Odlomak

Kao proizvod ljudske svesti, potrebe i nužnosti, kvalitet u opštem smislu, postoji koliko i ljudska vrsta, sa svojevrsnim specifičnostima istorijske razvijenosti društva, potreba ljudi na određenom prostoru i ekonomske razvijenosti u određenom istorijskom trenutku.

Dakle, određene vrednosti koje se u društvenim tokovima utvrde i prihvate kao nivo koji se treba postići u društvenim tokovima – u svim sferama ljudskog života, označen je jednim opštim imenom – kvalitet. Specifičan je za različita društva, za civilizacije i ljudske zajednice koje su se autonomno razvijale na određenom geografskom prostoru i prirodnom okruženju, na koje je najviši uticaj imao nivo razvoja ljudske svesti. Tako se može reći da do XVIII veka, do početka industrijalizacije, nije postojao ujednačen i opšte prihvaćen nivo nekih vrednosti – kao standarda za kvalitet. Postojale su određene društvene norme kojima su regulisane sve društvene pojave i tokovi, pri čemu skoro ništa nije imalo pravu vrednost (osim povlaštenih), gde su i ljudi smatrani bezvrednim i kao roba za trgovinu.

Menjanje takvog društvenog ambijenta, započelo je u periodu industrijalizacije: izumom prvih strojeva u manufakturnoj, a kasnije i industrijsoj proizvodnji, izumom parne mašine – lokomotive kao napretka u rudarskoj indurtriji, što je iniciralo masovni razvoj u cilju unapređenja svih grana privrede, posebno industrije, građevinarstva, trgovine, zanatstva. Vremenom su se sve grane proširivale, pa i tržište, što je dovelo do potrebe utvrđivanja odrđenih nomi za pojedine, a kasnije i sve proizvode i usluge u javnoj prodaji – na tržištu. Tim normama su definisani: izgled, osobine, sadržaj i druge specifičnosti tih proizvoda kao nužnosti, koje mora da poseduje određeni proizvod kako bi bio u prodaji – na tržištu, što je predstavljalo i prve standarde za kvalitet proizvoda.

Daljim razvojem ekonomije i tehnologije u celini, nastala je nužna potreba širenja tržišta (zbog zasićenosti lokalnih tržišta). Razvijene kompanije i društva, u cilju kontrolisanja tokova na tržištu, utvrđivale su standarde kvaliteta proizvoda i usluga. To je rezultiralo potrebom proučavanja mogućnosti razvoja i uticaja na proizvodnju, učinkovitost rada i kvalitet proizvoda: tehnološkim razvojem, automatizacijom, organizacijom rada, stručnošću, smanjenjem troškova proizvodnje, a sve u cilju opstanka na konkurentskom tržitu proizvoda i usluga i zadovoljenju kupaca. Tako je danas, za svaku od ovih specifičnosti, razvijena naučna disciplina, čija dostignuća doprinose razvoju i utvrđivanju najviših standarda kvaliteta u proizvodnji proizvoda i usluga, koje opet kontrolišu i diktiraju ekonomski najrazvijenija društva, najsofisticiranije i najrazvijenije kompanije.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari