžmenta u svim organizacijama (profitnog ili neprofitnog tipa). S obzirom da je reč o specifičnom američkom izrazu koji nema adekvatan sinonim ( kod nas se prevodi izrazima upravljač ili rukovodilac), ovaj izraz se, najčešće, koristi u izvornom obliku. U osnovi pojam menadžera označava ličnost koja vrši menadžersku funkciju u određenoj organizaciji

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Skripte

Komentari