Odlomak

PREDGOVOR
U ljudskim komunikacijama i transakcijama vrši se razmjena
poruka, ljudi, materijalnih i drugih dobara različitim komunikacionim i
transakcionim sistemima. Jedan od sistema razmjene poruka, ljudi,
materijalnih i drugih dobara je saobraćajni (komunikacioni) sistem
kopnenim, vodenim i vazdušnim putevima (komunikacijama,
saobraćajnicama…).
Saobraćajni sistemi su složeni, iscrpljujući a često rizični, opasni i
katastrofični, posebno oni u kojima dominira brzina, oni čiji su sredinski
uslovi rizični (vazduh, mora, složeni i otežani kopneni putevi).
Saobraćajni sistem, pored čovjeka i saobraćajnog sredstva, čine
saobraćajni put (vazdušni, vodeni, kopneni) sa svojim specifičnim
signalizacijama i složenim saobraćajnim situacijama i ostalim učesnicima
u saobraćaju.
Ponašanje ljudi u saobraćaju je izrazito složeno i specifično jer na
čovjeka neprekidno djeluje veći broj podražaja i informacija povezanih sa
saobraćajnim sredstvom, specifičnostima puta i okoline i drugim
učesnicima u saobraćaju. On mora stalno da prati i kontroliše pravac
kretanja i po potrebi da ga koriguje. To mora da čini brzo i kvalitetno –
efikasno kako ne bi ugrozio svoju bezbjednost i bezbjednost drugih
učesnika u saobraćaju. Kako se saobraćajne situacije smjenjuju brzo, to se
njihov ishod ne može tačno predvidjeti. Za efikasno i bezbjedno ponašanje
u saobraćaju neophodan je čitav niz optimalnih osobina ličnosti od kojih
zavisi kako će čovjek primiti (detektovati) draži, informacije i poruke, na
koji način će ih doživjeti i procijeniti, kakvu će odluku donijeti i na koji
način će reagovati – efikasno ili neefikasno, od čega će zavisiti ishod
brojnih složenih saobraćajnih situacija.
Saobraćajna bezbjednost je već odavno fokusirana kao svjetski
problem. Evropska unija je već odavno utvrdila strategije praćenja
efikasnosti čitavog saobraćajnog sistema ali i poduzetih mjera. Strategije
se prvenstveno odnose na primjenu mjera za smanjenje broja poginulih od
posljedica saobraćajnih nezgoda, u kojima godišnje u zemljama Evropske
unije gine, još uvijek, preko 40000 ljudi. Evropskom saobraćajnom
politikom, kao segmentom saobraćajne strategije (od 2001.god.) planirano
je da se za 50% smanji broj saobraćajnih nezgoda sa smrtno stradalim

licima do 2010.god. što bi rezultiralo da se broj stradanja svede na uslovno
prihvatljiv nivo od 8 poginulih na 100000 stanovnika. To je ambiciozan ali
neophodan cilj i zadatak.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Psihologija

Više u Saobraćaj

Više u Skripte

Komentari