Propaganda i tržišne komunikacije
Objavio dejana1995 15. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
Objavio studenti.rs 24. maj 2019. Prijavi dokument
U savremenoj privredi oligopol je najčešće susretana tržišna forma, u kojoj konkuriše mali broj preduzeća i gde je ulazak novih dokumenata ograničen postojanjem velikih ulaznih barijera. Postojanje malog broja prreduzeća koja posluju u uslovima relativno zatvorenog tržišta zahteva od preduzeća strateško promišljanje i povačenje strateških poteza.
Na oligopolskom tržištu odluke preduzeća utiču na poslovanje njegovih konkurenata, tako da ono prilikom odlučivanja mora voditi računa o tome kakvu će posledicu ta odluka ostaviti na njegove konkurente,i kakav će biti odgovor istih koji sledi.Navedene konstatcije govore o kojoj vrsti složenosti se radi kada je u pitanju poslavanje oligoplskog tržiša.Prema tome, oligopol je tip tržišta u/ na kom dominira nekoliko prodavaca, a uvek se desi da neki od njih imaju veće učešće u odnosu na ostale, pri čemu je njihov uticaj na tržište veći, a samim tim i njihov uticaj na formiranje tržišne cene.
U visoko razvijenim tržišnim privredama oligopol predstavlja sinonim velikog biznisa.Oligopolska grana uključuje grupu velikih firmi, svaka od tih velikih firmi prati akcije rivalskih firmi i smišlja svoj sledeći korak na tržištu.Pri čemu dolazi do situacija da neki oligopoli prodaju isti proizvod,takoreći identični, kao na primer valjani čelik iz različitih čeličana.Dok postoje oligopoli, koji prodaju proizvode ali ti proizvodi su u očima kupaca različiti kao na primer različitetipove automobila ford, land rover, maserati itd.U tim sličajevima, iliti uslovima potpune konkurencije, kao na primer u kompaniji „Amag retayel“ menadzeri ove kompanije ne donose odluke o cenama već prihvataju ono što im se diktira od strane vodećih oligopola u sektoru tržišta automobila, i time su prinuđeni da prilagođavaju svoje cene i prodaju.Neretko se dešava da firme gde su uslovi potpune konkurencije, čak i ne znaju većinu svojih konkurenata.Tu se dolazi do zaključka, da oligopolisti nisu zavisni od tržišnih snaga u meri kakav je slučaj kod potpune konkurencije.Zbog toga oni moraju da brinu o cenama da troše na propagandu i da pokušaju da razumeju ponašanje svojih rivala.
Kroz predstojeći deo rada imaćete uvid u pojam oligopola, tačnije šta predstavlja i koje su njegove karakteristike,koji su izvori oligopola, zatim modeli oligopola,strateško ponašanje na oligopolskom tržištu, i preko kojih strateških igara/aktivnosti se ostvaruje to ponašanje.
2. OLIGOPOL
Oligopol kao tržišna struktura predstavlja oblik nesavršene konkurencije u kojoj nekoliko (velikih)preduzeća međusobno konkuriše i učestvuje u celokupnoj ponudi.Tržišna moć oligopola je posledica malog broja proizvodjačai činjenice da svaki od njih značajan deo proizvoda privredne grane. Javljaju se u onim privrednim granama, gde je ulazak konkurentima otežan,a proizvodi si homogeni ali i diferencirani kao što sam malopre navela tržište automobila.
Učesnici oligopola,znaćajno utiču na formiranje cene ali za razliku od monopola, da budu znatno oprezniji imajući u vidu činjenicu da su jedni drugima non stopo na oku i šrate medjusobno svako od njih, da tako kažemo suparnički potez.
Objavio dejana1995 15. april 2024.
Objavio dejana1995 10. april 2024.
Objavio dejana1995 10. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio naca0111111 15. april 2024.
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Objavio madmax74 16. april 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.