E-učenje proširenje kompetencija nastavnika
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pedagogija
Objavio NikolaDif95 06. oktobar 2015. Prijavi dokument
1. UVOD
U svim oblastima ljudskog života i rada postoje određene zakonitosti koje stručnjaci moraju da poznaju da bi uspešnije obavljali svoje profesionalne zadatke. Prosvetni radnici treba da poznaju principe saradnje s roditeljima i da ih se pridržavaju, kako bi saradnja bila uspešnija, čime bi se, istovremeno, ostvarivali programski zadaci, a time i razvoj najmlađih.
U saradnji s roditeljima koriste se poznati andragoško-didaktički principi, prilagođeni specifičnim uslovima, u kojima svi koji rade s decom u porodici i vaspitno-obrazovnoj ustanovi, zajednički postižu bolje rezultate.
Poznavanjem osnovnih principa treba obezbediti dobre saradničke odnose, kako bi se roditelji ne samo odazvali saradnji, već i aktivnijim učešćem u njoj doprineli pravilnijem podizanju i vaspitavanju deteta.
2. PRIMENA PRINCIPA U SARADNJI VASPITAČA I RODITELJA
2.1 Princip poštovanja ličnosti roditelja
U saradnji odraslih osoba posebno je važno međusobno poštovanje. Inicijativu za ovakve odnose daju prosvetni radnici.
Roditelji su odrasle, zrele osobe koje imaju već određenu društvenu afirmaciju, zadatke i odgovornost u celokupnom životu i radu. Svako od njih organizuje svoj porodični život onako kako može, hoće i zna. To znači da je teško naći dve porodice, ili čak i dva roditelja u istoj porodici koji su podjednako uspešno rešili svoje životne i porodične probleme.
Najveći broj roditelja čini maksimalne napore da bi što uspešnije podizali svoje dete. Ukoliko se njihove želje ne ostvaruju i njihovo dete ne pokazuje samo pozitivne rezultate, utoliko se mora pažljivije nagoveštavati šta sve treba da menjaju u svojim postupcima ili u uslovima u kojima je dete do tada živelo i radilo.
Poštovanje roditelja doprineće da se oni vežu za organizatora saradnje i da s voljom i poverenjem prihvataju ono što im se predlaže i o čemu su se zajednički dogovorili.
Svi koji rade s decom i mladima često će biti u situaciji da s roditeljima izmenjaju svoja zapažanja o radu i ponašanju dece – vaspitanika i učenika, ukazujući im i na ono s čime odrasli mogu, ali i ne moraju, biti u potpunosti zadovoljni. Ovaj princip nalaže da sve što se želi saopštiti roditeljima o detetu, mora biti samo u okviruličnog kontakta i bez prisustva bilo koga sa stranca.
Nepoštovanje ovog principa je najčešće kada se o ponašanju i radu pojedinog deteta ne govori samo pred njegovim roditeljima, već i pred drugim licima, kada se ne poštuje mišljenje roditelja ili se ne postupa u skladu sa zahtevima i drugim principima. Evo primera iz vrtića kada se predviđa da jedini sadržaj roditeljskog sastanka bude vrednovanje postignutih rezultata kod dece. Mnogi roditelji slabe rezultate rada deteta doživljavaju kao svojevrsne prekore i jednostavno izbegavaju dolazak na ovakve sastanke. To je ujedno i prilika da ne prisustvuju neprijatnoj situaciji u kojoj treba da „crvene i blede“ pred ostalim roditeljima. Vaspitači i učitelji, odeljenske starešine, nedostatke najčešće komentarišu rečima: ,ti koji su trebalo da dođu nisu došli“, „samo da dođu na roditeljski sastanak pa da čuju o svojoj deci“, .dolaze na roditeljske sastanke roditelji vaspitanika- učenika čija su deca bez ikakvih problema“ i sl.
Ovaj princip se ne poštuje ni kada vaspitači odlaze u domove vaspitanika, a za neposredni povod navode „upoznavanje uslova u kojima porodica živi. “
Kada se na bilo koji način ne pokaže dovoljno poštovanja prema roditeljima, oni počinju da izbegavaju svaku dalju saradnju, što ima odraza na rad i ponašanje dece -vaspitanika.
2.2 Princip efikasnog korišćenja vremena
Vreme kojim raspolažu roditelji i prosvetni radnici vrlo je ograničeno. Otud je neophodno da se ono što bolje i efikasnije koristi.
Korišćenje može biti efikasno sa stanovišta roditelja i prosvetnih radnika.
Sa stanovišta roditelja najefikasnije vreme je:
– u predškolskoj ustanovi – da se o detetu o svemu što ih interesuje ukratno porazgovara prilikom dovođenja i odvođenja deteta, jer su tada već u prostorijama ustanove;
– u školi – u odlasku na posao ili u povratku kući, prilikom obavljanja svojih poslova kada im je škola „usput”; pre ili posle održavanja roditeljskih sastanaka, jer su deca odraslija i u večernjim časovima mogu da budu u kući bez roditelja. Ovo vreme nije podesno u predškolskoj ustanovi, jer su vaspitači tada zauzeti obavezama prema ostaloj deci iz grupe. U jutarnjim časovima angažovani su prihvatanjem dece od roditelja, vođenjem evidencije o njihovom dolasku, uključivanjem dece u slobodne aktivnosti i sl. Pošto svi roditelji ne dovode decu istovremeno, to se pridošla deca uvek moraju imati u centru pažnje, od dolaska prvog do poslednjeg deteta. Slična je situacija i u popodnevnim časovima, kada je pažnja vaspitača usredsređena ne samo na one koji trenutno odlaze, već i na one koji sujoš prisutni.
Od početka saradnje, kod roditelja treba stvoriti naviku da u zajednički neplaniranom vremenu, ne mogu očekivati duže razgovore jer onemogućavaju medicinske sestre i vaspitače da valjano obave svoje planirane obaveze.
U škopi prosvetne radnike svaki neplanirani dolazak roditelja i razgovor s njim sprečava da izvršavaju tekuće obaveze, da predahnu u toku odmora ili ih obavezuje da se zadržavaju u školi duže nego što su planirali.
Svaki nenajavljeni dolazak roditelja, u cilju razgovora o pojedinom detetu – vaspitaniku, ukoliko stvar nije hitna, treba da se iskoristi samo za dogovor kada će moći da se razgovara o onome što roditelja interesuje.
Sa stanovišta prosvetnih radnika najpodesnije vreme za pojedinačne razgovore je u popodnevnim časovima kada rade u drugoj smeni.
Razgovori o pojedinom vaspitaniku se vode samo u ustanovi, na osnovu postojećih podataka u knjizi rada vaspitača.
Ovaj princip, efikasnog korišćenja vremena se ne poštuje i kada se na roditeljskim sastancima govori o pojedinom detetu, jer tada je aktivan samo roditelj jednog učenika, a svi ostali gube dragoceno vreme.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.