Odlomak

 

1. UVOD
Po prirodi svaki tunel je sastavni deo neke saobraćajnice, pa samim tim i celine sistema saobraćaja. U građevinskom smislu unel je poduhvat, u saobraćajnom prestavlja komunikaciju, a u bezbednosnom – problem.
Pre svega zbog toga što učesnici u saobraćaju, prvenstveno vozači, prilikom ulaska u tunel ili izlaska iz njega imaju potrebu za adaptacijom svog vida. Da bi se ovaj problem na neki način rešio, zbog toga se tuneli osvetljavaju. Pri tome je noćno osvetljenje uobičajno, slično osvetljenju drugih saobraćajnica, dok osvetljenje tunela u dnevnim uslovima zahteva poseban tretman, sa veoma visokim fotometrijskim zahtevima.

Slika 1. Tunel – Straževica
Dakle, ulazeći u tunel, vozač se suočava sa problemom adaptacije oka svog vida. Naime, dolazi do nagle promene nivoa sjajnosti, od onog koji stvara dnevna svetlost izvan tunela, do veoma niskog nivoa sjajnosti u tunelu.
Pri velikoj promeni nivoa sjajnosti oči vozača se sporo prilagođavaju. Kako je pređeni put srazmeran vremenu adaptacije vida, pri većim brzinama vozila može doći do opasnih situacija.
Pri normalnoj vožnji, vidno polje vozača je relativno široko – iznosi oko 20° u vidokrugu. Približavanjem ulaznom portalu tunela, pogled vozača se usresređuje na sam ulazak, pa se vidno polje vozača privremeno sužava.

Slika 1.1. Definisano vidno polje vozača
Da bi se rizici od mogućih posledica smanjili na najmanju meru, potrebno je da se ulazna zona tunela osvetli u dovonjnoj meri i na dužini koja je jednaka dužini zaustavnog puta vozila.
2. ZONE U TUNELU
Zone omoguavaju jednostavno tumačenje i rešavanje problema adaptacije očiju vozača.
.1. Prilazna zona
– Prilazna zona tunela je deo saobraćajnice neposredno ispred ulaska u tunel, sa čijeg početka treba uočiti evntualne prepreke u tunelu.
.2. Zona praga
– Zona praga je ulazni deo tunela, u kome je neophodno ostvariti dovoljno visok nivo sjajnosti. Dužina zone praga je najmanje jednaka dužini zaustavnog puta voila, definisanog pre svega brzinom vozila i kvalitetnog putnog prekrivača.
.3. Tranzitna zona
– Tranzitna (prelazna) zona tunela,duž koje sjajnost u tunlu postepeno i pravilno smanjuje, bez opasnosti da vidni uslovi postanu nedovoljni.
.4. Unutrašnja zona
– Untrašnja zona je deo tunela u kome je vid vozača adaptiran na najmanji nivo sjajnosti u tunelu, koji je kostantan do samog izlza iz tunela.
.5. Izlazna zona
– Izlazna zona ima zadatak da izvrši adaptaciju očiju vozača pri izlasku iz tunela. S obzirom da je vreme prilagođavanja pri prelasku iz tame na svetlost veoma kratko, rešavanje problema adaptacije ne zahteva povećanje nivoa sjajnosti.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari