Odlomak

UVOD

Kontrola poslovanja preduzeca je zavrsna faza procesa upravljanja,kojom se obezbedjuje da ostvareni rezultat poslovanja preduzeca odgovaraju planiranim. Svodi se na uporedjivanje pla-niranih i ostvarenih rezultata.Ukoliko dodje do odstupanja izmedju ostvarenih i planiranih rezultata,menadzeri moraju preduzeti korektivne akcije. Kontrola dolazi do izrazaja u momentu kada postupci planiranja nisu u potpunosti izvodljivi.

Ona se odnosi na sve organizacione nivoe preduzeca,pocev od kontrolisanja poslovanja preduzeca kao celine,pa sve do kontrolisanja pojedinacnih elemenata i aktivnosti.

Proces kontrole sastoji se od cetiri medjusobno povezane faze:

1    Utvrdjivanje standarda imetoda za merenje rezultata
2    Merenje rezultata i performansi organizacije
3    Uporedenje ostvarenih sa utvrdjenim standardima
4    Preduzimanje menadzerskih postupaka

Menadzerima su potrebne informacije za pracenje poslovnih rezultata i za kontrolu aktivnosti organizacije. Menadzment informacioni sistem ( MIS ) je sistem koji menadzmentu redovno pruza potrebne informacije.On akcenta stavlja na pruzanje informacija menadzerima,a ne samo na do-stavljanje podataka.MIS prikuplja podatke i pretvara ih u relevantne informacije koje menadzeri  mogu da koriste pri donosenju brojnih odluka.

 1.  POJAM KONTROLE

“Kontrolisanje poslovanja preduzeca jedna je od faza procesa upravljanja,kojom se obezbedjuje da ostvareni rezultati poslovanja preduzeca odgovaraju planiranim”

Ono se odnosi na brojne elemente preduzeca,pocev od kontrolisanja poslovanja celine preduzeca i njegovih organizacionih delova,preko kontrolisanja internih procesa,zaposlenih u preduzecu i slicno,pa sve do kontrolisanja pojedinacnih aktivnosti i elemenata preduzeca.

Bez kontrole prakticno nije moguce realizovati ciljeve preduzeca.Medju brojnim faktorima koji doprinose znacaju kontrolisanja isticu se: promene u okruzenju preduzeca,povecanje slozenosti preduzeca,greske u radu zaposlenih i potreba delegiranja autoriteta menadzera.
Kontrola je podproces menadzmenta u kome menadzeri vrse proveru ostvarivanja upravljackih odluka,efikasnosti organizovanja i liderstva,i gde ukoliko je to potrebno,preduzimaju korektivne akcije na otklanjanu poremecaja.Znaci,kontrola se svodi na uporedjivanju planiranih i ostvarenih rezultata.

Sustina kontrole se sastoji u prkupljanju informacija o tekucim rezultatima obavljanja aktivnosti organizacije,kako bi se izvrsilo poredjenje sa planskim ocekuvanjima.Konacni cilj tog poredjenja je otkrivanje eventualnog poremecaja i pazlicitih problema,njihovih uzroka i trazenje nacina za njihovo eliminisanje.

Kontrola je u cvrstoj vezi sa planiranjem.Planiranje obuhvata utvrdjivanje misije,ciljeva,strategije organizacije,a ne moze seobaviti bez definisanja postupaka kontrole i analize planiranih aktivnosti. Kontrola dolazi do izdrazaja u momentu kada postupci planiranja nisu u potpunosti izvodljivi.

U toku kontrolnog procesa menadzeri razvijaju kontrolni sistem.
Upravljacki kontrolni sistem ukljucuje vise razlicitih elemenata,aspekata,metoda i tehnika kontrole.

Kontrolni sistem bi trebalo da ima tri osnovne dimenzije:

1 .  Da razjasni menadzerska ocekivanja i oceni zaposlene
2 .  Da pojava vezu izmedju rezultata i nagrada
3 .  Da utice na sve zaposlene u organizaciji das to bolje rade svoj posao

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari