Odlomak

O inovacijama

Da bi se održala konkurentna prednost ogromna je potreba za inoviranjem i uvođenjem inovacija širokog spektra. U svakodnevnoj upotrebi daju se mnoge definicije i tumačenja pojma “inovacija” s obzirom da u našem okruženju postoji nerazumevanje kada se postavi pitanje šta je inovacija. Pojednostavljeno rečeno inovacije podrazumevaju promenu i sposobnost (pojedinaca i firme) upravljanja tokom vremena.

 

 

Definicija inovacija
Spominjanje inovacija najčešće navodi na pomisao da je to nešto što je povezano sa fundamentalnim naukama, da je to pitanje nauke i istraživanja ili državne podrške. Sledeće što se pomisli je da su inovacije samo pronalasci, nešto što je povezano usko sa intelektualnom svojinom pri čemu se pod tim najčešće podrazumeva da to mora obavezno da bude patent.
Najuniverzalnija definicija inovacija bi glasila da inovacija podrazumeva obnavljanje i širenje dijapazona proizvoda, usluga i njihovih tržišta; uspostavljanje novih načina proizvodnje, nabavke i distribucije; uvođenje promena u način upravljanja, organizaciju rada, uslove za rad i veštine radne snage.
Jasnija i kraća definicija bi bila da su inovacije transformacija ideja u nove ili unapređene tehnološke procese ili proizvode sa izlaskom na tržište, nove organizacione sisteme ili nov pristup uslugama.
Još jedna dilema se javlja kod onih koji bi da pozitivno razmišljaju o inovacijama. Da li nešto što je novo za firmu, region ili čak i za Srbiju može da bude inovacija? Odgovor je ligično potvrdan. Jer inovacija podrazumeva uspešno eksploatisanje novih ideja: sopstvenih ili tuđih, osmišljenih u sopstvenoj radionici ili preslikanih iz drugih sredina. Svakako da treba voditi računa da niti je poželjno niti je moguće uvek inovaciju bukvalno preneti-preslikati. Mora se voditi računa da li je ona primenljiva za uslove ambijenta u kome se privređuje i da li se prenošenjem inovacije ne povređuje nečije pravo,npr. patentno ili autorsko pravo.
Nove ideje mogu da podrazumevaju i da se odnose na neki novi ili poboljšani proizvod odnosno uslugu, ali takođe i na način na koji se proizvod odnosno usluga isporučuju.

Preduzeće koje sebe smatra inovativnim nastoji da poveća svoju konkurentnost konstantnim usavršavanjem svojih proizvoda, procesa i usluga, kao i svoje organizacije, metoda i struktura. Postalo je očigledno da ključni faktor sposobnosti zemalja da održe privredni rast i konkurentnost leži u tome da aktiviraju inovacije i učenje. Inovacije predstavljaju izazov za svaki biznis i svaki sektor, pogotovo za one koji su izloženi međunarodnoj konkurenciji na domaćim i izvoznim tržištima.

Inovacije konkretno mogu podrazumevati: da one budu stvar marketinga već postojećeg proizvoda ili promene poslovnog modela. Korisno je takođe napraviti razliku između inkrementalne inovacije kod koje se ono što se radi može raditi bolje i radikalne inovacije kada se želi uvesti potpuno novo u svetu.

Održati konkurentnu prednost je postao zajednički imenitelj za sva preduzeća širom sveta, pa je bez obzira na nivo tehnološke sofisticiranosti, ovo postao imperativ opstanka i prosperiteta.

 

 

Zašto inovacije?
Postoji 10 osnovnih razloga zašto su inovacije neophodne:

  • Poboljšanje kvaliteta proizvoda (58%),
  • Osvajaju se nova tržišta (44%),
  • Smanjuju se troškovi radne snage (42%),
  • Povećava se obima proizvoda (37%),
  • Povećava se fleksibilnost prozvodnje (28%),
  • Brže usaglašavanje sa standardima i propisima (27%),
  • Smanjuje se uticaj na okolinu (25%),
  • Smanjuje se potrošnja energije (21%),
  • Smanjuje se potrošnja materijala (20%),
  • Ubrzava se zamena postojećih proizvoda (14%)

Izvori informacija za inovacije mogu biti:

  • Institucije višeg obrazovanja; Univerzitet
  • Javni/privatni R&D;
  • Zaposleni u preduzeću (interni izvor)
    • Konsultanti
    • Klijenti-kupci
    • Sajmovi-izložbe
    • Konkurenti
    • Snabdevači (materijal, oprema, komponente, softver i sl)
    • Sastanci-konferencije
    • Prezentacije
    • Internet
    • Privredna štampa-stručni časopisi
    • Patentna dokumentacija
    • Institucije višeg obrazovanja, univerzitet
    • Javni-privatni R&D

Koje su inovativne aktivnosti

Priprema i organizacija proizvodnje

  • Nabavka proizvodne opreme
  • Uvođenje izmena u: proizvodnoj opremi, alatima, procedurama, metodima i standardima proizvodnje
  • Kontrola kvaliteta neophodnog za proizvodnju novog proizvoda ili primenu novog procesa

Lansiranje proizvodnje i pred-proizvodni proces

  • Modifikovanje proizvoda i tehnoloških procesa
  • Obuka zaposlenih za upotrebu nove tehnologije i opreme
  • Razvoj prototipa ako je predviđen razvoj dizajna

Marketing novih proizvoda

  • Istraživanje tržišta
  • Prilagođavanje proizvoda različitim tržištima
  • Započinjanje reklamne kampanje ali bez razvoja distributivne mreže

Usvajanje nematerijalne tehnologije – Intelektualna svojina

  • Patenti, licence
  • Otkrivanje know-how-a
  • Robne marke-žigovi
  • Registrovani dizajn
  • Tehnološke usluge

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari