Odlomak

Organizacija i tehnologija drumskog transporta – Linijski međunarodni saobraćaj

1. UVOD

Saobraćaj ili promet predstavlja prijevoz ljudi, stvari i informacija. Saobraćaj sačinjavaju infrastruktura (ceste, željeznička pruga, aerodromi, luke itd.), vozila (cestovna vozila, željeznička vozila, avioni, brodovi itd.) i saobraćajna signalizacija (svjetla, znakovi, kontrola zračnog saobraćaja).

Kroz temu ovog seminarskog rada obradit ćemo linijski međunarodni saobraćaj, kao i ugovor o kooperaciji i pool system raspodjele prihoda.

2. FUNKCIONISANJE DRUMSKOG SAOBRAĆAJA

Saobraćaj omogućava korištenje prirodnih bogatstava, razvoja privrede, kao i podjelu rada i specijalizaciju na kojoj počivaju razvijene zemlje i koja omogućava pristup tržištima.
Tehničke karakteristike saobraćajnog puta omogućavaju slobodno kretanje transportnih jedinica u toku odvijanja transportovanja. Transportne jedinice se mogu ukrštati i preticati bez ikakvog posebnog regulisanja.

Organizacija drumskog saobraćaja diferencira se na:
•    kratkolinijski sobraćaj;
•    dugolinijski saobraćaj;
•    međunarodni saobraćaj.

Ovakva podjela se vrši iz ekonomskog i pravnog aspekta, a ne iz tehnološkog jer u samoj tehnologiji odvijanja procesa transporta zapravo ne postoji razlika. Kratkolinijski saobraćaj odvija se uglavnom u radijusu do 50km, a auto-saobraćajno preduzeće registruje svoje kapacitete u zavisnosti od daljine. Prevoz robe na kraćim relacijama rentabilnije je vršiti kamionima nego željeznicom. Zato se ovakvi prevozi ne opterećuju visokim taksama i porezima. Dugolinijske prevoze rentabilnije je vršiti železnicom i zato ovakvi prevozi u drumskom saobraćaju podležu drugačijim poreskim skalama, kako bi korisnici saobraćaja bili stimulisani da takve prevoze vrše željeznicom.

U mnogim dijelovima svijeta, saobraćaj je, uopšte uzevši, organizovan. To podrazumjeva petlje, saobraćajne signale i znake na raskršćima tako da olakša protok vozila. U saobraćaju mogu učestvovati vozila na motorni pogon, vozila bez sopstvenog pogona (bicikli) i pešaci. Saobraćajnim signalima mogućno je usaglašavanje i sa ostalim vidovima saobraćaja.
Organizovan saobraćaj drastično smanjuje vreme putovanja. Iako vozila čekaju na raskrsnicama, ušteda u vremenu je velika. Organizovan saobraćaj može preći u dezorganizovan nastupanjem vanrednog događaja, bilo da su u pitanju radovi na putu, neka nezgoda, ili prepreka, kao što je životinja koja se nađe na putu, ruševine i sl. Na izuzetno prometnim autoputevima ometanje može potrajati sve dok se saobraćaj ne proredi. Viljem biti proučavao je ova ometanja nazvavši ih „saobraćajni talasi“. Simulacija organizovanog saobraćaja uključuje proučavanje stohastičkih procesa, kao i primenu jednačina matematičke fizike na saobraćajni tok.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari