Odlomak

UVOD
Ubrzani naučno-tehnološki razvoj sa sobom je doneo i nadalje donosi različite promene, koje se reflektuju kroz sve sfere i oblasti života i rada ljudi. Društvo u kome živimo odlikuje “doba učenja” koje podrazumeva kako prihvatanje i diseminaciju promena i inovacija, tako i iniciranje istih.
U svemu tome, u oblasti obrazovanja, veliki značaj ima menadžment u obrazovanju, odnosno, oblast liderstva. Naime, od nastavnika, pedagoga, direktora se više ne očekuje samo obavljanje primarnih poslova u vezi sa nastavom i učenjem, već i učestvovanje u izgradnji, u razvijanju i menjanju škole, kao pedagoške ustanove, čiji cilj je sem prenošenja znanja i umenja i izgradnja ličnosti samog učenika. Upravo zbog svega toga, liderstvo ima veoma veliki značaj.
Od lidera se očekuje osluškivanje potreba škole, kako bi se u skladu sa time delovalo ka osavremenjavanju rada same škole i podizanju tog rada na kvalitativno viši nivo.
Od zaposlenih u obrazovanju se očekuje spremnost i želja za stručnim i profesionalnim usaršavanjem, pomoću kog će kompetentno i spremno izvršavati svoje profesionalne uloge u školi 21-vog veka što će ih takođe činiti sigurnijim i osposobljenijim u ulozi lidera savremene škole.
Mnogobrojni autori su istakli da pravi lideri koji postupaju na adekvatan način mogu izdvojiti i promovisati svoju školu na najbolji način i time privući učenike koji će se pritom odlučiti baš za tu školu.
U okviru ovog istraživanja, bavićemo se analiziranjem načina na koji zaposleni u obrazovanju opažaju liderske uloge, njihovu ulogu i značaj u njihovom profesionalnom radu i u oblasti obrazovanja, uopšteno.
Naime, liderstvo je u uslovima intenzivnih društvenih promena i stalne ekspanzije znanja percipirano kao značajno i neophodno, ali mi ovim istraživanjem želimo da sagledamo da li se zaposleni u obrazovanju slažu sa tim i da na osnovu toga imamo uvid u specifičnosti njihovih stavova.
Da bi škola postajala efikasnija i produktivnija u svom radu, i da bi usput pratila društveni razvoj i podsticala druge društvene promene, potrebno je da zaposleni u obrazovanju (direktori, pedagozi, nastavnici) na pravi način predstavljaju i “promovišu” svoju školu, odnosno, da budu lideri koji će činiti temelje škole. U situacijama kada mogu odlučivati u nekim segmentima svog rada, odnosno, kada odgovorno i spremno mogu prihvatiti liderske uloge, oni mogu na adekvatan način prisupiti sagledavanju i ispunjavanju svojih potreba, kao nastavnika, pedagoga i direktora, kako bi svoj rad učinili produktivnijim, a istovremeno rad škole učinili efikasnijim. Tradicionalna organizacija škole, sa primenom centralizovanog oblika upravljanja, odnosno, upravljanja u okviru kog se kao lider vidi isključivo direktor ili njegov zamenik više ne obezbeđuje kvalitet i ne odgovara potrebama savremenog društva. Umesto navedenog koncepta, potrebno je usmeravati školu i obrazovanje ka participativnom liderstvu u okviru kog će se u ulozi lidera naći i ostali zaposleni (nastavnici, pedagozi).
U okviru našeg projekta, najpre ćemo u teorijskom delu obraditi suštinske elemente liderstva, i ukazati na to zašto je liderstvo uslov i neophodnost savremene škole. U okviru metodološkog dela, obrazložićemo metodološke postavke istraživanja, u skladu sa prirodom istog, da bismo na kraju, u trećem delu istraživanja izneli dobijene rezultate uz lične osvrte i komentare u diskusiji. Na kraju, daćemo ukratno prikaz izvršenog istraživanja, na osnovu kog ćemo izneti zaključke do kojih smo došli, obrazložiti naše polazne hipoteze, ali i izneti implikacije istraživanja.
Mišljenja zaposlenih u obrazovanju o liderskim ulogama je potrebno sagledati, jer ćemo pored empirijskih podataka koje dobijemo, na osnovu istih imati sliku realnosti školske prakse u okviru koje ćemo jasno videti da li zaposleni u obrazovanju žele da preuzmu odgovornosti koje liderstvo za sobom nosi, obaveze, ali da isto tako kao lideri utiču na poboljšanje svoje svog rada i rada vaspitno-obrazovne ustanove. Međutim, želimo da utvrdimo i da li zaposleni u obrazovanju (pedagozi i nastavnici) imaju mogućnosti da budu u ulozi lidera, s obzirom na to da se u ulozi lidera najčešće nalazi direktor škole. Ukoliko dobijemo negativne rezultate, to će istovremeno odgovornim licima iz sfere obrazovanja biti signal na osnovu kog će moći na vreme da reaguju u cilju ukazivanja na značaj i neophodnost liderstva u obrazovanju i preuzimanja liderskih uloga od strane zaposlenih.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Obrazovanje

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari