Bankarski plasmani
Objavio dejana1995 27. jun 2022.
Objavio veckoveckic 04. jun 2015. Prijavi dokument
LJUDSKI KAPITAL
Da bi opstala, svaka organizacija mora da bude efektivna a ona se ogleda u sposobnosti organizacije da obezbedi proizvode i usluge koji će zadovoljiti potrebe potrošača. Da bi jedna organizacija bila konkuretna, ona mora da pronađe način kojim će upravljati ljudskim resursima, jer zaposleni nisu samo najznačajniji već i najskuplji, a često i najproblematičniji resurs.
Upravljanje ljudskim resursima je strateški interes organizacije I njim se bave viši nivoi menadžmenta.
“Ljudski kapital”predstavlja ukupnu vrednost ljudskih resursa organizacije koji obuhvataju njihovo
iskustvo, veštine, procene, sposobnost, znanje, kontakte. Rezultat dobrog upravljanja ne ogleda se samo u raspoloživosti ljudskog kapitala jedne organizacije već i kroz veću produktivnost po postojećem radniku.
.
KAKO I ZAŠTO SU LJUDI POSTALI ”LJUDSKI RESURSI”
Pojam ”ljudski resursi” pojavio se krajem ’70 i početkom ’80 godina prošlog veka i SAD i Engleskoj, a kod nas ´90 god. Kritičari smatraju da je naziv ”ljudski resursi” ponižavajući za zaposlene jer smatraju da se čovek ne sme posmatrati kao objekat i kao dodatak mašini.
Pošto su ljudi najveće bogatstvo organizacije, nedopustivo je da se dovode u istu ravan sa novcem, mašinom i informacijom, pogotovo ako se teži izgrađivanju humanijih odnosa između vlasnika kapitala i vlasnika radne snage. Više se ne mogu favorizovati pojmovi koji asociraju na stare modele upravljanja, rukovođenja, naređivanja, kontrole i kažnjavanja.
S druge strane, pristalice poistovećivanja ljudi sa resursima, smatraju da se konačno sprečava nastavak prakse prema kojoj su materijalni, finansijski i drugi resursi organizacije, u prošlosti tretirani povoljnije nego zaposleni.
Pod ljudskim resursima više se ne smatraju samo zaposleni, već i njihovi kvaliteti i rezultati, mogućnosti, sposobnosti, vrednosti i veštine. Zadatak menadžmenta nije samo nalaženje potrebnog broja ljudi sa odgovarajućim kvalifikacijama nego i njihovo aktiviranje, razvijanje, i unapređenje potencijala i usmeravanja u pravcu ostvarivanja organizacionih ciljeva, a samim tim i njihovih ličnih interesa i ciljeva.
SPECIFIČNOST LJUDSKIH RESURSA
Bez čoveka i njegovog rada ne bi postojalo ništa i ne bi se ništa razvijalo. Iako su svi resursi u organizaciji važni, ljudski resursi su ipak najvažniji. Ljudsko ponašanje je složeno i često nepredvidivo, jer je svaki čovek zasebna ličnost. Čovek je svesno, misaono, emotivno i racionalno biće koje ima svoj identitet i integritet, ima svoje vrednosti i kvalitete, ciljeve, potrebe i interese. Njegova specifičnost se ogleda u :
• umnom i fizičkom potencijalu, u mogućnost timskog rada i uklapanja timski rad, u motivisanost, osmišljavanju ideja, pojedinačnim znanjima, sposobnostima i kvalitetima, zatim u samoobnovi i razvoju povezanog sa poslovnim funkcijama
Upravljanje ljudima je složenije i komplikovanije nego upravljanje tehničkim, finansijskim i drugim resursima organizacije.
Da bi se ostvarili povoljni rezultati, neophodan je individualan pristup, jer čovek u organizaciji ne unosi samo svoje znanje i veštine, već i svoje ambicije, planove i ciljeve.
NASTANAK POJMA MENADŽMENT I LJUDSKIH RESURSA
Pojam ”menadžment ljudskih resursa” se javio u ’80 godinama prošlog veka. Do tada se govorilo o kadrovskoj funkciji.
Pod snažnim uticajem američke literature i engleskog jezika u prvi plan se stvaljaju ljudi kao najznačajniji resursi u organizaciji. Sve je počelo od toga da se odgovori na Japanski izazov, jer je u Japanu nastalo pozivitno iskustvo o upravljanju ljudskim resursima gde se organizacija doživljavala kao kuća, a zaposleni i rukovodstvo kao lična porodica.
Odnos menadžmenta i zaposlenih postaje humaniji, racionalniji i mudriji i dolazi do povećanja produktivnosti rada i ostarivanja ciljeva socijalne pravde.
Upravljanje ljudskim resursima je podsistem upravljanja preduzećem koji je veoma odgovoran, složen, dinamičan proces kojim se obezbeđuje da pravi ljudi dođu na pravo mesta i da se na taj način obezbedi ostvarivanje željenih rezultata i ciljeva.
Nije lako upravljati ljudima i njihovim ponašanjem i potencijalima jer je nekad nepredvidivo. Svaki čovek je ličnost za sebe.
Zaposleni, koji su uvaženi, cenjeni i adekvatno nagrađeni, biće zadovoljni svojim statusom i položajem i biće motivisani da postižu bolje rezultate, a samim tim organizaciji će obezbeđivati veću produktivnost.
Objavio dejana1995 27. jun 2022.
Objavio Marko Todic 22. jun 2022.
Objavio Marko Todic 22. jun 2022.
Objavio seminaristkinja 29. jun 2022.
Objavio anagajicc 29. jun 2022.
Objavio dejana1995 27. jun 2022.
Komentari
You must be logged in to post a comment.