Odlomak

UVOD
Pod marketing miks konceptom podrazumeva se kombinacija instrumenata kojima se koristi preduzeće da bi se postigao očekivani nivo prodaje na ciljnom tržištu. Da bi se bolje shvatio marketing i što uspešnije primenio, formulisan je danas opšte prihvaćeni koncept marketing miksa. U pitanju je odgovarajuća kombinacija instrumenata marketinga koji predstavljaju ponudu preduzeća. Ako postoji njihova međusobna usklađenost, kao i usklađenost sa zahtevima potrošača, kombinacija instrumenata marketing miksa ostvariće očekivani sinergetski efekat. Potrošač je meta marketing miks kombinacija svih preduzeća. Ona nastoje da pronađu onaj međusobni odnos cene, promocije, proizvoda i distribucije, koji će uticati na kupca da prihvati baš njihov proizvod. Zbog toga preduzeće mora da upregne sve svoje resurse u cilju pronalaženja one kombinacije 4P koja će biti bolja od konkurentske. Prema Kulitonu ideja o konceptu je da su menadžeri preduzeća “mikseri elemenata” koji kombinuju postojeće ili traže nove elemonte da bi se došlo do rentabilne ponude preduzeća na tržištu.

 

 

 

1.    INSTRUMENTI MARKETING MIKSA

Marketing-miks je odgovarajuca kombinacija instrumenata marketinga preko kojih ostvaruju ciljevi marketing orijentisanog preduzeca. Prema naucniku Kulitonu (J.W. Culliton) to su tzv. cetiri P (na engleskom): proizvod (product), cena (price), mesto odnosno kanali prodaje (place) i promocija (promotion). Koncept marketing-miksa: Sva cetiri instrumenta su povezana i usmerena na potrosaca, tj. putem ovih osnovnih instrumenata preduzece utice na zadovoljenje potreba potrosaca, privrede i drustva. Svi instrumenti se integrisu i usmeravaju ka potrosacu. Praksa je pokazala da znatno bolje rezultate daje kombinacija instrumenata marketing-miksa, nego oslanjanje samo na jedan instrument. Najpovoljnija je, naravno, ona kombinacija marketing-miksa koja omogucava maksimiranje dohotka preduzeca.  Uspeh ce biti postignut ako se integralno ili pojedinacno na potrosaca deluje proizvodom koji mora biti prilagodjen ukusu i zeljama potrosaca, a cena njihovoj kupovnoj moci. Putem odredjenih kanala prodaje brze i potpunije ce se vrsiti distribucija proizvoda, a putem promocije ce se uspostaviti potrebna veza izmedju proizvodjaca i potrosaca.1

Osnovni instrumenti marketing-miksa su:

  •  Proizvod
  •  Cena
  •  Distribucija
  •  Promocija

Kod marketing miksa optimalna kombinacija bitno je uslovljena karakterom delatnosti odnosno tržištem na kome preduzeće obavlja svoju poslovnu aktivnost. Tako da kod netrajnih dobara značajnu ulogu imaju propaganda, unapređenje prodaje i pakovanje, dok su kod trajnih proizvoda svi instrumenti značajni a pogotovolična prodaja, kvalitet i cene.
Proizvodu kao instrumentu marketing miksa, misli se na razvoj takvog proizvoda kakvog kupac želi. Kada se govori o ceni ona se može posmatrati sa dva aspekta. Prvi je da ona polazi od konkurentske cene, a drugi od spremnosti kupaca da plate određenu cenu. Promocija je proces komuniciranja između preduzeća i kupaca sa ciljem da se stvori pozitivan stav o proizvodima i uslugama koji vodi ka njihovom favorizovanju u procesu kupovine na tržištu. Zadatak distribucije je obezbeđenje pristupačnosti proizvoda u određeno vreme i na određenom mestu.
Menadžeri preduzeća kombinuju postojeće ili traže nove elemente da bise došlo do rentabilne ponude preduzeća na tržištu.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari