Odlomak

Ugovor o kupoprodaji

I  UVODNA RAZMATRANJA

Ugovore u provredi bi smo mogli definisati kao „ugovore“ koje preduzeća i druga pravna lica koja obavljaju privrednu delatnost, kao imaoci radnji i drugi pojedinci koji u vidu registrovanog zanijmanja obavljaju neku privrednu delatnost, zaključuju medju sobom, u obavljanju delatnosti koje predstavljaju predmete njihovog poslovanja ili su u vezi sa tim delatnostima.
Ovakva zakonska definicija uključuje i subjektivne kriterijume (svi ugovori koji medjusobno zaključuju privredni subjekti, bez obzira na to da li su to pravna ili fizička lica) i objektivne kriterijume (potrebno je da se radi o ugovoru koji su privredni subjekti zaključili u okviru delatnosti koje sačinjavaju predmete njihovog poslovanja ili su u vezi sa tim delatnosti).

Ugovor se smatra zaključenim kada su se straneke saglasile o bitnim elementima ugovora. Bitni sastojci ugovora procenjuju se prema vrsti pravnog posla, osnosno prema ugovoru koji stranke zaključuju.
Prema našem Zakonu o obligacionim odnosima „u zasnivanju obligacionih odnosa i ostvarivanju prava i obaveza  iz tih odnosa učesnici su dužni da se pridržavaju načela savesnosti i poštenja“.  Imperativnost ovog načela o čijoj primeni sud mora da vodi računa po službenoj dužnosti, jasno su izrazile  i opšte izanse za promet robom. Pored toga od svakog učesnik u obligcionom odnosu iz ugovor u privredi zahteva se da prilikom izvršenja ugovornih obaveza pokazuje pažnju dobrog privrednika, kao i pažnju dobrog domaćina.Ali kada je u pitanju izvršenje obaveza iz profesionalne delatnosti, učesnici treba da postupaju sa pojačanom pažnjom prema pravilima struke i običajima-pažnjom dobrog stručnjaka.

II OPŠTE KARAKTERISTIKE UGOVORA O PRODAJI

1.    Pojam

Ugovor o prodaji je  takav ugovor kojim se jedna strana – prodavac, kao subjekat ugovora u privredi, obavezuje da stvar (robu) koju prodaje isporuči (preda) drugoj ugovornoj strani – kupcu, sa istim svojstvom i da mu prenese pravo svojine, a kupac se obavezuje da prodavcu plati ugovorenu cenu u novcu i preuzme stvar. Osim prava svojine predmet prodaje mogu biti i druga prava.

 

 
2. Bitni elementi

Iz same definicije proizilaze bitni elementi koje ovaj ugovor treba da sadrzi. Odredjenje stvari  koju prodavac  prodaje kupcu. To je bitan element ugovora po prirodi posla.  Ugovor o prodaji najčešće sadrži I odredjenje cene koju je kupac dužan da plati prodavcu. Ipak, često se dešava da zbog brzine zaključivanja ugovora ( putem telefona, telefaksa) cena u ugovoru izostane.  U ovom slučaju  kada cena nije odredjena ili se na osnovu elemenata ugovora ne može odrediti  ugovor o prodaji u privredi, za razliku od gradjanske prodaje, je ipak punovažan.
Pored bitnih elemenata ovaj ugovor može da sadrži i neke druge elemente na osnovu volje stranaka. Ipak, izostajanje ovih elemenata može biti nadomešteno dispozitivnim zakonskim normama, uzansama ili običajima. Kao redovni sporedni elementi ugovora o prodaji od kojih neki može biti bitan element, ukoliko to ugovorne strane odrede u samom ugovoru, najčešće se pojavljuju: rok, mesto i način predaje; rok , mesto i način plaćenja; troškovi, osuguranje u prevozu, ambalaža, prelaz rizika, utvrdjenje kvantiteta i kvaliteta, porezi, takse, pribavljane dokumenata, mogućnost raskida ugovora.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pravo

Više u Skripte

Komentari