Odlomak

Interna i eksterna analiza tržišta
Tržišta se neprekidno karakterno menjaju, trendovi u okviru njih su krajnje nepredvidivi i u skladu sa tim za preduzeće iskrsavaju stalno neke nove poslovne mogućnosti. Kako bi se lakše prilagodila krajnjem potrošaču, kompanija u odgovoru na stalne izazove na tržištu najpre sačinjava internu analizu, koja polazi od premisa finansijskih izvora preduzeća, proizvodnih kapaciteta, kvalifikovane radne snage i uobičajeno je delimo u četiri kategorije:
1. Kupci: izraženi u brojci, značaju, veličini, zahtevima (u skladu sa sociološkim, demografskim, pshiografskim i geografskim faktorima).
2. Prodaja: volumen, vrednost, tržišna segmentiranost, proizvodni udeo, tržišno učešće.
3. Marketing aktivnosti: marketinško istraživanje, razvoj novih proizvoda, pozicioniranost proizvoda, promotivne aktivnosti, metode prodaje, distribucioni kanali, sve uslužne aktivnosti usmerene ka krajnjem potrošaču.
4. Ostali faktori: proizvodni kapacitet, veštine top menadžmenta, korporativni ciljevi i politika preduzeća.

U eksternoj analizi tržišnog okruženja preduzeće koristi informacije iz sledećih raspoloživih kategorija izvorišta:
1. Politički: sagledani kroz prizmu efektive važeće legislative i propisanih vladinih mera.
2. Ekonomski: ekonomski pokazatelji trenutne uspešnosti preduzeća i potencijali u budućnosti.
3. Kulturološki i socijalni: pregled populacione statistike i izmene unutar istog.
4. Tehnološki: uticaj inovacija i novih tehnologija na postojeće i buduće pozicioniranje preduzeća na tržištu.
5. Konkurencija: determinacija konkurencije i sagledavanje relacija sa istom, anticipiranje njenog ponašanja kroz kompanijske aktivnosti.

Objedinjenje pravilno urađene interne i eksterne analize u jednoj kompaniji definišemo kao situacionu analizu, kojoj uobičajeno sleduje SWOT analiza.
Swot analiza
SWOT analiza predstavlja marketinško-strategijski instrument pomoću koga se ispituju snage/slabosti datog preduzeća naspram šansi/opasnosti iz okruženja. Ovo je analitička metoda koja putem 4 elementa: snage, slabosti, šansi i opasnosti ukazuje na određene situacije sa kojima se preduzeće svakodnevno interno i eksterno susreće u okruženju u kome posluje. Preciznije, SWOT analiza je akronim od engleskih reči:
• Strengths – snage
• Weaknesses – slabosti
• Opportunities – šanse
• Threats – opasnosti
i predstavlja analitičko sredstvo kojim preduzeće pravi početni korak u definisanju postojeće i željene pozicije na tržištu. Vremenska dimenzija je izuzetno bitan činioc prilikom sačinjenja ove vrste analize, te se u tom kontekstu snage i slabosti tretiraju kroz prizmu sadašnjosti utemeljene na prošlim poslovnim operacijama, dok šanse i opasnosti predstavljaju budućnost jedne firme.
SWOT analiza se uobičajeno sprovodi u okviru tzv. SWOT matrice u kojoj su zastupljene kvalitativna i kvantitativna dimenzija položaja preduzeća na datom tržištu. Predstavlja praktičnu alatku za određivanje strategije za dostignuće optimalnih ciljeva zarad donošenja najefikasnijih odluka po poslovanje, uglavnom u jednom turbulentnom i krajnje neizvestnom okruženju poslovanja.
Iako shvaćena kao subjektivna metoda određivanja strategije, SWOT analiza se podjednako adekvatno može primenjivati kako na personalnom planu u smislu postavki ličnih ciljeva, tako i na nivou cele kompanije, nekog određenog poslovnog zadatka i sl.
Koristeći SWOT analizu, preduzeća se fleksibilnije mogu usmeravati na područja poslovanja u kojima su jaka, ali i na ona na koja potencijalno upućuju date mogućnosti, tj.prilike na tržištu.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Skripte

Komentari