Odlomak

U V O D
Znacajnu ulogu u danas sve uocljivijem procesu globalizacije ima i razvoj savremenih sredstava komunikacije, narocito elektronskih, koja iz temelja menjaju postojece odnose i snage na svetskom tržištu. Velicina uticaja razvoja komunikacionih i informatickih sredstava na svetsku privredu se može naslutiti i po tome što zalazi u tradicionalno radno intezivne delatnosti, tj. delatnosti kod kojih ranije nije bilo puno mogucnosti za primenu novih tehnologija. Trgovina je jedna od takvih delatnosti. U savremenom poslovanju dolazi do prelaska iz mehanicke u elektronsku fazu poslovanja, što dovodi i do bržeg prodiranja tehnickog progresa u trgovinu. Dolazi do razvoja elektronskih prodavnica, koje imaju znacajnih prednosti za krajnje potrošace, ali se javljaju i novi problemi, vezani za placanje i sigurnost transakcija koje se obavljaju na taj nacin. I pored toga, obim maloprodajnih transakcija koje se obavljaju preko Interneta je u stalnom porastu, dok bi u našoj zemlji trebalo obezbediti odredene pretpostavke, pre svega vezane za elektronski transfer finansijskih sredstava, da bi se ovaj oblik maloprodaje razvio u znacajnijem obimu. Razvoj racunarske tehnologije omogucio je automatizaciju prodaje u klasicnim objektima maloprodaje, kao što su prodavnice, saloni, robne kuce i sl.primenom elektronskog mesta prodaje (Electronic Point of Sale – EPOS) ili elektronskih kasa. Ukljucivanjem ovih tehnološki naprednih mašina u informacioni sistem maloprodajnih preduzeca stvoreni su preduslovi za centralizovano upravljanje nabavkom, proizvodnjom, cenama, zalihama, distribucijom i prodajom robe, a time i za efikasnije, brže i profitabilnije poslovanje klasicne maloprodaje.

 

 

 

 

 

DEFINISANJE ELEKTRONSKE TRGOVINE
Po pitanju definisanja elektronske trgovine se danas iznose mnogobrojna mišljenja, a cak se i mnogi eksperti medusobno ne slažu oko tacnog znacenja ovog pojma. Po najjednostavnijoj definiciji, elektronska trgovina predstavlja proces u kome dva ili više preduzeca sklapaju posao putem racunara ili neke vrste mreže. Ovako definisani pojam ukljucuje:

  • transakcije medu preduzecima (elektronsku velikoprodaju),
  • elektronsku maloprodaju i
  • digitalizaciju finansijskih tokova.

Ovoj definiciji bi se mogle dodati i druge aktivnosti koje zaokružuju poslovni ciklus, kao što su na primer postavljanje reklama, izdavanje racuna i obezbedivanje podrške kupcima. Elektronska maloprodaja kao deo, ili uži pojam od elektronske trgovine, se odnosi na prodaju dobara, usluga i informacija putem Interneta. Smatra se da je ovakav nacin poslovanja poceo da se razvija sredinom devedesetih godina dvadesetog veka, i da su glavnu zaslugu za njegov razvoj imale firme koje se u to vreme nisu (a neke se još uvek ne bave) bavile tradicionalnom maloprodajom, vec su želele da celokupno svoje poslovanje obavljaju preko Interneta, firme poput Amazon.com i CDNow. Posle njih su se druge, vec poznate maloprodajne firme, kao što su Barnes and Noble, the Gap i WalMart, ukljucile u ovakav oblik maloprodaje i otvorile svoje elektronske prodavnice. Smatra se da ce one, kao i druge trgovinske firme sa prepoznatljivim imenima, moci da obezbede dugorocno prisustvo i uspeh u poslovanju na Internetu. Elektronska trgovina je pocela da se razvija sedamdesetih godina dvadesetog veka, kada su velike korporacije pocele da razvijaju privatne mreže kako bi omogucile i svojim poslovnim partnerima i dobavljacima da koriste odredene informacije. Taj proces, nazvan elektronska razmena podataka,je obezbedivao prenos standardazovanih podataka izmedu razlicitih preduzeca, tako da je bilo omoguceno da se razmena papirnih dokumenata i ljudski rad skoro eliminišu. Elektronska razmena podataka (EDI) je još uvek aktuelna, i ima veliki uticaj na smanjivanje troškova i povecanje efikasnosti poslovanja. Smatra se da je ona bila i još uvek je osnova elektronske trgovine.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari