Odlomak

Država predstavlja najznačajniji oblik političkog organizovanja i okvir u kojem članovi jedne društvene zajednice ostvaruju egzistencijalne potrebe i interese.
Osnovni zadatak – da čuva društveni poredak i usmerava društvene odnose i procese, država ostvaruje upravljanjem javnim poslovima. Vođenje javnih poslova zbog brojnosti, obima i složenosti pretpostavlja postojanje hijerarhijski ustrojene organizovane grupe ljudi obučene da svakodnevno sprovodi odluke vlasti – birokratije. To je činjenica koja već vekovima ne gubi na važnosti, bez obzira na to koji je oblik vladavine zastupljen u nekoj državi. Konceptualna razlika između ustrojstva davnašnjih službi egipatskih pisara, kineskih mandarina, vizantijskih logoteta ili
kalifatskih tanfida i složene organizacije savremene javne uprave, na prvi pogled ogromna je i teško premostiva.
Sve do pojave demokratske, ustavno uređene države činovnik je služio isključivo privatnim interesima vladara, njegove porodice i aristokratije, motivisan verskim pobudama ili željom za slavom i vođen jakim osećanjem lične odanosti i pokornosti. Nasuprot tome, postupanje savremenog javnog službenika omeđeno je važećim zakonima i propisima, etičkim kodeksom i zahtevom za poštovanjem osnovnih ljudskih prava i sloboda.
Opisanu „vrednosnu” razliku apstrahovaćemo kako bismo sagledavanjem razvoja državne uprave ukazali na njenu vremensku i prostornu univerzalnost.
Istorijski pregled razvoja državne uprave u najznačajnijim antičkim, srednjovekovnim i novovekovnim državama iz civilizacijskih krugova širom planete, pokazuje da postoje, prostorno i vremenski posmatrano, univerzalna strukturna obeležja, koja svedoče o jednakoj važnosti upravnog aparata za ostvarenje državnih funkcija – ma koliko ove funkcije bile na primitivnom stupnju razvoja. Građevinska čuda antičkog sveta, hiljade kilometara starorimskih puteva,
Hadrijanov zid, sistemi za navodnjavanje, gradovi i hramovi pretkolumbovske Amerike i Kineski zid – sve to ne bi bilo moguće bez dobro organizovanog i brojnog upravnog aparata. Bez obzira na oblik vladavine i izvore stvarne moći u jednoj političkoj zajednici, mesto i uloga državne uprave u političkom poretku i vladavinskom procesu suštinski se nisu menjali kroz stoleća. Čak ni najsuroviji despoti i deifikovani samodršci nisu, zbog prirodne ograničenosti ljudskog bića, bili sposobni da doslovce sami usmeravaju sve delove državne politike ličnim sprovođenjem pojedinačnih odluka, a pogotovo ne da rukovode konkretnim merama za opredmećenje tih odluka.
Dvorski savetnici, vojni zapovednici, pisari i poreznici kao preteče savremenih javnih
funkcionera i službenika imali su zbog toga zadatak da pomažu vladaru u obavljanju redovnih državničkih poslova. Nijedna vladajuća elita nije mogla da organizuje čak ni elementarne državne funkcije, poput odbrane stanovništva i resursa ili prikupljanja prihoda, ukoliko nije mogla da se osloni makar na rudimentarno ustrojen činovnički aparat koji bi sprovodio odluke centralne vlasti na čitavoj teritoriji.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 49 stranica
  • Upravljanje javnim sektorom dr M. Stanković
  • Školska godina: dr M. Stanković
  • Diplomski/master radovi, Skripte, Političke nauke
  • Srbija,  Niš,  Visoka škola strukovnih studija za menadžment u saobraćaju u Nišu  

Više u Političke nauke

Više u Skripte

Komentari