Odlomak

 

UVOD

Dobro predškolsko vaspitanje i obrazovanje dece ranog uzrasta može i treba da neguje razvoj detata u predškolkoj dobi. Ovo su godine kada se postavljaju temelji učenja i tokom kojih deca razvijaju dobre dispozicije za učenje. Deca tada razvijaju veštine kao što je posmatranje, donošenje odluka, rešavanje problema i naravno komuniciranje. Mesto gde se odvija predškolsko vaspitanje i obrazovanje treba da bude prijatno, u kome deca uživaju u prilikama za učenje i osećaju se bezbedno da istražuju i rade nove stvari uz podršku odraslih koje poznaju i uz koje se osećaju sigurno.Veliki broj dokaza iz različitih istraživanja ide u prilog argumentu da je dobro rano vaspitanje i obrazovanje značajno za razvoj dece.
Deca tada razvijaju samopouzdanje, samopoštovanje i samokontrolu i uživaju u igri koja zahteva sarađivanje sa ostalima u grupi (sa drugom decom i odraslima) kao i u samostalnoj igri.
Kroz kontinuirano praćenje, posmatranje i vrednovanje učenja i ponašanja dece, vaspitači prepoznaju dečije iskustvo, potrebe i interesovanja, i koriste ih kao polazišta za učenje, kako bi osigurali da podučavanje bude zasnovano na kapacitetima koje deca pokazuju. Pažljivo i sistematsko praćenje, posmatranje i vrednovanje celokupnog procesa učenja i podučavanja takođe omogućava davanje odgovarajuće podrške deci, tako da vaspitno-obrazovni rad koliko god često je to moguće, podstiče svako dete da nađe nove izazove.
Sve, ove komponetne vaspitno-obrazovnog rada, koje nalazimo u radu sa decom predškolskog uzrasta, mogu se ostvariti odnosno realizovati i kroz dobro poznavanje ali i efikasno korišćenje metoda rada na ovakvom uzrastu. Jedna takođe važna stavka u efikasnosti vaspitno-obrazovnog rada leži i u kombinaciji odnosno korišćenju što više metoda rada. O ovome ćemo se detaljnije baviti u daljem tekstu.
1. PREDŠKOLSKO VASPITANjE I OBRAZOVANjE

Predškolsko vaspitanje i obrazovanje podrazumeva vaspitanje i obrazovanje dece predškolskog uzrasta, odnosno uzrasta od šest meseci do polaska u osnovnu školu. Pripremni predškolski program ostvaruje se kao program pripreme za polazak u osnovnu školu u okviru predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Ostvaruje se sa decom u godini pred polazak u školu, u trajanju od četiri sata dnevno, najmanje devet meseci.
Nosioci predškolskog vaspitanja i obrazovanja su predškolske ustanove. Osnivač predškolkse ustanove može da bude: Republika Srbija, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave i drugo pravno i fizičko lice. U okviru predškolskog programa ustanove, ostvaruju se redovni programi vaspitno-obrazovnog rada u celodnevnom i poludnevnom trajanju, a mogu da se ostvaruju i drugi posebni i specijalizovani programi, u skladu sa potrebama i interesovanjima dece, roditelja, odnosno staratelja…
Pojam predškolskog vaspitanja treba shvatiti kao deo sveukupnihvaspitnih uticaja koji se ostvaruju od rođenja deteta do polaska u školu.Vaspitanje je pojam koji u sebi sadrži i obrazovne uticaje. U odnosu navaspitne uticaje, vaspitanje treba shvatiti prvenstveno kao intencionalan iorganizovan proces.
Predškolsko detinjstvo je jedan od najburnijih potencijala, posebno stvaralaštva, koje ima nezamenljivu ulogu u razvoju čitave ličnosti deteta. Cela oblast fizičkog saznanja ostvaruje se putem rukovanja stvarima,i direktno je povezan sa samim procesom stvaralačkog istraživanja.Svako predškolsko detinjstvo je značajno u obrazovnom pogledu pod uslovom da sadržaji i načini učenja budu prilagođeni njegovim specifičnim svojstvimai mogućnostima. Pre svega u ovom uzrastu je mnogo značajniji transfer sposobnosti koje je dete već steklo nego transfer sadržaja a u procesu sticanja znanja treba u prvi plan staviti poznavanje konvencija, trendova, sekvenci, klasifikacija i kategorija.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari