Odlomak

1. Ključne činjenice o kompaniji

Godine 2004, kompanija Yum! Brends, Inc. je bila najveća kompanija u industriji brze hrane u svijetu. Kompanija je vodila više od 33. 000 restorana firmi KFC, Pizza Hut, Taco Bell, Long Johan Silvers i A&W. Bila je lider na američkom tržištu kada je riječ o restoranima brze hrane koji su služili piće, piletinu, meksičku hranu i plodove mora.Takođe imali su I 12.000 restorana van granica SAD-a. Restorani Pizza Hut I KFC sačinjavali su preko 96% međunarodne baze restorana pomenute kompanije, a nalazili su se u 116 zemalja svijeta. Bili su jedni od prvih koji su izasli na međunarodno tržište kasnih 50-ih i ranih 60-ih godina i odma se svrstali među najprepoznatljivije bendove.
Godine 2004. Počeli su da se usesređuju na razvoj I upravljanjem portifolijumom u različitim zemljama. Sve je više svoju razvojnu strategiju formulisala na upravljanje jake tržišne pozicije na određenom broju tržišta sa velikim potencijalom za rast kakva su tržišta: Japana, Kanade, Velike Britanije, Australije, Kine, Koreje I Meksika. Takođe se nadala da zauzme jake pozicije u kontinentalnoj Evropi, Brazilu I Indiji. Svjest potrošača na ovim tržištima je veoma niska tako da nisu imali mogućnosti.

2. Istorija kompanije, razvoj i trenutna stanja

Korporacija KFC Franšiza brze hrane bila je jos u povoju 1952. godine, kada je Harold Sandres počeo da putuje širom SAD-a i razgovara sa mogućim franšizerima na njegov lanac restorana ” Coloner Sandres recipe Kentucky Fired Chiken”. Godine 1960, ”Pukovnik” Sandres je uspio da da obezbjedi franšize u preko 200 restorana brze hrane za ponijeti širom SAD-a Četri godine kasnije prodaje KFC dvojici biznismena iz Luisvila, za 2 miliona dolara. 1966. KFC je izašao na berzu i bio registrovan kao kompanija čijim se akcijama trgovalo na njujorškoj berzi. 1971 godine dolazi do udruživanja KFC-a i Heublen, Inc (distributer vina i alkoholnih pića). Jedanaest godina kasnije kompanija R.J. Reynolds Industries, Inc. Preuzela je kompaniju Heublen i pripojila je jednoj svojoj ”firmi-ćerci”. 1985, RJR je preuzei korporaciju Nabisco pokušavajući da postane svjetski lider u prehrambenoj industriji. Godinu dana kasnije prodaje KFC kompaniji PepsiCO, Inc.
Pizza Hut 1958, dva studenta Frenk i Den Karni odlučili su da otvore piceriju u jednoj staroj zgradi na veoma prometnoj raskresnici u centru Vičite. Tokom naredne dvije godine otvorili su još četri restorana. Koncepcija pizza hut je tako dobro primljena među potrošačima i gostima da je ubrzo počela franšizama da se uzdaje licenca za rad. 1972 otvorili su 1. 000 radnji i zaveli su firmu na Njujorškoj berzi. Za manje od 15 godina bili su broj jedan u Svijetu. Svoj prvi restoran van granica SAD-a otvorili su u Kanadi, zatim u Meksiku, Kostariki, Velikoj Britaniji, Njemačkoj i Japanu. Svoj biznis su 1977. Godine prodali kompaniji PepsiCo, Inc.
PepsiCo, Inc. je vjerovala da se posao sa restoranima logično dopunjuje sa njihovom orijentacijom na proizvode za široku potrošnju. Marketing brze hrane slozio se sa sličnim modelima kao marketing betalkoholnih pića i grickalica. Pepsi i pizza hut su mogli da se reklamiraju u okviru istih reklamnih segmenata na televiziji ili radiju, čime bi se povećali prihodi od svakog uloženog dolata u reklame. 1978. PepsiCo je preuzeo kompaniju Taco Bell, nakon preuzimanja firme KFC 1986. PepsiCo je kontrolisao vodeće brendove na tržištu brze hrane koji su se odnosili na piće, piletinu i meksičku hranu. Strategija kompanijePepsiCo da se diversifikuje na tri jasno ograničena, ali povezana tržišta, stvorila je jednu od najvećih prehrambenih industrija na svijetu. Ranih 90-ih kompanija je rasla godišnje za 10%. Njihov rast je sakrio probleme sa kojima se suočavala industrija brze hrane. Smanjena zarada se dešava dolaskom konkurentske kompanije Koka- kole i smanjenje cijene njihovih akcija na berzi.
Yum! Brends, Inc. Novoosnovana kompanija bila je nezavisna, sa njenim akcijama se trgovalo na berzi i upravljala je franšizama kompanija KFC, Pizza Hut, Taco Bell. Dejvid Novak postao je novi generalni direktor kompanije Trikon. On je ubrzo stvorio novu kulturu u kompaniji. Jedan od njegovih primarnih ciljeva je bio da izmiri dugogodišnji raskol i razdor koji je nastao između menadžmenta i franšize za vrijeme dok je PepsiCo imao kontrolu nad restoranima. Novak je najavio da će sistem menadžmenta koji je prijmenjivala kompanija PepsiCo, po principu od ”gore na dole”, biti zamjenjena novim menadžmentom koji će staviti naglasak ka pružanju podrške franšizama firme. Franšiza će imati veću nezavisnost, resurse i tehničku podršku. Novak je simbolično promjenio ime centralni zgrade korporacije u Luisvilu u ”KFC Centar za podršku” da bi pokazao svoju novu filozofiju. 1997 godine kada se desilo razdvajanje kompanije, kompanija Trikon je zabilježila gubitak neto prihoda od 11 miliona dolara, 2003 zabilježila je neto prihod od prodaje u visini od 617 miliona dolara na ukupnu prodaju od 7,4 biliona dolara. Što prestavlja prihod od pordaje 8,3%. Godine 2002 Trikon je preuzeo kompanije ”Long John Silver” i ”A&W all American food resturants” . Ovo preuzimanje je uvećalo sistem restorana kompanije Trikon na gotovo 33 hiljade restorana. Nedelju dana kasnije akcionari su odobrili da se ime kompanije promjeni u ”Yum! Brends Inc.” Preuzimanja su bila signal za promjenu strategije kompanije koja više nije bila fokusirana na restorane pojedinačnih brenodva već na restorane koji pokrivaju više brendova(Multibrending). Restorani u kojima je primjenjivan multibrending privlačili su više mušterija nudeći im širi meni na jednom mjestu. 2004 godine kompanija je samu u SAD-u imala 2400 restorana u kojima je primjenjivan multibrending.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari