Odlomak

Pojam i klasifikacija

Vaspitno – obrazovni proces na razvijanju početnih matematičkih pojmova u dečjim vrtićima, moguće je realizovati u naročito uređenoj, tj. strukturiranoj obrazovnoj sredini.Nezamenljivi sastavni elementi struktuirane sredine su raznovrsni didaktički materijal i igračke. Pod didaktičkim materijalom u najširem smislu se podrazumeva raznovrsni konkretnimaterijal u vaspitno – obrazovnom procesu s izrazitom didaktičkom funkcijom i namenom.
S obzirom na stupanj, oblast i vrstu obrazovanja postoje i suštinske razlike odnosno specifičnosti u edukativno – tehnološkim rešenjima, izgledu, stepenu didaktičke prilagođenosti (uopštenosti ), vrstama i načinu primene didaktičkog materijala. Tako seu predškolskim ustanovama u didaktički materijal ubrajaju raznovrsne slike, predmeti, igračke, građevni, konstrukcioni i dr: materijal na kojem deca upoznaju svojstva materijala oblike, veličine, boje, svojstva materije itd., zatim pravila upotrebe tog materijala operisanje njime, čuvanje, odlaganje na određeno mesto i sl., te rad na tom materijalu radi razvijanja senzornih, praktičkih, izražajnih i mentalnih sposobnosti.
Klasifikacija didaktičkih materijala zavisi od kriterijuma koji se pri tom koriste. U početnom matematičkom obrazovanju, najprimerenija je sledeća klasifikacija didaktičkih materijala:
– Specijalizovanididaktički materijali za početno matematičko obrazovanje među kojima su najzastupljeniji; žetoni, obojeni štapići, logički blokovi, računaljke, brojne slike, „brojni niz“, modeli geometrijskih figura, kolekcije, razne stone igračke (domine, kocke sa ucrtanim brojnim slikama, odnosno tačkicama ), radni listovi („Igrom u matematiku“ ).

– Prirodni materijalisupogodni za izazivanje, podsticanje, usmeravanje i održavanje perceptivnih, manipulativnih i misaonih aktivnosti i operacija na upoznavanju kvantitativnih i prostornih odnosa i oblika i to, pre svega: razni plodovi ( zrnevlje žitarica, šišarke, žir i sl. ), lišće, cvetovi, štapići, školjke, kamenčići, razni kristali pogodnog oblika i veličine.
– Predmeti svakodnevne upotrebekao što su razne igračke ( lopte, lutke, konstruktorske igračke, igračke i predmete upotrebe kao što su: lopatice, kofice i sl. ), sitni predmeti za održavanje higijene, pribor za pisanje i crtanje.

– Neoblikovani materijaliiz kojih deca manipulišući istim izgrađuju ( modeluju, oblikuju ) različite predmete odnosno oblike. Tu pre svega, spadaju: plastelin, glina, pesak, testo, hartija, stiropor i dr.

U vaspitno – obrazovnom procesu razvijanja matematičkih pojmova, iako su veoma važni i nezamenljivi, specijalizovani didaktički materijali i igračke nisu dovoljni kao sredstva, već su važni, neophodni i nezamenljivi i ostali drugi materijali i predmeti iz neposredne okoline.
Specijalizovani didaktički materijali i igračke

Specijalizovani didaktički materijali su takva učila koja su izgrađena s prevashodnom namenom razvijanja početnih matematičkih pojmova, sprovođenja logičkih i matematičkih aktivnosti i uopšte, podsticanja kognitivnog razvoja a posebno razvoja mišljenja predškolske dece u dečjim vrtićima i drugim dečjim ustanovama.

– Mala matematika je takvo didaktičko sredstvo, koje je upakovano u veću drvenu kutiju u čijih je 9 pregrada klasifikovano 27.000 komada različitih predmeta ( oblici raznih poznatih figura kao što su: lutke, medvedići, kružni žetoni u raznim bojama, brojne slike i pločice sa ciframa ).Osnovi kvalitet ovog sredstva je raznovrsnost i brojnost elemenata, tako da u isto vreme zadovoljava potrebe sve dece iz vaspitne grupe za igranje i učenje.Mala matematika podstiče prevazilaženje perceptivnih mehanizama i time stvara mogućnosti za prevođenje kognitivnih procesa dece ka višim oblicima poimanja kvantitativnih i prostornih odnosa i oblika.

No votes yet.
Please wait…

Detalji dokumenta

Više u Matematika

Više u Obrazovanje

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari