Odlomak

Izbor pogonskog goriva za putničko vozilo

1. Rezime

U ovom seminarskom radu iz predmeta Pogonski materijali transportnih sredstava izvršen je izbor pogonskog goriva za putničko vozilo OPEL ASTRA sa dizel motorom uz prikazane tehničke karakteristike i uvodne napomene o značaju pogonskih materijala i doprinos smanjenju emisije. Prikazane su razne vrste goriva i odabrano je jedno sa adekvatnim obrazloženjem. Izvršeni su i izbori motornog ulja, menjačkog ulja za mehanički menjač, mazivih masti za vozilo, fluida za kočnice, kao i izbor tečnosti za hlađenje. U završnom delu data su zaključna razmatranja i tendencije razvoja pogonskih materijala motora i motornih vozila.

3. Uvodne napomene o značaju pogonskih materijala i doprinos smanjenju emisije

Razvoj vozila i primena pogonskih materijala u današnje vreme je jako dinamična. Danas se pored osnovne i uspešne proizvodnje velika pažnja poklanja održavanju samog vozila. Kako su vozila od svog nastanka pa kroz realizaciju svojih komponenata i podsistema dostigla krajnji procvat, pred njima se pruža jedan dug period u eksploataciji, a taj period prevashodno zavisi od načina i postupaka pri primeni pogonskih materijala.
Gorivo je supstanca koja se koristi ako izvor energije. Gorivo daje energiju obično kada mu se menja fizička ili hemijska struktura. Kada kažemo da goriva oslobađaju energiju menjanjem hemijske strukture, pri tom se prvenstveno misli na proces sagorevanja.
Goriva su sve materije koje sagorevanjem daju toplotu. Toplotna energija dobija se iz goriva hemijskim procesom koji se zove oksidacija. U najviše slučajeva oksidacija je spajanje gorivih materija i kiseonika. Prilikom oksidacije dolazi do hemijske reakcije, promene u strukturi atoma goriva i oksidatora (kiseonika) te se takva goriva svrstavaju u hemijska goriva.
Najbitniji sastojci goriva su:
• ugljenik (C) i
• vodionik (H).
Neka goriva sadrže još kao zapaljivu supstancu i sumpor (S), ali zbog produkta u koji sagoreva, njegovo je prisustvo u gorivu nepoželjno.
Gorivom se smatraju samo one supstance koje omogućuju ekonomično iskorišcavanje toplote.
Prema agregatnom stanju goriva mogu biti:
• Čvrsta goriva: (drvo,treset,smeđi ugalj,grafit,škriljci i dr.);
• Tečna goriva: (nafta);
• Gasovita goriva: (zemljani plin, močvarni plin).

3.1 Doprinos smanjenu emisije iz vozila

Vozila, kao transportna sredstva, višestruko utiču na razvoj industrije i ekonomije jedne države, međutim, vozila imaju i negativan uticaj na okolinu (potrošnja energenta, emisija, buka, otpad).
Grupa Zapadnih naučnika je sastavila predloge za KJOTO PROTOKOL. U njemu se ograničava produkcija šest komponenata gasova nastalih ljudskim aktivnostima:
1. ugljendioksid (CO2)
2. metan (CH4)
3. azotni oksidi (N2O)
4. hidrofluorocarbidi (HFCs)
5. perfluokarbidi (PFCs)
6. sumporheksafluoridi (SF6)
Smanjenje emisije štetnih zagađivača i emisije CO2 automobila i kamiona je jedan od glavnih zadataka za automobilsku industriju. Jedan od načina smanjenja emisija je smanjenje potrošnje goriva i smanjenje potrošnje ulja. Korišćenje nisko-frikcionih motornih ulja smanjuje gubitka trenja, poboljšava iskorišćenje goriva i vodi ka značajnom smanjenju gasnih emisija. Motorno ulje je postalo jedan od značajnih konstrukcionih parametara. Sa povećanjem broja vozila povećava se i emisija štetnih gasova. Sada se u svetu troše milioni dolara za nalaženje rešenja za smanjenje emisije CO2 umesto za smanje emisije štetnih čestica i NOx. Povećanje potrošnje primarne energije ne može biti podmireno samo konvencionalnim-fosilnim gorivima. Zato ne-fosilna goriva iz relativno obnovljivih izvora postaju sve važniji izvor energije. Biogoriva su šansa da se smanji uvoz mineralnih goriva i emisije štetnih gasova. Emisija zavisi od fizičko hemijskih osobina ulja, od kojih su najvažnije isparljivost, gustina, viskozitet i sadržaj sumpora, aromata, kalcijuma i cinka. Sagorevanjem benzina i dizela dobija se ugljen dioksid (CO2) i vodena para (H2O). CO2 nije toliko škodljiv u direktnom kontaktu s njim ali ipak ima negativnu ulogu u očuvanju životne sredine.
Automobilske emislije se mogu kontrolisati na tri načina. Jedan je težnja ka potpunom sagorevanju, drugi je povratak viška ugljovodonika nazad u motor gde će se izvršiti sagorevanje, i kao treći način je obezbeđivanje dodatnog prostora za oksidaciju, koji se naziva katalitički konvertor.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari