Eugenol i njegovi bioaktivni derivati
Objavio MilicaD12 12. februar 2025.
Objavio studenti.rs 07. maj 2018. Prijavi dokument
Savremena teorija kulture prvim kulturologom smatra Herodota koji se interesovao za običaje, a formalnim osnivačem nauke o kulturi proglašava Tejlora. Sam termin kultura je upotrebljavan mnogo pre Tejlora, a koristio ga je Lajbnic na prelasku iz 17. u 18. vek. Krajem 18.veka Adelung ga uvodi u svoj rečnik i time dobija mesto u naučnoj literaturi.
Iako postoji preko 300 definicija kulture čini se najvažnijim odrediti da li je kultura sveukupnost duhovnih i materijalnih delatnosti ljudi, samo ono što je duhovno, ili ono što Markuze podvodi pod pojam duše (duša nije usmerena na kritičko saznanje istine).
Arnold shvata kulturu kao intelektualnu radoznalost i čovekovu potrebu za usavršavanjem. Ona je za njega ono najsavršenije i najlepše što je čovek smislio, stvorio i izrekao.
Etnolozi, kulturni antropolozi i sociolozi smatraju da se čovek od drugih bića razlikuje po tome što je stvaralac kulture (kultura se ne sastoji samo od ljudskog ponašanja, već i od njegovih proizvoda).
Iako kultura kao termin veoma teško prodire u evropsku naučnu misao (Hegel i Marks su je ignorisali), Fridrih Niče, začetnik filozofije kulture, koristi taj termin da označi ono što je jasno suprostavljeno sredstvima civilizacije, koja po njegovom mišljenju vode sveopštem raspadu i dekadenciji. Špengler je izolovao kulturne entitete, a potom dokazivao kako jedna kultura preuzima motive druge da bi došla do sopstvene simbolike. On smatra da je kraj svake kulture upravo civilizacija. Veberovo shvatanje kulture je metaforično i suprotno je tehničkom razvoju civilizacije, pa on smatra da su u njoj sadržane večne vrednosti – uzvišenost, lepota i dobrota.
Mnogi teoretičari kulturu dele na simboličku i neposrednu. Lingvisti smatraju da je govor najstariji izvor simboličke kulture. Lesli Vajt, osnivač nauke o kulturi (kulturologije), kaže da je kultura nastala kada je nastao čovek kao primat koji može da govori i upotrebljava simbole. Vajt govori o tri podsistema kulture: tehničkom (materijalna,mehanička, fizička oruđa i tehnike njihove primene), sociološkom (interpersonalni odnosi i obrasci ponašanja) i idološkom (ideje, verovanja i znanja, mitologija, tehnologija, književnost, nauka…). Vajt smatra da su ti podsistemi međusobno povezani, ali daje primat tehničkom jer i ljudski život i kultura počivaju na njemu (on ne razlikuje kulturu od civilizacije). Upravo iz ovog razloga Vajt kulturu pretpostavlja svemu ostalom, pa su i razlike među ljudima, celokupni društveni razvoj, pa čak i ratovi samo kulturne posledice.
Kultura u užem, pravom značenju predstavlja domen vrednosti lišenih praktične koristi, nesebično negovanih i razvijanih s obzirom na unutrašnje doživljaje povezane s tim vrednostima. Autentične kulturne vrednosti podstiču humanitet, smatra Markuze, pa za njega kultura ne podrazumeva bolji, ali svakako plemenitiji svet.
Objavio MilicaD12 12. februar 2025.
Objavio boob1703 12. februar 2025.
Objavio boob1703 12. februar 2025.
Objavio vesna2412 03. februar 2025.
Objavio vesna2412 03. februar 2025.
Objavio Natasanatalijavasic 22. januar 2025.
Komentari
You must be logged in to post a comment.