Odlomak

Uvod
•    Definisanje saobraćaja kao dela turističke privrede
•    Posebni oblici organizovanja korišćenja saobraćajnog sredstva
Razrada
•    Podela saobraćaja prema vrsti saobraćajnog puta
•    Medjuzavisnost razvoja saobraćaja i turizma
•    Uticaj saobraćaja na razvoj turizma
•    Značaj pojedinih vidova saobraćaja u medjunarodnom turizmu
•    Značaj pojedinih vidova saobraćaja u domaćem turizmu
Zaključak
•    Zastupljenost pojedinih vidova saobraćaja u savremenom turizmu

Saobraćaj kao deo turističke privrede se definiše kao onaj deo ukupnog prevoza putnika koji je neposredno vezan za transport turista prevoznim sredstvima svih saobraćajnih grana. Postoje i posebni oblici organizovanja korišćenja saobraćajnih sredstava koji su vezani za specifične potrebe turista. To su preduzeća za iznajmljivanje vozila tj.rent-a-car organizacije. Ove organizacije mogu da posluju samostalno, a mogu i u okviru turističke agencije.
Saobraćaj može da se podeli prema različitim kriterijumima kao što su prema vrsti saobraćajnog puta, objektu prevoza i ekonomskoj funkciji. Prema vrsti saobraćajnog puta, saobraćaj se deli na kopneni, vodeni i vazdušni. Kopneni se dalje deli na železnički i drumski, a vodeni na pomorski, rečni, jezerski i kanalski. Prema objektu prevoza deli se na robni i putnički. Prema ekonomskoj funkciji saobraćaj se deli na javni i za sopstvene potrebe, redovni i saobraćaj od slučaja do slučaja i medjumesni i lokalni.
Da bi se neko turističko putovanje uopšte izvelo potrebno je koristiti neko saobraćajno sredstvo. Od ukupne cene turističkog aranžmana 20% do 25% odlazi na prevoz što čini organizaciju prevoza značajnu za razvoj turizma. Pojava železnice, zatim automobila i aviona doprineli su pretvaranju turizma iz individualnog u masovni fenomen. Uvodjenje železnice kao prve transportne revolucije najviše je doprinelo razvoju turizma. Razvoj privrede, porast životnog standarda i nagli razvoj turizma u XX veku uticali su na celokupni saobraćajni sistem, a posebno na promenu prevoznih sredstava. Razvoj motornih vozila predstavlja početak druge transportne revolucije, a u isto vreme i drugu revoluciju u turizmu.
Medjuzavisnost saobraćaja i turizma takodje uključuje i korišćenje privatnih automobila za prevoz putnika koji se ubrajaju u neprivredne kapacitete ali vrše privrednu funkciju, kao i prevoz robe za zadovoljenje potreba turista.Razvoj vazdušnog saobraćaja koji predstavlja treću transportnu revoluciju ima sve značajniju ulogu u prevozu turista. Medjuzavisnost saobraćaja i turizma nije jednostrana i ne odnosi se samo na uticaj saobraćaja na razvoj turizma. Isto tako turizam ima veliki uticaj na razvoj saobraćaja. To se vidi kroz prilagodjavanje saobraćajne mreže i njene izgradnje u skladu sa potrebama turističkog prometa, upotrebu transportnih sredstava prema zahtevima turista i prilagodjavanju reda vožnje i tarifa.
Saobraćaj utiče na razvoj turizma izgradnjom i modernizacijom saobraćajne mreže, obimom i kvalitetom transportnih sredstava, cenama transportnih usluga i organizacijom prevoza. Izgradnja i modernizacija saobraćajne mreže omogućava pristup pojedinim mestima, regijama i zemljama. Zadovoljenje turističkih potreba ne može se u potpunosti postići ako saobraćajna sredstva svojim tehničkim i drugim karakteristikama ne odgovaraju potrebama turista. Zbog toga su bitni brzina, udobnost i bezbednost transportnih sredstava koje koriste turisti jer to utiče i na njihov izbor transportnog sredstva. Cene transportnih sredstava takodje u velikoj meri utiču na to koje sredstvo će turisti izabrati. Kada se gleda organizacija prevoza, treba da se pravi razlika izmedju redovnog i posebno organizovanog prevoza. Tako čarter prevoz omogućava nižu cenu paket aranžmana od prevoza na redovnim linijama. Mnogi faktori utiču na to kojim prevoznim sredstvom će strani turisti doći u odredjenu zemlju.
Najznačajniji su geografski položaj zemlje u koju turisti dolaze, razvijenost putne i železniče mreže turističke zemlje, stepen motorizacije zemlje iz koje turista dolazi i prednost  korišćenja pojedinih saobraćajnih sredstava. Za prevoz domaćih i stranih turista koriste se svi vidovi transporta. Vazdušni saobraćaj ima veoma značajnu ulogu u prevozu stranih turista koji su posetili Australiju, Tajland, Ameriku, Singapur, Honkong, Tursku, Španiju itd. Uloga vazdušnog saobraćaja se neprestano razvija uključivanjem avionskih paket aranžmana. Vazdušni saobraćaj omogućava ostvarenje novih tržišta i turističkih destinacija. Železnički prevoz danas ima mali značaj na turističkom tržištu. Pojedini turoperatori koriste ovu vrstu prevoza na redovnim linijama ili zakupljuju posebne kompozicije po principu čartera kada postoje odredjene pogodnosti. Primer za to postoji na tržištu Nemačke gde je jedan od turoperatora TUI-a specijalista za aranžmane sa železničkim prevozom. Kako bi se podstakao dalji razvoj železničkog saobraćaja, mnogi regioni i zemlje su počeli više da ga primenjuju. Tako u Africi specijalno opremljen voz putuje izmedju istočne i južne Afrike, preko Viktorijinih vodopada. Specijalna nostalgična putovanja se organizuju u Indiji i Kini korišćenjem parnih lokomotiva. Takodje je poznata i transibirska tura. Kada je u pitanju vodeni saobraćaj krstarenja imaju najznačajniju ulogu. Najzastupljenije destinacije su Karibi i Mediteran, a u poslednje vreme i Skandinavija, Aljaska i Daleki Istok. Sve više se razvijaju aranžmani koji uključuju krstarenja rekama. Najpoznatije je krstarenje Nilom, a u Evropi su krstarenja Dunavom, Rajnom, Ronom, Senom. Drumski saobraćaj ima izuzetno veliku ulogu, automobil ima dominantno mesto. Autobus je od velikog značaja za akcione aranžmane zbog svoje prilagodljivosti. U pojedinim zemljama sve više se razvija korišćenje motocikala.

Rating: 3.0/5. From 2 votes.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Maturski Radovi

Više u Skripte

Komentari