Odlomak

Teznja za sistematskim umetnickim radom u pozoristima(istina bazirana vise na skoro fantasticnoj veri u sistem Stanislavskog,nego na punom poznavanju tog sistema),doprinela je da su pozorisni umetnici veoma studiozno I strpljivo prilazili mnogobrojnim I dugotrajnim probama za pojedinu predstavu.Rezultati su bili vidljivi I znacajni,mada iz danasnje perspektive izgledaju jednostrani.Utakvoj situaciji,pokusati stvoriti nesto zaista novo I vredno,a po cenu poremecaja stabilnosti vec postojeceg,znacilo je veoma rizican poduhvat…I zaista,osnivanje Jugoslovenskog Dramskog Pozorista,bilo je pravi iznenadni zemljotres,na dotle mirnom I stabilnom postojecem tlu,a epicentar tog zemljotresa zvao se-BOJAN STUPICA.
Bojan Stupica,rodjen je u Ljubljani,prvog avgusta 1910godine,gde je I studirao arhitekturu.Bio je arhitekta,reditelj,rukovodilac pozorista,profesor.Bio je graditelj pozorista I u Beogradu sagradio,cak tri… Jedan je od osnivaca Jugoslovenskog Dramskog Pozorista,gde je bio umetnicki rukovodilac,upravnik,reditelj I scenograf.Rukovodio je dramom I Narodnog pozorista I Ateljea 212.Rezirao I neke filmove I dobitnik je nagrade za zivotno delo I drugih drustvenih priznanja.U JDP,rezirao je predstave;Kralj Bejtanove,Ujka Vanja,Ribarske svadje,Ljubov Jarovaja,Dundo Maroje I td.

1.POCECI I ZIVOT BOJANA STUPICE:
Bojan je rođen 1. avgusta 1910. u Ljubljani. Završio je gimnaziju i arhitekturu. Na početku studija arhitekture pomno prati predstave u ljubljanskoj Drami. Željan novih saznanja o savremenim pozorišnim zbivanjima u Evropi putuje van granica Slovenije. Takvu orijentaciju slediće čitavog života.
Vec sa 19godina,kao uspesan student arhitekture,putovao je po Evropi,upoznajuci pozorista.
Na drugoj godini studija, 1930. Bojan upoznaje Savu Severovu koja je studirala na Institutu za pozorište u Berlinu. Poznanstvo sa Severovom uticalo je da se sasvim opredeli za teatar. Viziju o pozorištu ostvaruje u Teatarskoj komornoj družini „Obraznikov”. Premijera „Rat i mir” Pola Renala 21. decembra 1931. označila je datum u Bojanovom opredeljenju za teatarsku umetnost,jer je to bila prva predstava,za koju je uradio prevod,dramatursku obradu,realizovao scenografiju,uradio kostim,I najzad,rezirao je…a u njoj su igrali,upravo njegova prva supruga Sava Severova.Milan Skrebnisek,I sam Stupica.Dakle.poceo je najpre kao glumac,da bi potom postao reditelj,I rezirao u Ljubljani,Skoplju,Osjeku,Beogradu.
Životi Bojana i Save tekli su zajedno skoro dvadeset godina u krstarenju po jugoslovenskim pozorištima od Maribora, Skoplja, Splita, Ljubljane i Zagreba do Beograda. Nisu imali mnogo sreće i često su menjali angažmane. Bojan se vratio u Ljubljanu i 1934. završio arhitekturu. Predstava „Kvadratura kruga” Katajeva u Mariborskom gledališču, ukazala je na obilje njegove darovitosti ali i hrabro izneto političko opredeljenje levo orijentisanog intelektualca. Bojan i Sava dobijaju angažman u ljubljanskoj Drami.
Bojanov i Savin angažman u Narodnom pozorištu počinje 1938. u jakoj konkurenciji vrsnih reditelja i glumaca. Prva premijera „Molijera” Bulgakova nema sreće jer je predstava odmah skinuta sa repertoara po zapovesti ministra Antona Korošca. Sličan udarac pogađa Bojana i sa Koktoovim „Strašnim roditeljima”, ali režiju Šurekovih „Uličnih svirača” publika pozdravlja s ovacijama. Sa nepunih trideset godina, Bojan je izbio u red najmodernijih mladih reditelja u zemlji. Ipak, odlučio je da sa Savom ode iz Narodnog pozorišta 31. jula 1940. Sava je otputovala ranije i 25. marta rodila sina Mateja kojeg su iz milošte prozvali Čič.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 14 stranica
  • Menadžment muzejske i pozorisne delatnosti -
  • Školska godina: -
  • Seminarski radovi, Skripte, Mediji/Kultura
  • Srbija,  Beograd,  UNIVERZITET MEGATREND - Fakultet za kulturu i medije  

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari