Odlomak

1. REZIME

U ovom radu će se analizira ponašanje predškolske dece i utvrđivati da li se kod te dece javlja emocija – ljubomore. Posebna pažnja u radu biće posvećena uzrocima ljubomore. U predškolskom periodu dete je izrazito emotivno

2. UVOD

Kroz celokupni razvoj čoveka, razvoj emocija je vrlo bitan. Ovaj tip ljudskog razvoja najizraženiji je kod dece, a na njihov razvoj najviše utiču roditelji i njihova emocionalna stabilnost ili nestabilnost. Dečje emocije se razlikuju od emocija odraslih. One su po pravilu jednostavne i spontano se izražavaju pa neke emocionalne izlive odrasli teško razumeju. Kad je dete gnevno, ljubomorno odrasli najčešće i sami emocionalno reaguju i kažnjavaju ga, a tako se odnos između njih pogoršava. Za zdrav emocionalni razvoj važna je zdrava osećajna atmosfera u porodici, lepi odnosi između članova porodice, a posebno ljubav i poštovanje među roditeljima.

Ljubomora je veoma složena emocija. U sklopu ljubomore postoje i druge emocije. Neke od njih su: strah, ljutanja, bes, sažaljenje prema samom sebi i potištenost. Ljubomora se javlja kao reakcija na mogući ili predpostavljeni gubitak ljubavi. Još jedan od razloga je nepravilno vaspitanje deteta, ili ako se jednom detetu poklanja više pažnje u odnosu na drugo. Po pravilu su više ljubomorne devojčice od dečaka.

Na uzrastu od 3-4 godine deca pod uticajem vršnjačke grupe kroz igru, grade socijalni život, učestvuju u aktivnostima i uklapaju se u zahteve i očekivanja sredine. Tokom odrastanja menja se i način ispoljavanja dečijeg ponašanja. Oko 6 godine, odnosno, u predškolskom periodu jače se ispoljavaju problemi u ponašanju, strah, gnev i ljubomora. Zbog ovih činjenica, u ovom radu izvršiće se istraživanje koji su to uzroci koji dovode do ljubomore i takve reakcije kod dece.


3. TEORIJSKI DEO PROJEKTA

3.1. Formulacija problema i istraživanja

Mogući uzroci za ljubomoru su: rođenje drugog deteta, prevelika roditeljska očekivanja od deteta i upoređivanje jednog sa drugim detetom koje je uspešnije. Ljubomora može da se javi i na oca, jer deca često prisvajaju majku, pa joj ne dopuštaju da pokazuje naklonost prema ocu. Kod dece starijeg predškolskog uzrasta ljubomorne reakcije su više indirektne. Ljubomora se javlja i u vršnjačkoj grupi. Deca koja pohađaju vrtić, umeju da se osete nesigrunim u ovoj socijanoj sredini i da ispolje ovu emociju.  Ljubomora je u suštini negativna emocija, ali može da ima pozitivnu stranu i da posluži kao podsticaj za veći uspeh i trud. Ljubomora se ispoljava na više načina, a deca na nju reaguju otvoreno ili prikriveno. Otvoreno reagovanje je kad fizički i verbalno dete napada, vređa, duri se i plače. Kada dete reaguje na ljubomoru prikriveno ponaša se čudno, odbija da jede, pretvara se da je bolesno ili je neraspoloženo. Javlja se noćno mokrenje nesanica, mucanje ili slično. Svako dete na sebi svojstven način ispoljava ljubomoru i sve te njegove reakcije su nesvesne. Problem u ovom radu je naći najčešće preduslove, razloze i pre sve uzroke zbog kojih se javlja ljubomora kod dece predškolskog uzrasta.

3.1.1. Način manifestovanja problema

Postoji veliki broj izraza kojima se izražavaju osećanja i različiti doživljaji u kojima osećanja imaju bitnu ulogu. Postoje emocionalna stanja kao što su: radost, strah, žalost, ljubav, ljubomora, simpatija, ponos, stid, briga, strepnja i druga. Emocije su u toku svog razvoja propraćene spoljnim i unutrašnjim promenama. Spoljni znaci emocija su: izraz lica, telesna napetost, glasovne reakcije i slično. Unutrašnji pratioci su karakteristične promene u radu pojedinih organa. Kod snažnih emocija javljaju se promene kod disajnih i probavnih organa i u radu žlezda. Kao posledica nekog emocionalnog stanja može da se javi crvenilo ili bledilo lica, smeh, plač, povlačenje u stranu ili približavanje, zagrljaj ili napad i tako dalje. Emocija je uvek reagovanje bića na neko zbivanje. Zbivanje se opaža i izaziva osećanja. Osećanja se javljaju u situaciji kad biće proceni da se dešava nešto značajno i važno. Ono što su refleksi za telo to su emocije za psihu.

Emocije se kod dece javljaju veoma rano, u početku su još ne diferencirane. Sa razvojem deteta njegove emocije se ispoljavaju na određen način. Kako se dete razvija i njegove emocije se sve više diferenciraju.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Obrazovanje

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari