Odlomak

UVOD

Razvoj savremenog društva, praćen promenama koje je sa sobom donela industrijska revolucija sa novim tehnologijama, naučnim otkrićima, inovacijama, promenama u prirodnom okruženju, promenama koje su obuhvatile sve oblasti društvenog života, neminovno je uticao i na oblikovanje nove organizacije koja se svim tim društvenim promenama morala prilagoditi, i to ne samo u organizacijskom i funkcionalnom smislu nego i u etičkom. U okviru novih civilizacijskih promena, sudarima i dodirima kulture, sukoba interesa dolazi do opšteg pada moralnih vrednosti i standarda, pa se počinju pokretati i neizbežna pitanja o moralnosti i etici u poslovanju. Zato su se sredinom, a posebno poslednjih decenija prošlog veka, ubrzano tražili odgovori na nagomilane probleme u ovoj oblasti i počela se osmišljavati neka nova poslovna etika.
Vremenom etika postaje sastavni deo poslovnog ponašanja, a poslovna etika kao disciplina se razvijala prvenstveno usmeravajući pojedinca na moralni odnos prema drugima a onda i primenjujući osnovne norme na praktično poslovno ponašanje.
Brojna shvatanja koja pod pojmom poslovne etike podrazumevaju i razne elemente moralnosti u poslovanju, od velikog su značaja za predmetno određenje tog pojma kao posebne naučne discipline. Elementi koji ulaze u sastav poslovne etike su društvena i lična odgovornost, odlučivanje, kultura, poslovna komunikacija, posebno odnosi sa javnošću, i norme poslovnog ponašanja. Od značaja za definisanje poslovne etike je i ukupna etička misao koja se zasniva na određenju osnovnih principa moralnosti, na odnosu čoveka i čoveka ali i odnosu čoveka i društva.

Poslovna etika se kao posebna naučna disciplina može definisati kao skup moralnih normi o ponašanju prema socio-kulturnoj i poslovnoj sredini, prema drugim ljudima sa kojima se stupa u poslovni kontakt i prema odlučivanju, dužnostima, obavezama, pravima, odgovornostima u svim sferama i aspektima poslovanja.

 

 

 

POJAM I PREDMET POSLOVNE ETIKE

Etika se odnosi na principe dobrog i lošeg ponašanja, moralnog i nemoralnog, dakle prihvatljivog i neprihvatljivog ponašanja. Organizacije sa najvišim etičkim standardima su najprofitabilnije u svojim granama. Posebno u uslovima gde je razvijena informaciona tehnologija, telekomunikacije i slično.
Pod poslovnom etikom se podrazumeva:

  • Obaveza da se posao obavi na odgovarajući način ili snošenje odgovornosti u koliko se posao ne obavi. Osoba koja prihvati da obavi zadati posao spremna je da prihvati odgovornost za neuspeh ili grešku. Ova odgovornost može biti lična, kada osoba krši etičke norme i time stiče ličnu korist na račun opštih interesa organizacije, i može biti korporativna takozvana društvena odgovornost koja predstavlja odnos menadžmenta prema okruženju koji se meri pisanim ili nepisanim moralnim pravilima, prema kojima se ocenjuje ponašanje menadžmenta, odnosno preduzeća koje vodi.
  • Organizaciona ili korporaciona kultura koja se odnosi na pravila etičkog ponašanja, etičke principe i pravila koja kompanija nastoji da primeni. Elementi korporativne kulture u vidu pravila koja treba primeniti i ostvariti su: držanje obećanja, poštovanje drugih ljudi, poštovanje vlasništva, dobronamernost i slično.
  • Principi i pravila ponašanja koji se zasnivaju na opštoj i poslovnoj kulturi, pravila u interpersonalnoj komunikaciji.
  • Poslovna komunikacija koja je nastala iz odnosa poslovne kulture i etike u poslovanju. Poslovna kultura je od velikog značaja jer se zasniva na opštoj kulturi, kulturi govora, lepog ponašanja. Sve ovo je veoma bitno u kontaktu sa poslovnim partnerima.
  • Vrednosti moralnog ponašanja i norme etičkog ponašanja pretočene u kodeks poslovnog ponašanja ili takozvani poslovni bonton.
  • Brojna shvatanja koja pod pojmom etike podrazumevaju razne elemente sigurno su od velikog značaja za predmetno određenje poslovne etike kao naučne discipline

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari