Odlomak

UVOD

Čovek se oduvek pita šta je dobro a šta zlo, te nastoji da učini ono što je bolje, ono dobro. Čovek može postupati čisto ljudski tj. činiti što mu je volja, bilo to dobro bilo zlo, ali može postupati i humano, tj. nastojeći učiniti ono dobro, bolje iz razloga što je motivisan da čini dobro. Naravno da će čovek s više motiva da bude dobar, uticati na to da više pazi i da bude osetljiviji na svoje postupke. Ovakav način razmišljanja o pitanju dobra (i zla) zove se ETIKA.

Etika je razumska disciplina tj. misaoni napor kojim čovek nastoji sebi odgovoriti kako valja delovati, razmišljati tj. živeti a da to bude, ispravnije prema sebi i drugima. Etika je prerasla i u znanstevnu disciplinu tj. predmet zbog opsežnosti problematike i razrađenosti mehanizama za ispravno etično zaključivanje, pa se kao takva može pronaći i među školskim predmetima.

Moral je skup određenih etičkih postavki koje određena zajednica živi kako bi se ostvarilo neko zajedničko dobro, živela neka verovanja, postigli neki ciljevi. Moralna pravila mogu biti: pisani zakoni, pisani ili nepisani običaji, volja autoriteta, “istine vere”, ideološko shvatanje sistema – režima itd… Postavlja se pitanje zašto bi čovek dopustio da na njegovo etičko razmišljanje utiču moralne postavke društva u kojem živi? Razlozi mogu biti:
– pojedinac time stiče svoje “korisno” mesto u društvu kojeg prihvata prihvaćanjem “pravila igre u društvu”, osećaj pripadnosti nekoj grupi, osećaj sigurnosti u grupi u kojoj pojedinac živi skladno s ostalima
– zbog prihvatanja zajedničkih etičkih postavki, religioznih uverenja, ideoloških shvatanja, čovek zapravo voli živeti s istomišljenicima jer mu je tako lakše živeti vlastite etičke postavke i prihvatati etičko ponašanje drugih oko njega

Poslovni moral i poslovna etika

Poslovni moral predstavlja skup ili niz utvrđenih kriterijuma i načina ponašanja u okviru poslovnog komuniciranja. Standardi u ponašanju i poslovanju uspostavljaju se radi stvaranja poverenja koje je garancija sigurnosti i bezbednosti u poslovanju. Poverenje se lako gubi, tako da zbog izvesne neproverene činjenice, nehotične laži, može da se naruši ugled ličnosti, preduzeća ili institucije.

Ime i pouzdanost firme ili institucije upravo se stiču solidnim poslovanjem, poštovanjem dogovora i rokova, održavanjem reči, uspostavljanjem odnosa koji podrazumevaju toleranciju i fleksibilnost.

Bez obzira na to da li se deluje pojedinačno ili grupno, u okviru internog ili eksternog toka informacija, da li je u pitanju zaposlen radnik ili rukovodilac, poslovna načela i poslovni moral, slobodno se može reći, moraju da upravljaju i regulišu poslovanje i opštenje u jednoj zajednici.

Poslovna etika je jedno od najosjetljivijih i najznačajnijih pitanja u poslovanju
uopšte.

Poslovna etika je regulisana zakonskim i drugim propisima, ali mnogi lični interesi, ekonomski, statusni i drugi, često narušavaju određena pravila, zbog čega se trenutno profitira, ali se u stvari gubi trajan ugled i reputacija. Reklamiranje skandalima, koji se rešavaju po sudovima i završavaju u crnim hronikama u medijima, nikako nije vrsta poslovanja koja uliva trajno poverenje, pa se ne preporučuje kao izbor za budućnost.

Poslovna etika predstavlja deo primenjene nauke koaj se bavi biznisom.Pod biznisom se podrazumevaju sve vrste ekonomskih transakcija, razmene između pojedinaca I profitabilnih organizacija I između profitabilnih organizacija I drugih organizacija iste vrste.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari