Odlomak

Narodna književnost

ZAVADA BRAĆE I BRATOUBISTVO

– uzroci zbog kojih dolazi do zavade:
– zbog ljube (Milan-beg i Dragutin-beg),
– vile (Mujo i Alija),
– u neznanju (Predrag i Nenad),
– plena (Marko Kraljević i brat mu Andrijaš),
– nasleđa (Dioba Jakšića).

Milan-beg i Dragutin-beg – ravnoteža se narušava, jer Milan ne sluša Dragutina i ženi se. Nevesta je neko ko je tuđ, stran, ona napušta svoju porodicu i porodični kult,pa su potrebni neki običaji da bi se ona uputila u taj novi kult. LJubin postupak nije motivisan. Ona postupa tako – to je njena f-ja u pesmi. Odnos devera i snahe je jedan patrijarhalan, tradicionalan odnos. Tu imamo jedan formulativni prikaz. Ona želi deverovu smrt, a ponaša se u skladu sa tim normama. Prikazana je, dakle, kao licemerna osoba.
U pesmama u kojima je uzrok zavade vila, braća nemaju slobodu izbora. Prisutne su demonske sile-vile. U skladu je sa poetikom balade što se tiče ideje sudbinskog. Oni se nalaze u gori. To je opasno mesto, gde su prisutna dejstva demonskih sila.
Tipična pesma u kojoj junak strada zbog dejstva demonskih bića i sudbine je Mujo i Alija. Pevač pesmu započinje kao da je jedan tip pesme (plen), a onda prelazi na četvrti (vila). To se naziva kontaminacija motiva (uvođenje jednog motiva koji se ne razvija do kraja, već se prelazi na drugi). Još se naziva i slep motiv. Pesma se završava samoubistvom, uspostavlja se ravnoteža radi postizanja pravde, s tim što u Milan-beg i Dragutin-beg žena koja je uzrok prolazi nekažnjeno. Samoubistvom se pokazuje kajanje. Pevač ne prikazuje kajanje slikanjem junakovih emocija, jer u epici, ulaženje u psihologiju junaka je veoma retko. Pevač emocije junaka predstavlja delima. Samoubistvo ovde dolazi kao odluka samog junaka. Samokažnjavanje se ističe kao posledica slobodne volje.
Motiv neprepoznavanja-obično se ne prepoznaju otac i sin (Ivo Senković i aga od Ribnika). Ovaj motiv prisutan je u patrijarhatu.
U Predrag i Nenad istorijski okvir predstavlja hajdukovanje, Predragov i Nenadov odlazak u hajduke. Sam Vuk ovu pesmu nije doživljavao kao hajdučku, jer se nalazi na početku 2. Vukove zbirke, a na kraju 1. i početku 2. su lirsko-epske pesme. Nije prikazan hajdučki život, nema hajdučkih poduhvata. Pre ubistva postoji naslućivanje: majka mu govori da će poginuti (stvaranje atmosfere sudbinskog). U epici je veoma često da junaci pre boja pitaju jedan drugog ko su, od kojih roditelja, iz kog kraja; heroj želi da zna protiv koga se bori. Ovde do tog pitanja i odgovora dolazi nakon ubistva zbog kompozicije. Na kraju je prisutno samoubistvo kao vaspitna uloga epike koja zahteva samokažnjavanje.
Marko Kraljević i brat mu Andrijaš je balada. Što se tiče kompozicionog okvira teksta, uvodna i završna formula nose informacije o vremenu, junacima. Već u uvodu vidimo motiv bratske sloge i ljubavi. U uvodu imamo jednu vrstu redukovane slovenske antiteze. NJena f-ja (u uvodu – to je balada; dramski elementi su prisutni u strukturi pesme. Otkrivanje identiteta junaka na kraju (to nisu dva siromaha, već dva viteza) je da unese motiv bratske sloge, naglašava se hajdučki kontekst, jer oni zadobijaju plen i zaplet – prilikom deobe plena dolazi do zavade među braćom i do bratoubistva

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Komentari