Odlomak

Vaspitanje i Obrazovanje   

Vaspitanje-je proces planskog i sistematskog usavršavanja senzomotornih, intelektualnih, emocionalnih, moralnih i duhovnih svojstava i sposobnosti deteta, ali i odraslog. Kao oblik socijalizacije, vaspitanje je usmereno na uobličavanje ponašanja u socijalno poželjnom smeru. Ovaj proces može biti individualan i grupni. Prema svom predmetu, vaspitanje može biti fizičko, intelektualno, moralno, estetsko ili religijsko. Takođe je predmet proucavanja pedagogije. Najcesce I opste prihvacene definicije.Takođe je proces izgradjivanja, formiranja I samoformiranja licnost ono je svesno, sistematsko I planski organizovano razvijanje licnosti, njenih intelektualnih, emocionalnih, voljnih, estetskih, radnih I drustvenih potencijala I sposobnosti kod omladine I odraslih je proces simultanog (istovremenog) formiranja I samoformiranja licnosti odredjenih svojstava, kao celishodna I namerna delatnost u kojoj se vaspitaniku pruzaju mogucnosti za optimalni individualni rast i cilj je svestran razvoj licnosti, a njega postavlja drustvo, zajednica, drzava.

Obrazovanje- je proces promene ličnosti u željenom pravcu usvajanjem različitih sadržaja u zavisnosti od uzrasta i potreba jedinke. Obrazovanje uključuje i vaspitne, pored obrazovnih sadržaja. Najznačajnija obrazovna institucija obrazovno-vaspitnog karaktera je škola. Razvojem sistema komunikacije obrazovanje postaje globalni proces koji je teško usmeravati samo u željenom pravcu određene socijalne zajednice. U sve većoj meri obrazovanje postaje
moćan faktor sveukupnog razvoja društva i svakom pojedinca. Putem obrazovanja čuvaju se ,prenose i dalje razvijaju znanja ,iskustvai vrednosti. Bez organizovanog znanja i vaspitanjau savremenim uslovima ne može se uspešno očuvati i razvijati nacionalni i kulturni  identitet i bogastvo ljudske duhovnosti. Na individualnom planu obrazovanje i vaspitanje postaju nezamenjivi činioci razvoja čoveka .

Proces vapitanja i obrazovanja-u ovom procesu mladi usvajaju znanja,veštine,navike i vrednosti,razvijaju svoje intelektualne sposobnosti i ovladavaju sredstvima sopstvenog razvoja.
Razvijene intelektualne sposobnosti ,ovladanost odgovarajućim znanjima,veštinama i navikama neophodne su pretpostavke za radno-stvaralačke i društvene aktivnosti i osnova su za usvajanje novih vrednosti.

Mišljenje-je najznačajnija intelektualna sposobnost ,čini osnovu saznajnih,delatnih i motivacionih funkcija čoveka.Zadaci bilo kojeg vida vaspitanja ne mogu se uspešno ostvariti bez svesne misaone aktivnosti i odgovarajućeg nivoa razvijenosti intelektualnih sposobnosti.S druge strane ,u procesu ostvarivanja zadataka pojedinih područja vaspitanja,istovremeno se ostvaruju i zadaci intelektualnog vaspitanja.

  • Razvoj čula
  • Percepcije
  •  Pažnje i mišljenja
  • Pamćenja,sticanja znanja
  • Usvajanje vrednosti
  • Izgrađivanja veština
  • Navika i dr.

Ako bi se intelektualno vaspitanje ograničilo samo na razvoj intelektualnih sposobnosti ,usvajanje znanja i izgrađivanje odgovarajućih veština i navika bilo bi lišeno svoje etičke osnove i duhovnog smisla.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari