Odlomak

Elektronsko poslovanje, poznatije kao e-Business, mora biti definisano kao određeni trgovinski proces, baziran na automatizovanom informacionom sistemu, što se danas najčešće realizuje uz pomoć naprednih Web tenologija i sve većim brojem raspoloživih mrežnih servisa koji generalno olakšavaju sve procese koji posredno i neposredno opslužuju elektronsko poslovanje. Metode elektronskog poslovanja omogućavaju kompanijama povezivanje njihovih internih i eksternih sistema obrade podataka još efikasnije i fleksiilnije, u cilju veće zatvorenosti u odnosima sa dobavljačima i poslovnim partnerima i mnogo bolje zadovoljavanje potreba njihovih mušterija. U praksi, elektronsko poslovanje (e-Business) je mnogo više od elektronske trgovine (e-commerce). Elektronsko poslovanje stavlja akcenat na funkcijama koje se realizuju uz pomoć savremenih elektronskih dostignuća, dok je elektronska trgovina deo globalne strategije elektronskog poslovanja i teži da ostvari prihode putem World Wide Web-a , odnosno Interneta kako bi poboljšala veze sa klijentima i partnerima u cilju povećanja efikasnosti.
Elektronsko poslovanje u širem smislu reči predstavlja organizaciju poslovanja firme u mrežnom okruženju kao i organizovanje poslovne komunikacije i brigu o njima, dok se njegov uži smisao može odnositi na vođenje poslova na Internetu odnosno kupovinu i prodaju. Američka kompanija IBM jeste kompanija koja je prva upotrebila izraz „Elektronsko poslovanje“ što je aludiralo na poslovanje koje se realizuje primenom savremene elektronske tehnologije. U to vreme ovaj izraz se odnosio samo na poslovanja u sektoru elektronike dok se danas ovaj izraz upotrebljava kada podrazumevamo obavljanje poslovnih procesa uz primenu savremenih elektronskih tehnologija, koje su zasnovane na simbiozi telekomunikacionih i informacionih tehnologija. Savremene tehnologije omogućavaju slanje velikog broja informacija u kratkom vremenskom periodu na velike razdaljine što u stvari omogućava preduzećima da efikasnije obavljaju svoje svakodnevne zadatke i budu konkurentnija na tržištu.U dosadašnjem periodu elektronsko poslovanje doživelo je posebnu ekspanziju u maloprodaji, izdavaštvu i finansijskim uslugama. Prednosti elektronskog polovanja u odnosu na tradicionalno su značajne, vezane su za povećanje kvaliteta i za sniženje prodajnih cena, smanjenje vremena izlaska na tržište kao i realizovanje transakcija. Ono što je danas posebno popularno jeste razvoj elektronskih partnerstava, baziran na zajedničkom nastupu pojeninih firmi na elektronskom tržištu.
Elektronska trgovina (e-commerce) jeste jedan podrazumevani deo elektroskog poslovanja. Da bi pojam elektonske trgovine bilo moguće definisati treba se osloniti na poznavanje pojma trgovine uopšte. Reč trgovina vodi poreklo od engleske reči commerce koja može označavati različite tipove društvenih odnosa u smislu razmene ideja, osećanja ili mišljenja, kao i proces robnonovčane razmene i transport robe od mesta do mesta. Kao i u klasičnoj trgovini, i u elektronskoj prisutni su elementi: proizvod ,mesto ,marketing, način za prijem narudžbina, način za prijem novca, isporuka ,mogućnost vraćanja proizvoda, garancija i tehnička podrška. Za njih je karakteristično da u zavisnosti od stepena razvijenosti preduzeća u elektronskom smislu, neki manje a neki više, imaju prepoznatljiv tradicionalni karaker.
2. Internet ekonomija

Dakle, svakako se dâ uočiti da se elektronsko poslovanje zasniva se na primeni interneta, intraneta i aplikacija za grupni rad. Razvoj elektronskog poslovanja povlači sa sobom i nastanak internet ekonomije, čija se suština određuje u iskorišćenju novih pogodnosti koje pružaju otvorene komunikacije. Omogućene su interaktivne veze proizvođača tj. dobavljača i kupaca uz povećanje produktivnosti i smanjenje troškova. Pogodnosti koje model ovako umreženog globalnog poslovanja daje su sledeće:

– rast prihoda i proizvodnje,
– rast zaposlenosti,
– uštede u troškovima poslovanja,
– smanjenje vremena isporuke robe i smanjenje broja reklamacija,
– poboljšanje podrške korisnicima,
– uštede u troškovima distribucije,
– zadovoljni kupci.

Mnogobrojne su i prednosti elektronskog poslovanja koje proizilaze iz kombinacije ekonomskih i tehnoloških razloga. Najznačajniji ekonomski razlozi su smanjenje troškova poslovanja, smanjenje grešaka kod elektronskih transakcija, jeftino globalno publikovanje transakcija kao i mogućnost zamene skupih kancelarija. Upotreba elektronskog poslovanja omogućuje konkurentnije poslovanje i povećava šansu opstanka na tržištu. Elektronsko poslovanje omogućava unutrašnju i spoljnu integraciju preduzeća. Unutrašnja integracija obuhvata elektronsko slanje raznih vrsta poslovnih dokumenata u sve delove preduzeća. Informacije o poslovanju stoje na raspolaganju svima u preduzeću i mogu se efikasno pretraživati. Spoljna integracija podrazumeva integraciju sa poslovnim partnerima, vladinim agencijama i slično, koja ubrzava, pojednostavljuje i čini jeftinijim međusobne transakcije. Takođe, elektronsko poslovanje omogućava mikromarketing tj. marketing koji se obraća ciljnim segmentima tržišta. Kupcima se pruža bolja podrška i usluga posle kupovine, uspostavlja se bolja povezanost sa njima i tako se razvija njihova lojalnost odnosno zadržava se njihovo poverenje. Korišćenjem Interneta omogućava se jeftini globalni marketing sa ogromnom bazom potencijalnih kupaca.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Informacione tehnologije

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari