background image

 

 
 

background image

SADRŽAJ

UVOD.................................................................................................................................................3
1. POJAM MONOPOLA.....................................................................................................................4

1.1. Oblici monopola....................................................................................................................7
1.2. Ravnoteža monopola............................................................................................................8

1.2.1. Ravnoteža monopola u kratkom roku.........................................................................9
1.2.2. Ravnoteža monopola u dugom roku.........................................................................12

1.3. Prirodni monopol................................................................................................................14

2. ANTIMONOPOLSKA POLITIKA.................................................................................................17

2.1. Oblici.....................................................................................................................................17

2.1.1. Vlasništvo države.........................................................................................................17
2.1.2. Normativna regulacija.................................................................................................18
2.1.3. Institucionalno antimonopolsko djelovanje.............................................................18
2.1.4. Deregulacija..................................................................................................................19

2.2. Kontrola monopola............................................................................................................19
2.3. Regulacija monopola..........................................................................................................21

2.3.1. Značaj regulacije..........................................................................................................21
2.3.2. Mjerenje monopolske moći........................................................................................23

ZAKLJUČAK......................................................................................................................................25
LITERATURA....................................................................................................................................26

2

Page 3 is redacted
background image

1. POJAM MONOPOLA

Pod pojmom monopola u ekonomskoj teoriji označava se takav tip tržišne 

strukture kada se na strani ponude javlja samo jedan učesnik. Ukoliko se na 
strani tražjne javlja samo jedan učesnik onda se radi o monopsonu.

2

 Prema tome, 

termin   monopol   se   upotrebljava   kao   sinonim   za   tržišnu   strukturu   u   kojoj 
egzistira samo jedan proizvođač proizvoda ili usluga koji nema supstituta, te je 
ulazak i izlazak iz industrije nemoguće ostvariti. Radi se o stanju na tržištu gdje 
jedan proizvođač ili nekoliko među sobom povezanih proizvođača drže u  svojim 
rukama najveći dio ponude ( ili cjelokupnu ponudu), odnosno gdje jedan kupac 
ili nekoliko međusobno povezanih kupaca drže u svojim rukama najveći dio 
tražnje   (ili   cjelokupnu   tražnju)   date   vrste   robe.   Monopol   znači   negaciju 
konkurencije!   

Osnovna obilježja monopola su:

3

  

-

kontrolisanje rijetkih i oskudnih resursa, 

-

patentna prava, 

-

franšiza vlade i 

-

pravni propisi i regulativa.

Kako   se   vidi,   monopol   se   ne   izjednačava   sa   postojanjem   samo   jednog 

proizvođača ili kupca, jer je takvo stanje, osim u granama proizvodnje koje su se 
počele   razvijati,   izuzetak   u   robnoj   proizvodnji.   Najčešće   u   određenoj   grani 
proizvodnje   postoji   više   proizvođača,   odnosno   više   kupaca,   koji   međusobom 
mogu biti povezani sporazumima koji ih obavezuju na jedinstveno istupanje u 
tržištu. Ti sporazumi su dogovori o cijenama po kojima se robe moraju prodavati, 
odnosno   kupovati,   dogovori   o   količinama   proizvoda   koji   se   u   određenom 
vremenu mogu iznijeti na tržište, odnosno koje svaki učesnik u sporazumu može 
kupiti, dogovori o podjeli tržišta, a sve u cilju isključenja konkurencija.   

2

 Ilić, B., Tomić, M., Politička ekonomija – zakonitosti tržišne privrede, Ekonomski fakultet u 

Brčkom, Brčko, 2002, str. 366.

3

 Terzić, L., Osnovi ekonomije, Prvo izdanje, Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Ekonomski 

fakultet u Brčkom, Brčko, 2019, str. 159.

4

background image

Osnovne karakteristike monopola jesu:

4

 

-

postojanje samo jednog prodavca, 

-

prodaja jedinstvenog proizvoda, 

-

postojanje velikih ulaznih barijera, 

-

sposobnost prodavca da vodi aktivnu političku cijenu, 

-

cjenovna elastičnost tražnje je mali broj, dok je unakrsna elastičnost 
traženja jednaka nuli.

S obzirom na mogućnosti da na strani ponude bude jedan, dva ili nekoliko 

međusobno   povezanih   proizvođača,   onda   se   razlikuju   na   strane   ponude   tri 
tržišne strane–monopol, duopol i oligopol. Ako se dva ili nekoliko proizvođača 
povezuju u jednu organizaciju u cilju jedinstvenog istupanja na tržištu, onda više 
nije riječ o duopolu i oligopolu, već o monopolu. 

Na   strani   tražnje   možemo   takođe   imati   tri   tržišna   stanja–monopson, 

duopson i oligopson, zavisno od toga da li je strani tražnje jedan, dva ili nekoliko 
međusobno nepovezanih kupaca. Ako se udruže u jednu organizaciju, onda je u 
pitanju monopson. 

Kada postoji monopol (i monopson), onda je cjelokupna ponuda i tražnja 

(ili   njihov   najveći   dio)   u   rukama   jednog   ili   nekoliko   međusobno   povezanih 
proizvođača   (proizvodnih   jedinica,   preduzeća).   Između   njih   nema   tržišne 
konkurencije. Oni se povezuju sporazumima tako što neke članice ove krupne 
organizacije mogu zadržati određeni stepen ekonomske samostalnosti ili pak sve 
gube ekonomsku samostalnost udružujući se u jednu firmu. U oba slučaja riječ je 
o monopolu.    

Monopol se realizuje na dva načina: 

-

mirnim putem, ali i 

-

konkurentskom borbom.

Monopolistički sporazumi se sklapaju između dva ili više preduzeća, sa 

ciljem narušavanja i sprječavanja konkurencije i poremećaja tržišnih odnosa na 

4

 Labus, M., Osnovi ekonomije, Dosije, Beograd, 2007, str. 428.

5

Page 6 is redacted
background image

1.1. Oblici monopola

Monopoli se kreiraju na tržištu putem svojih osnovnih oblika, kao:

6

 

-

kolektivni monopoli i 

-

individualni monopoli. 

Kolektivni monopoli

 predstavljaju grupe proizvođača ili ponuđača robe koji 

ograničavaju  djelovanje konkurencije i utiču na kreiranje zatvorenog, umjesto 
otvorenog tržišta, a sve s ciljem ostvarivanja vlastitih interesa. U međusobnoj 
interakciji sa drugim preduzećima, preduzeća ne gube vlastitu samostalnost. 

Postoje   razni   oblici   ograničavanja   konkurencije,   odnosno   zatvaranja 

tržišta, kao što su: sklapanje tajnih sporazuma o cijenama, podjela tržišta i dr. 

Individualni   monopoli

  predstavljaju   stanje   kada   je   određeno   preduzeće 

dominantni   ponuđač   određenih   proizvoda   na   tržištu,   te   je   u   mogućnosti   da 
ograniči djelovanje konkurenata i njihove konkurentske moći. Sjedinjavanjem 
više   preduzeća   ili   na   bazi   ubrzanijeg   rasta   određenog   preduzeća   nastaju 
individualni monopoli. 

Nastanak   monopolskih   koncentracija   preduzeća   veže   se   za   njihovu 

međusobnu kooperaciju i  za fuziju (tzv. sjedinjavanje preduzeća). U zavisnosti 
od koncentracije preduzeća identičnog ili različitog oblika proizvodnje i stepena 
proizvodnje,   postoji   horizontalna,   vertikalna   i   dijagonalna   koncentracija 
preduzeća. 

Monopoli mogu nastati iz sljedećih oblika koncentracije preduzeća:

7

 

-

kartela, 

-

sindikata, 

-

trusta i 

-

koncerna. 

6

  Terzić,   L.,   Osnovi   ekonomije,   Prvo   izdanje,   Univerzitet   u   Istočnom   Sarajevu,   Ekonomski 

fakultet u Brčkom, Brčko, 2019, str. 165.

7

 Isto, str. 166.

7