E-učenje proširenje kompetencija nastavnika
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pedagogija
Objavio nikol.mar 15. jun 2015. Prijavi dokument
UVOD
Veoma davno se došlo do saznanja da su daroviti i kreativni pojedinci najveće blago svakog društva. Još su stari narodi (Kinezi, Grci, Egipćani, Indusi, Jevreji itd.) uočavali njihov značaj za ukupan razvoj i napredak ljudske zajednice. Posebno snažnu podršku ovakva saznanja su dobila u 20. veku, a naročito posle Drugog svetskog rata, kada i započinje ozbiljniji pristup izučavanju i tretmanu darovitosti i kreativnosti. Takođe, čovečanstvo se već sada suočava sa činjenicom da su skoro svi prirodni resursi, tj. različiti izvori energije (ugalj, nafta, vodena energija itd.) na kojima je, uglavnom, i počivao dosadašnji razvoj civilizacije već pri kraju svoje iskorišćenosti i da su još samo ljudske sposobnosti jedini preostali ali “neiscrpni rezervoar” daljeg razvoja čovečanstva i civilizacije (Stojaković, 2000).
Izvesno je da su mogućnosti darovitih i kreativnih pojedinaca u tom pogledu i najveće, pa bi obrazovanje trebalo da postane odlučujući faktor njihovog otkrivanja, podsticanja i razvoja. Ovo tim pre treba imati u vidu kada se zna da su psihološka istraživanja pokazala još jednu prednost intelektualno darovite dece, tj. da mentalni razvoj takve dece traje duže, nego mentalni razvoj prosečne i ispodprosečne dece. Psihološka israživanja ukazuju da se, razvoj inteligencije kod većine ljudi završava oko 17. godine, a kod onih ispodprosečnih i ranije. Međutim, intelektualno darovita deca i pojedinci ne samo da se brže razvijaju u tom pogledu, već i njihov mentalni razvoj traje duže za godinu ili dve. To je, dakle, dvostruka prednost intelektualno darovite dece, pa je i ulaganje u njihovo obrazovanje i razvoj višestruko korisno (Stojaković, 2000).
Ali, današnji stepen razvoja obrazovanja, izuzev u malom broju razvijenih zemalja, ne može ni izbliza zadovoljiti napred postavljene uslove. Ne samo zbog toga što i škola po tradiciji pruža otpor novinama, već i zbog toga što se iz godine u godinu smanjuju ionako mala sredstva za obrazovanje. Isto tako, iako se zna da je dosadašnji napredak čovečanstva postignut zahvaljujući, uglavnom, darovitim i kreativnim pojedincima, paradoksalna je činjenica da se društvo nije moglo tokom čitavog jednog milenijuma naviknuti na takve izuzetke. Zašto je to tako? – pitali su se mnogi. Je li to, možda, i zbog toga što samo izuzeci i retki pojedinci imaju sposobnost da vide smisao u besmislicama običnog čoveka i da uspostavljaju odgovarajući red stvari u nerešivom neredu za većinu? Interesantno je pratiti kroz istoriju kako su tako daroviti i kreativni pojedinci bili prihvaćeni od strane prosečnih ali brojnijih članova društva u različitim epohama. Činjenice iz biografija velikih naučnika i pronalazača nam govore da je malo takvih pojedinaca (Stojaković, 2000).
Mali je broj darovitih pojedinaca koji uspevaju da prebrode sve prepreke i lične razvojne krize u odnosu na one kojima to ne polazi za rukom ako žive u atmosferi nerazumevanja, straha i neprihvaćenosti. To je ne samo lična tragedija takvih pojedinaca, već i tragedija ljudske zajednice u celini. Jer, koliko li je ostalo neotkrivenih izuma, nepronađenih lekova za najteže bolesti, nenapisanih sonata i književnih dela, samo zato što su takvi pojedinci u jednom određenom kritičnom periodu svog života ostavljani sami i završavali svoj život neshvaćeni, neprihvaćeni i odbačeni (Stojaković, 2000).
Ipak, za današnje doba može se reći da se pod pritiskom naučnih saznanja o značaju podsticanja darovitosti i kreativnosti za razvoj društva – prilike u tom pogledu menjaju na bolje. Tradicionalno shvatanje da daroviti i kreativni pojedinci uvek nađu neki način da realizuju svoje potencijale bez obzira na spoljašnje uslove koje im sredina u kojoj žive pruža- nenaučno je i prevaziđeno. Rezultati istraživanja u toj oblasti govore da se darovitost i kreativnost mogu vežbati, negovati i podsticati, čime se do optimalnog nivoa razvijaju potencijali talenta i darovitih pojedinaca. U tom smislu škola i školsko učenje trebalo bi da postanu bitan i razvojni faktor podsticanja i razvijanja darovitosti i kreativnosti. Međutim, današnjoj školi se sve više upućuju prigovori da više podržava i razvija prosečnost i konformizam u mišljenju, umesto da neguje i razvija originalnost i različitost.
1. Definicije darovitosti
Na pitanje «šta je to darovitost» ne postoji jedinstven odgovor. Brojni odgovori na to pitanje uzimaju u razmatranje vreme njenog javljanja, karakteristike ponašanja ili predviđanje nekog budućeg ponašanja, vrstu ponašanja, itd. (Bumber, 2003).
Najopštija definicija darovitosti (prema Čudina-Obradović, 1990) je da je darovitost neobičnost, iznimnost ponašanja koja se ogleda u kvalitetnijem, boljem, značajnijem rezultatu ili produktu nego što ga postižu ostali pojedinci sa sličnim karakteristikama.
U početku je darovitost smatrana jednodimenzionalnim fenomenom, a u procesu identifikacije se kao kriterijum najčešće koristio koeficijent inteligencije. Kasnije se darovitost počinje shvatati multidimezionalno, pa se javljaju i drugačije definicije darovitosti (Bumber, 2003).
Terman (prema Kvaščev, 1976) definiše talenat ili nadarenost deteta kao visoke opšte intelektualne sposobnosti.
Koren (prema Kvaščev, 1976) daje sledeću definiciju talenta: „Nadarenost je svojevrstan sklop osobina koje omogućavaju pojedincu da na produktivan ili reprodutivan način postize dosledno izrazito iznadprosečan učinak u jednoj ili više oblasti ljudskih delatnosti, a uslovljena je visokim stepenom razvitka pojedinih sposobnosti odnosno njihovih kompozicija i povoljnom unutrašnjom i spoljašnjom stimulacijom (Kvaščev, 1976, str. 5).”
Torance (prema Kvaščev, 1976) definiše kreativnost kao „proces kojim osoba postaje svesna nekog problema, teškoće ili nedostatka u znanju, za koje ne moze da nađe naučeno ili poznato rešenje, ona trazi moguća rešenja postavljajući hipoteze; procenjuje, proverava i preinačava svoje hipoteze i saopštava rezultate (Kvaščev, 1976, str. 5).”
Stenbergova (prema Koren, 1991) definicija usmerena na kognitivne modele darovitosti kaže da nije reč samo o kvantitativnim razlikama već da daroviti imaju specifičan način mentalnog funkcionisanja. Indikatori darovitosti su uspešno rešavanje problema i usvajanje znanja. Što su te veštine bolje to je osoba darovitija. Kvalitetna metakognicija i njena primena su karakteristike darovitih.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.