Odlomak

 

Biznis (poslovni) plan jeste svaki dokument koji sadrži najbitnije informacije o planiranim poslovnim aktivnostima i finansijskim efektima istih tih aktivnosti, što će reći da jedan dokument definišemo kao poslovni plan ako su u njemu sadržane buduće poslovne aktivnosti. Biznis plan je zapravo napisani rezime prošlih, sadašnjih i budućih aktivnosti preduzeća-preduzetnika, odnosno najefikasniji način da iz prošlosti (sadašnjosti) stignemo u budućnost. Biznis planovi se vrlo često ili bolje rečeno, obično, poistovećuju sa novim investicionim ulaganjima.
Ciklus razvoja jednog investicionog projekta sastoji se od predinvesticionog perioda, perioda investiranja, i radnog perioda. U predinvesticionom periodu celokupna aktivnost odvija se kroz nekoliko faza, izradom odgovarajućih studija: opportunity study (studija mogućnosti), pre-feasibility study (prethodna studija opravdanosti – predstudija izvodljivosti), i feasibility study (studija opravdanosti-studija izvodljivosti). Period investiranja karakteriše izrada investiciono-tehničke dokumentacije, izbor izvođača radova, gradnja, montaža opreme, ostali investicioni zahvati, osposobljavanja kadrova, puštanje kapaciteta u rad. U radnom periodu do izražaja dolazi korišćenje instaliranih kapaciteta i ostvarenje proizvodnih i finansijskih rezultata. Poslovni efekti koji se postižu u ovom periodu ukazuju na profitabilnost projekta i opravdanost investiranja.
Biznis (poslovni) plan je značajan univerzalni dokumenat koji se izrađuje u predinvesticionom periodu i prethodi studiji izvodljivosti. To je dokumenat koji detaljno opisuje i analizira predstojeći preduzetnički projekat i procenjuje ekonomsku i finansijsku dimenziju kako bi se razumela izvodljivost i profitabilnost aktivnosti koje se planiraju. To je vrsta elaborata kojim se potencijalnim finansijerima predstavlja namera da se realizuje određeni poslovni poduhvat. On se ne odnosi na preduzeće već na sasvim konkretnu operaciju.
Razlozi za pisanje biznis plana mogu se posmatrati iz ugla budućeg preduzetnika i potencijalnog investitora. Zbog toga se može zaključiti da biznis plan ima internu i eksternu namenu. S obzirom na to da je značajan za širok krug korisnika, sadržina i fokus biznis plana moraju biti prilagođeni specifičnim očekivanjima i zahtevima ovih korisnika i to tako da se probaju zadovoljiti zahtevi i potrebe svih korisnika. Nezavisno od toga ko je korisnik informacija, kada se izrađuje biznis plan moraju se uvažiti bar naredne tri perspektive: perspektiva preduzetnika, tržišna perspektiva i perspektiva investitora. Pored toga da bi izrađeni biznis plan bio kvalitetan on mora biti razumljiv, relevantan, oprezan i pouzdan.
Naučno je utvrđeno i praktično dokazano da svaki preduzetnički projekat treba prvo pažljivo koncipirati (osmisliti) a zatim ga što objektivnije planirati, ukoliko se teži njegovoj efikasnoj i efektivnoj realizaciji. Ukoliko krajnji rezultat koncipiranja bude pozitivan, preduzetnik može pristupiti planiranju svog biznisa i obezbeđivanju materijalnih, kadrovskih, legalizacionih i drugih uslova za njegovu realizaciju, a ukoliko se pokaže da je odabrana poslovna ideja neizvodljiva ili tržišno neefektivna preduzetnik se blagovremeno odvraća od daljih ulaganja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari