Odlomak

UVOD

Veoma često se postavlja pitanje: “možemo li biti srećnije (bolje) društvo? Odgovor bi glasio da je tako nešto moguće, ali je neophodno više darivanja, a manje uzimanja. Potpuno je jasno da je savremni društveni sistem postao previše obiman i složen da bi se zasnivao na nekom birokratskom centralizovanom načinu upravljanja ili da bi počivao na nekakvim sumnjivim idealima kolektivnih vrednosti. U takvim uslovima često se sa pravom ukazuje na sve veću odgovornost preduzeća kao i složenijih korporacijskih oblika privređivanja, koji svojim aktivnostima učestvuju u ekonomskom a samim tim i u društvenom životu. Nijedno preduzeće ne učestvuje u svojim aktivnostima u nekom izolovanom prostoru, već svojim radom postaje značajan deo društva kao celine. Kao takvima preduzećima se “upućuje svojevrstan poziv” da pored ostvarivanja profita i brige o svim poslovnim aktivnostima tržišnog karaktera, moraju voditi računa o okolini u kojoj egzistiraju kao i o svim ostalim relevantnim činiocima koje društvo kao takvo identifikuje. Globalna ideja o odgovornom poslovanju i održivom razvoju prerasta u svojevrsni svetski pokret. Današnji uslovi i karakteristike globalnog poslovanja ukazuju na nužnost ostvarivanja konkurentske prednosti kao i postizanje ciljeva koji ne impliciraju isključivo povećanje profitabilnosti. Takav način poslovanja postao je imperativ svake organizacije. Ti ciljevi uključuju postizanje i zadržavanje zadovoljstva kupaca, zaposlenih radnika kao i akcionara, odnosno vlasnika kapitala. Potrebno je ostvariti ciljeve i ispuniti zadatke koji prevazilaze zadovoljstvo svih interesnih grupa unutar organizacije kao i ostvarivanje tih ciljeva na što kvalitetniji i organizacijski najprihvatljiviji način. Da bi pojedinci unutar organizacije i sama organizacija uspeli u tim ciljevima, njihovi postupci i delovanje moraju se zasnivati na etičkim principima i načelima poslovanja, etičkim stavovima i uverenjima. Upravo će organizacije koje uspevaju uskladiti i uspostaviti ravnotežu, kao i svojevrsnu simbiozu između načela profitabilnosti i etičnosti biti one organizacije koje će imati dugoročnu perspektivu rasta i razvoja. Etičan i društveno odgovoran menadžment učvrsćuje poziciju preduzeća na tržištu. Pri tome, ključno pitanje nije: „je li ono što radimo ispravno?“, već kljucno pitanje postaje: „je li to što radimo ono za šta nas društvo i kupac plaćaju?“ Od menadžmenta se sve više zahteva vođenje poslovanja na društveno odgovoran način, odnosno, očekuje se da deluje na takav način da ne zastupa samo „uske” ekonomske interese nego i dobrobit društva kao celine. Upravo zbog toga, pitanje poslovanja na društveno odgovoran način postaje ključna tema u poslovnim sistemima koji tržišno posluju, a društvena odgovornost postaje poželjan oblik poslovne strategije u razvoju poslovnog sistema i/ili drugog institucionalizovanog organizacijskog izazova. Dakle, osim doprinosa poboljšanju kvaliteta življenja stejkholdera, društvena odgovornost doprinosi i održivom ekonomskom razvoju.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari